Gå til innhold

Get gir nå «dobbel data» til alle mobilkunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på når vi skal se markant økning på mobildata hos alle operatørene i forhold til i dag. De lurte oss godt med prisøkningen i sommer, nå er det bare å krysse fingrene for at utviklingen snart skal gå fremover.. 500 MB som laveste kvote hos flere operatører til blodpris er bare til å gråte av.

 

Når kundene vil ha mer mobildata, svarer operatørene med å bundle inn enda mer skit man ikke har bruk for (det finnes selvsagt unntak fra regelen).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er to feil i artikkelen. Det står at Telipol gir 20 GB for 499. Det gjør de ikke, de gir 25 GB. Så står det at det er koster 20 kr per MB å ringe...

 

Og mobilkalkulatoren til Tek er også håpløst lite oppdatert, mange av abonnementene er ikke lenger slik de er oppført eller ikke en gang tilgjengelig. Og å ta med Get i kalkulatoren er helt unødvendig da deres abonnement kun gjelder deres egne kunder. Det er nesten like tullete som Gets egen policy om at det skal koste blodpris om kundene deres kun ønsker bredbånd. Da skal man straffes hardt.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på når vi skal se markant økning på mobildata hos alle operatørene i forhold til i dag. De lurte oss godt med prisøkningen i sommer, nå er det bare å krysse fingrene for at utviklingen snart skal gå fremover.. 500 MB som laveste kvote hos flere operatører til blodpris er bare til å gråte av.

 

Når kundene vil ha mer mobildata, svarer operatørene med å bundle inn enda mer skit man ikke har bruk for (det finnes selvsagt unntak fra regelen).

Jepp, føler vi står stille når det gjelder datapakkene. Smartmobilene og deres brukere sluker bare mer og mer data for hvert år som går, mens 60 GB pakken til Telenor fortsatt er priset en nyre i måneden. Samme gjelder mobilt bredbånd. 100 GB er jo ingenting og det til en pris på 500 kr/mnd?! Burde vært 1 TB til den prisen.

 

Dette henger nok mye sammen med at vi i Norge har et duopol der Telenor og Telia (utenom ICE sitt mininett) styrer markedet og de små grossistene som f.eks. OneCall, Chess (eid av Telia?) og Komplett må leie nettet til duopolet og begrenses av de betingelsene de har avtale om. Fri konkurranse er det i hvertfall ikke.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på når vi skal se markant økning på mobildata hos alle operatørene i forhold til i dag. De lurte oss godt med prisøkningen i sommer, nå er det bare å krysse fingrene for at utviklingen snart skal gå fremover.. 500 MB som laveste kvote hos flere operatører til blodpris er bare til å gråte av.

 

Når kundene vil ha mer mobildata, svarer operatørene med å bundle inn enda mer skit man ikke har bruk for (det finnes selvsagt unntak fra regelen).

Dette henger nok mye sammen med at vi i Norge har et duopol der Telenor og Telia (utenom ICE sitt mininett) styrer markedet og de små grossistene som f.eks. OneCall, Chess (eid av Telia?) og Komplett må leie nettet til duopolet og begrenses av de betingelsene de har avtale om. Fri konkurranse er det i hvertfall ikke.

 

Både OneCall og Chess inngår i TeliaSonera-konsernet. Det samme gjelder for Talkmore, som er del av Telenor-konsernet. De resterende leier nett av Telia eller Telenor.

Lenke til kommentar

Ja, men noe billigere er de ikke. TalkMore lanserte nylig mobilt bredbånd for første gang. Blant annet kan man bestille 200 GB til 800 kr/mnd. Selv med halv pris og dobbelt opp med data, 400 GB til 400 kr/mnd., er dette et dyrt og dårlig alternativ til konvensjonelle bredbåndsteknologier som xDSL, coax eller fiber.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Det er nesten like tullete som Gets egen policy om at det skal koste blodpris om kundene deres kun ønsker bredbånd. Da skal man straffes hardt.

 

Det du må tenke over er at tjenestene leveres over infrastruktur som må driftes. Tidligere har denne kostnaden blitt dekket inn over det tidligere grunnproduktet til Kabel-TV. Dette er velkjent fra ADSL/modem tiden, da hadde man linjeleie om man sa opp fasttelefonen. Man kan alltids sette hvilke merkelapper man vil på koblingssalget av TV og Bredbånd blant kabel-TV tilbyderne, men ser man inne i det første skapet i prossessen rundt dette så fremkommer det tydelig at forbrukerne blir brukt av RiksTV for å fremme egne forretningsinteresser.

Lenke til kommentar

 

Det er nesten like tullete som Gets egen policy om at det skal koste blodpris om kundene deres kun ønsker bredbånd. Da skal man straffes hardt.

 

Det du må tenke over er at tjenestene leveres over infrastruktur som må driftes. Tidligere har denne kostnaden blitt dekket inn over det tidligere grunnproduktet til Kabel-TV. Dette er velkjent fra ADSL/modem tiden, da hadde man linjeleie om man sa opp fasttelefonen. Man kan alltids sette hvilke merkelapper man vil på koblingssalget av TV og Bredbånd blant kabel-TV tilbyderne, men ser man inne i det første skapet i prossessen rundt dette så fremkommer det tydelig at forbrukerne blir brukt av RiksTV for å fremme egne forretningsinteresser.

Jeg kan skjønne det, men kundemassen flytter stadig på seg og nå vil jeg påstå at bredbånd er viktigere enn TV signaler. Men de velger selvfølgelig sin egen strategi.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Det er nesten like tullete som Gets egen policy om at det skal koste blodpris om kundene deres kun ønsker bredbånd. Da skal man straffes hardt.

Det du må tenke over er at tjenestene leveres over infrastruktur som må driftes. Tidligere har denne kostnaden blitt dekket inn over det tidligere grunnproduktet til Kabel-TV. Dette er velkjent fra ADSL/modem tiden, da hadde man linjeleie om man sa opp fasttelefonen. Man kan alltids sette hvilke merkelapper man vil på koblingssalget av TV og Bredbånd blant kabel-TV tilbyderne, men ser man inne i det første skapet i prossessen rundt dette så fremkommer det tydelig at forbrukerne blir brukt av RiksTV for å fremme egne forretningsinteresser.

Jeg kan skjønne det, men kundemassen flytter stadig på seg og nå vil jeg påstå at bredbånd er viktigere enn TV signaler. Men de velger selvfølgelig sin egen strategi.

 

Kunder vil alltid flytte på seg. Det er alltid noen som er misfornøyd. 

Men det er ikke bare GET som legger seg på dette prisnivået. Canal Digital gjør akkurat det samme.

Problemet for disse to er at man har leverandører som tilbyr langt lavere pris for et mye enklere produkt. 

Det er mange kostnader som er bakt inn i månedsprisen som f.eks. support, utstyr (modem/router), tilleggstjenester (antivirus, skylagring..). 

Jeg argumenterer ikke for at prisen er billig, langt ifra! 

Men iom. at dette er hovedproduktet til selskapet så må de ha et visst overskudd fra salget. Disse andre selskapene som f.eks. lynet sikter seg mot bedriftskunder. Det er de faste kostnadene dekt inn fra det markedet så de kan i prinsippet trekke fra disse og selge et produkt som ikke koster noe ekstra for de. 

Også eierstruktur av nettet har mye å si. Hvem eier hvilke kabler? Hvem tar kostnaden om noe må utbedres? Hvem bekoster strøm, vedlikehold, feilsøk.. 

Noen selger da en komplett pakke, andre selger et uttak i veggen som lar deg koble deg til internett hvis du vet hvordan.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...