Gå til innhold

Mærsk tapte opptil 2,5 milliarder kroner på dataangrep

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det en feil i overskriften?

Den skulle vel vært: "Maersk tapte så og så mye pga. dårlig patch-management og opplæring"?

Er det i det hele tatt hacking når en idiot installerer, i dette tilfellet, et ransomware program på sin maskin?

Hvorfor får noen i det hele tatt lov til å installere programmer på disse maskinene?

Så Digi.no. Kan ikke dere la VG og Dagbladet holde på med idiotiske hacking overskrifter.

Her hos dere kunne jeg godt tenkt meg å lese rot-årsaken til problemene.

Dere har hatt noen meget bra teknisk detaljerte artikler, når det er norske nettbanker eller mobilnett som går ned.

Jeg vet at jeg aldri kommer til å få dette ønsket oppfylt.

Men jeg måtte bare rope det til /dev/null enda en gang.

Her gurgler dere bare videre hva Maersk har tenkt til å fortelle forsikringsselskapet sitt?

Her er det en ansatt som av en eller annen grunn har fått lov til å installere malware på sin maskin, som spredte seg videre til u-patchede maskiner _innenfor brannmuren deres_.

/rant

Lenke til kommentar

Den skulle vel vært: "Maersk tapte så og så mye pga. dårlig patch-management og opplæring"?

Huseier hadde vinduer på huset slik at innbruddstyvene kunne knuse disse lett og komme seg inn for å ta verdisaker. Det er hans egen feil at innbruddstyvene tok verdisakene.

+++

Dette blir et flott samfunn. 

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Plutselig var kanskje de ti millionene et ukentlig vedlikeholdsvindu hadde kostet så dyrt likevel? Et tenkt scenario, selvfølgelig, men ville ikke blitt overrasket om IT-ansvarlig ikke har fått lov til å gjennomføre nødvendige oppdateringer av slike hensyn. Det tror jeg er alt for vanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Huseier hadde vinduer på huset slik at innbruddstyvene kunne knuse disse lett og komme seg inn for å ta verdisaker. Det er hans egen feil at innbruddstyvene tok verdisakene.

+++

Dette blir et flott samfunn. 

Mener du at noen skal ta dette argumentet ditt seriøst?

Men, la oss gjøre det for moroskyld.

Jeg er født på 70-tallet. i Østfold.

Her har _alle_ hus H-Vinduet. (De hadde en vanvittig flink selger)

Så, la oss samelikne Windows oppdateringer, med en vindus-produsent.

Den andre tirsdagen i måneden så må du bytte vinduer i huset ditt fordi det viste seg å være en produksjonsfeil i vinduet du byttet for en måned siden.

Dette angrepet kunne lett ha vært unngått hvis datamaskinene deres hadde vært oppdatert.

Hvorfor lar man brukere få lov til å installere programvare?

Hvitelisting av hvilke programmer som får lov til å kjøre er enda en ting som kan gjøres for å sikre maskinene ytterligere.

Da sitter du igjen med en ganske smal angrepsflate på dette nettverket.

Ha en fortsatt fortreffelig vinter

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hvorfor lar man brukere få lov til å installere programvare?

Det var et normalt regnskapsprogram som uansett måtte installeres. Enten av driftsfolk eller brukere. Skulle det å ikke oppgradere regnskapsprogrammet, men bare oppgradere Windows være løsningen?

Hvordan vet du at oppgraderingen av regnskapsprogrammet ikke ble gjort for å tette et sikkerhetshull?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...