AnonymDiskusjon Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Hei. Har nå i en ukes tid ca, hatt utrolig mye luft i magen. Dette gjør at jeg må ofte prompe.. men som oftest må jeg gå til do før jeg tør da det kan være med tilbehør... Blir trigget enda mer når jeg har spist, og kan gå på do opp til flere ganger om dagen. Skal jo sies at dette er jo også med på å gjøre det relativt sårt bak i der.. Magen jobber, og det "bobler og styrer" i magen, noe som også gjør det litt flaut i sosiale settinger.. Har du tips råd for hva jeg kan gjøre? Hvis du lurer på kosthold, vil jeg si jeg har et helt OK kosthold, og ikke noe nye matvaner i bildet. Er egentlig litt lei av å føle meg oppblåst og utilpass! Anonymous poster hash: 0c145...88a Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Sliter med det samme, har tatt masse forskjellige prøver over årene og legene sier bare irritabel tarm, som er legespråk for at de ikke vet hva det kommer av men annerkjenner at jeg har en irritert mage/tarm. Det beste jeg har funnet hittil som funker er å faste i perioder. Magen får hvile og er ikke alltid i gang, samt jeg blir mer bevisst over inntaket mitt når jeg faster da jeg planlegger måltid mye mer. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Grønn te virker antiseptisk på magen, så tre-fire kopper om dagen og vann uten kullsyre gjør underverker for min del. Kuttet samtidig ut det meste av meieriprodukter utenom hvit ost, og har ikke hatt nevneverdige problemer med irritabel tarm på snart tre år. Tidligere var det smerte helvete. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Hva spiser du vanligvis? Gi oss en rask oversikt over hva du spiser. Får lyst til å anbefale å lage en skikkelig gryterett ^^ Gi magen/kroppen virkelig noe å jobbe med. Smørsaus, poteter, gulrøtter, erter, sjampinjong, løk, hvitløk, svinekjøtt, krydder. I stedet for å "døyve" problemet, kjør hardt andre veien! ^^ Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Hei. Har nå i en ukes tid ca, hatt utrolig mye luft i magen. Dette gjør at jeg må ofte prompe.. men som oftest må jeg gå til do før jeg tør da det kan være med tilbehør... Blir trigget enda mer når jeg har spist, og kan gå på do opp til flere ganger om dagen. Skal jo sies at dette er jo også med på å gjøre det relativt sårt bak i der.. Magen jobber, og det "bobler og styrer" i magen, noe som også gjør det litt flaut i sosiale settinger.. Har du tips råd for hva jeg kan gjøre? Hvis du lurer på kosthold, vil jeg si jeg har et helt OK kosthold, og ikke noe nye matvaner i bildet. Er egentlig litt lei av å føle meg oppblåst og utilpass! Anonymous poster hash: 0c145...88a Stresser du mye? Magen er jo kjent for å respondere på stress. Og, hva legger du i "OK kosthold"? Følger du kostsirkelen du lærte på skolen? Når det gjelder faktiske sykdommer, så er jo De to store mistenkte her selvsagt laktoseintoleranse og cøliaki. Begge disse diagnostiseres i samråd med lege. Jeg vet at KK mener at dette her kan du finne ut av selv, og laktose og gluten er jo veldig trendy å unngå i disse dager, men det er nå en gang sånn at man enten er laktoseintolerant, eller så er man det ikke. Og det kan måles. Samme med cøliaki og glutenintoleranse. Morbus Crohn er jo også en mulighet, og hvis alt ellers feiler lander man ofte på IBS som jo er en elimineringsdiagnose som betyr "det er noe galt, men det passer ingen av diagnosene vi kjenner til enda". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå