Gå til innhold

Be om høyere lønn.

Anbefalte innlegg

Hei.

På min arbeidsplass er vi 2stk med samme utdanning, og resten av de ansatte med samme grunnlag.

Jeg  har fått et nytt jobbtilbud om ny jobb med høyere lønn, men ønsker i utgangspunktet og fortsette på arbeidsplassen jeg har nå. Jeg gikk til min sjef og fortalte det. Da sa sjefen at jeg ikke måtte takke ja til det før jeg har snakket med h*n. Men sjefen var opptatt og helt i slutten av arbeidsdag forrige fredag, og vi rakk ikke noe videre samtale ang lønnen. Nå er sjefen bortreist og kommer hjem imorgen/onsdag.

Snakket med min kollega med samme utdanning, og det kommer da frem at h*n har 5000 mer i mnd en meg, til tross vi har samme grunnlag.

Grunnen til at h*n har høyere lønn er at før jeg startet og jobbe i bedriften, var det ansatt en med samme utdanningsom meg. H*n hadde forhandlet frem den lønnen som min kollega har. Kollegaen min fikk nyss i dette og ringte til kontoret i Oslo (utenom vår sjef) og spurte hvorfor det var slik forskjell i lønn. Kollegaen min ble da kalt inn på teppet av sjefen vår, og etter mye om og men fikk han høyere lønn og måtte love at det aldri kom ut til noen av våre kollegaer.

Mitt spørsmål er følgende; Hvordan ville dere gått frem for og prøve seg på høyere lønn? Det kan ikke komme frem at jeg har fått vite det av min kollega. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si at du vil ha en lønnsøkning på 5000kr i måneden. Case closed.

Du vet at de har mye å gå på, og du vet at du har et tilbud med bedre lønn. Jobben er ikke din kompis. De betaler for dine tjenester, og du må ta deg betalt. De er ikke pålagt å behandle ansatte rettferdig.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har mulighet å tjene _minimum_ 90 000 mer der jeg er tilbudt ny jobb. Greia er at det er mere 'dritt' arbeid og en fysisk tyngre jobb jeg er tilbudt. Mens hvor jeg er nå står jeg tørt inne hver dag, og uten for mye tungt arbeid - så ser aller helst og fortsette der jeg er nå, men utelukker ikke og bytte jobb om det er mulig og tjene 90 000+ mere i året. 

Har ikke all verdens erfaring når det kommer til slike her dilemma. Om jeg går inn og sier jeg krever lønnsøkning på 5000 og de sier at f.eks det lengste de kan strekke seg er 3000 vet jeg ikke hva jeg skal si....

Gir bismak og vite at en med samme utdanning og grunnlag skal ha 5000 mer i mnd for samme innsats og kvalifikasjoner ja.

Lenke til kommentar

Når lederskapet bruker maktmetoder for å holde ting skjult, i stedet for å være åpne og gi rettferdig lønn sånn som det skal være, så ville jeg funnet et annet sted å jobbe sporenstreks. I intervjuer hos andre firmaer sier du nettopp dette, at du var lei av hemmelighetshold og forskjellsbehandling, og at du søker et sted hvor ting gjøres skikkelig.

Du har jo faktisk ingen reelle metoder du kan bruker her uten å eksponere at noen har prata om situasjonen. Så du er effektivt kneblet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

At folk har forskjellige lønninger er helt normalt selv om en har samme utdanning. Typisk får en startlønn på x kroner og stiger y% per år. Da vill den som har vært ansatt lengst ha mest i lønn, selv om en har samme utdanning. I tillegg kan personen ha forhandlet frem bedre startlønn(om mulig) og bedre lønnsøkninger. 

Men, nå er saken den at du er tilbudt jobb og sjefen vill ha deg. Da står du i en posisjon til å "kreve" noe for å bli, og derfor bør du si at du ønsker å gå opp i lønn om du skal bli værende. Krev mer enn du vill ha, men ikke vær grådig. Da kan du bli fornøyd om sjefen gir deg ett lavere tilbud, og sjefen blir fornøyd for han "tror" han har spart penger ved å tilby deg mindre enn du ønsket. Er du heldig går han med på hele summen også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Han kan jo bare si at han ikke aksepterer noe mindre enn 5000kr lønnsforhøyelse.

Kanskje du først prøver deg på 6000, så går du ned til 5000 for å være grei ;)

Hvorfor ikke spørre om 10 000 med det samme, så møtes de på midten? Da er målet nådd - ikke sant?

Lenke til kommentar

Fyrst og fremst så er eg enig i at forskjellig lønn ikkje nødvendigvis er urettferdig. Sjølv med lik utdanning og ansiennitet så er det faktisk slik at det både er rett og rimelig at den ansatte som gjer best jobb får betre betalt. Du bør derfor sjå på heilheitsbildet for å kunne seie noke om du er underbetalt eller ikkje.

Når det gjeld sjølve spørsmålet, så er det fleire framgangsmåter.

Det viktigaste du må passe på er at du krever å få eit svar frå nåværande arbeidsgiver før svarsfristen på jobbtilbudet går ut. Du må ikkje tillate nåværande arbeidsgiver å dra ut tida for at du skal fortsette i dagens jobb med dagens lønn. Det er så lenge du er innanfor svarsfristen på jobbtilbudet at du har forhandlingskort.

Om nødvendig så må du sette tidsfrist for eit tilbud om ny lønn.

Personleg så ville eg ikkje framsatt eit gitt lønnskrav, eg ville krevd å få eit nytt tilbud og deretter vurdere seriøsiteten i det nye tilbudet.

Ei lønnsaukning på 90 000+ er såpass vesentleg at du nesten ikkje har råd til å takke nei til tilbudet, dette meiner eg at tilbudet frå din nåværande arbeidsgiver burde avspeile om eg i det heile tatt skulle vurdert det.

Det nye tilbudet frå dagens arbeidsgivar treng ikkje nødvendigvis gå kun på lønn, eit tilbud om meir ferie, prosjektansvar, utdanningstilbud, osv vil sjølvsagt også kunne være relevant å akseptere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ble tur innom kontoret idag, hvor samtalen tok retningen om hvor mye mer jeg ville ha i lønn for å bli. Sa en sum høyere enn kollega, og ble tilbudt samme lønn. Prøvde meg å kontre det tilbudet uten hell så ligger nå på samme lønnsnivå som kollega.

En erfaring rikere; Neste jobb ikke takke ja til første tilbud men prøve forhandle lønn uansett hvor mye man vil ha jobben så kanskje spille mer kostbar. 'Skummelt' da dette var min første lønnforhandling, men alt i alt er jeg fornøyd med høyere lønn der jeg er idag.

Takker for gode innspill.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så, du nevnte ikke noe om, eller det ble ikke nevnt av sjefen, at kollegaen hadde nevnt noe om lønnsøkning?

"Grunnen til at h*n har høyere lønn er at før jeg startet og jobbe i bedriften, var det ansatt en med samme utdanningsom meg. H*n hadde forhandlet frem den lønnen som min kollega har. Kollegaen min fikk nyss i dette og ringte til kontoret i Oslo (utenom vår sjef) og spurte hvorfor det var slik forskjell i lønn. Kollegaen min ble da kalt inn på teppet av sjefen vår, og etter mye om og men fikk han høyere lønn og måtte love at det aldri kom ut til noen av våre kollegaer."

Dette ble ikke et uromoment?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...