Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sluttavtale i forbindelse med omorganisering i firmaet


trn100

Anbefalte innlegg

Har i 34 år jobbet i samme tyske konsern som nå har bestemt seg for å omorganisere virksomheten og flere funksjoner er tenkt flyttet ut av landet.

I forbindelse med dette har de av oss som er berørt fått et forslag til sluttavtale som vi i dag har diskutert oss i mellom, og noen punkter står fortsatt åpne.

For min del er situasjonen at jeg har 6 måneder oppsigelse i kontrakten og siste arbeidsdag er satt til 31.5.2018. (Opphørstidspunkt 1.6.2018)

I avtalen går det frem at jeg/vi mottar fast lønn og andre ytelser frem til opphørstidspunktet og at arbeidsgiver vil betale ut et sluttvederlag "tilsvarende x tusen kroner som et engangsbeløp som ikke gir rett til feriepenger eller pensjonsytelser".

Det jeg/vi lurer på her er om dette "sluttvederlaget" i avtalen innebærer at vi ikke har krav på dagpenger fra NAV før disse pengene er brukt dersom vi altså ikke får oss ny jobb før opphørstidspunktet? I mitt tilfelle utgjør vederlaget ca. 6 måneder full lønn, men dette er ikke spesifisert i avtalen.

Dersom dette betyr at de av oss som ikke har fått oss ny jobb på opphørstidspunktet heller ikke vil få penger fra NAV, finnes det noen andre og selvsagt lovlige muligheter for arbeidsgiver å gi oss disse pengene uten at det begrenser eventuell arbeidsledighetstrygd? Dersom vi for eksempel får en tilleggsavtale hvor arbeidsgiver tilkjenner oss en "bonus" om vi bidrar med opplæring av nye ansatte i utlandet?

Vil understreke at dette beløpet fra arbeidsgivers side er ment som ekstra utbetaling for lang og tro tjeneste, men vi frykter litt at med den formuleringen som er brukt i avtalen at det kun er de som får seg ny jobb som kan putte pengene "på bok".

Det neste spørsmålet dreier seg om ferie og feriepenger.

Kan vi ta ut både ferie og motta feriepenger i oppsigelsestiden?

Feriepenger er vel oppsparte penger slik at feriepenger har vi krav på fra nåværende arbeidsgiver både for 2017 og for den tiden vi er ansatt i 2018 når vi kommer til "opphørstidspunktet".

Men hva med ferie? Jeg innbiller meg at man kan kreve ferie hos en eventuell ny arbeidsgiver, men da i tilfelle uten lønn om man har fått utbetalt feriepenger fra tidligere arbeidsgiver, men hva hvis man havner hos NAV og har fått utbetalt feriepenger enten man har tatt ut ferien eller ikke?

Håper å høre fra noen som har kjennskap til disse problemstillingene! Ellers må det sies at vi en god dialog med arbeidsgiver og de er også opptatt av å finne en best mulig løsning for begge parter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av folketrygdloven § 4-3 at en forutsetning for dagpenger er at arbeidssøkeren har tapt arbeidsinntekt på grunn av arbeidsløshet.

 

Dagpengeforskriften § 9-1 bestemmer at dagpengene reduseres krone for krone mot økonomiske engangsbeløp eller løpende utbetalinger til livsopphold som ytes fra en arbeidsgiver eller en tidligere arbeidsgiver etter en avtale som er inngått i forbindelse med oppsigelse eller annen avslutning av arbeidsforholdet.

 

Et sluttvederlag på seks måneders full lønn vil dermed utskyte retten til dagpenger med seks måneder.

 

Den eneste måten å unnta dette på er å fullstendig fjerne koblingen mot oppsigelsen.

 

Det er ingen lovmessige hindre mot at man tar ut ferie og får utbetalt feriepenger i oppsigelsestiden. Ferie man ikke tar ut hos gammel arbeidsgiver (men får utbetalt feriepengene) må eventuelt tas ut hos ny arbeidsgiver som ulønnet ferie eller på dagpenger som fravær med trekk i trygd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du misforstår. Det er ikke bare snakk om frikobling mellom avtalene - det må være en frikobling mellom situasjonene.

 

Vi har fått bekreftet at det er tilnærmet umulig å få til dette ja, hvilket egentlig virker noe urettferdig i det den som faktisk får seg ny jobb kan putte pengene i lommen mens de som sliter med det må bruke de før de får noe mer. Skjønner dog at det må være sånn med tanke på offentlige midler.

 

Er dere fagorganisert?

 

Hvis nei, er dere mange nok til å ta kontakt med en privatpraktiserende advokat for å gi dere råd?

 

Vi har fått litt bistand fra NITO hvor en av oss er organisert og fått re-forhandlet avtalen noe med kommentarer derfra. Blant annet lå det inne en skjønnsmessig forutsetning for utbetalingen av etterlønn som vi har fått fjernet.

 

Det har vært litt diskusjon omkring størrelsen på etterlønnen, men det er jo ikke noe man egentlig har krav på så det er kanskje best å la ligge...

 

Lenke til kommentar

Da det ble gitt tilbud om sluttpakker til enkelte i mitt firma(alternativt oppsigelse), så fikk vi bare 3mnd etterlønn,eller 4 hvis man hadde jobbet der over 10år. Så 6mnd etterlønn er greit.

 

Takk for innspill! Ja, vi er i utgangspunktet ikke misfornøyd med det, men den yngste av oss er 55 år og den eldste er 61 og det er en vanskelig alder å finne ny jobb i. Vi har også alle jobbet i firmaet i 25+ år.

 

Dette er også som nevnt et tysk konsern med rundt 70.000 ansatte hvor vi i Norge utgjør 12 mennesker, og våre arbeidsoppgaver skal flyttes til Stockholm (gjelder forøvrig også våre avdelinger i Finland og Danmark)

 

I Danmark var det i følge ledelsen (overraskende for meg i alle fall!) omtrent intet "arbeidsvern". Der ble alle sagt opp på dagen.

 

I Finland er det fremdeles en prosess på gang da fagforbundene der krever en viss periode med forhandlinger så vidt jeg har forstått.

 

Samtidig er det også sagt opp en del mennesker i Sverige fordi disse skal erstattes av ansatte med norsk, finsk og dansk som morsmål. Der sier man altså også opp en del ansatte for å ta inn nye for å betjene kunder utenom Sverige.

 

Det må samtidig sies at noen av oss i den forbindelse har fått tilbud om ny jobb i Sverige/Stockholm, men da må vi på en måte offisielt "søke" på de nye ledige stillingene der og det gis ingen kompensasjon for flytting, reising el.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Jeg glemte å nevne, jeg fikk også et betydelig beløp til eksterne kurs før jeg sluttet. Dette vil ikke begrense nav-støtte. Og beholdte laptopen verdt kanskje 10k I tillegg.

 

Det med kursing/jobbcoaching har jeg lest litt om, men det har vi glemt å ta opp. Skal prøve å få med det! Takk igjen! :-)

 

Edit: Men da må selvfølgelig de utgiftene dokumenteres? Eller er det mulig for arbeidsgiver å si at vi får for eksempel 5 måneder etterlønn, x kroner, samt for eksempel 60.000,- til etterutdanning/jobbcoaching?

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Tipper det må skrives mer som "bedriften dekker opptil x tusen for kursing/veiledning før oppsigelsedato, som gjør kandidaten mer attraktiv på jobbmarkedet.

 

Sånn for å unngå at det blir utbetaling og dermed nav-fratrekk.

 

Men da må antagelig utgiftene dokumenteres i form av bilag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...