Gå til innhold

Advokat om Ampera-e: – Ikke godta den nye prisen uten videre

Anbefalte innlegg

Men selv om prisen er estamert, kan de justere den så mye?

Finnes det ingen regler for hva estamert betyr? Kan selger i teorien øke prisen med 100% og fremderles peke på at prisen var estamert uten noen konsekvenser (utenom dårlig PR)?

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser selvfølgelig at ett prisestimat er nettopp det, ett estimat. Det jeg lurer på er hvor fritt selger er til å endre denne prisen, estimat bør vel være noenlunde representativt for sluttprisen.

Her er det vel snakk om en stor prisendring, bør det falle utenfor ett rimelig prisestimat? Eks. at estimat ikke kan avvike mer enn 10-15%. For å unngå at selger binder kjøper til salg basert på selgers urimelige estimat.

Hvor sterkt står selger til å bestemme, og potensielt binde kjøper til kontrakten til tross for stor prisendring. Alternativt om en bil hadde blitt tilsvarende billigere, men selger opprettholdt estimert pris i avtalen.

Dette var ikke et estimat, men en kjøpspris. Estimatet på bilen var ca. 330.000 før lansering.

Etter lansering fikk bilen en startpris på 289.000,- og bestillingene haglet inn. Prisen var da ikke lenger et estimat, men en fastsatt pris for et bestilt produkt!

Da er dette en stor ikke-sak, siden de ikke kan endre en fastsatt kjøpspris med bindende kjøpekontrakt uten samtykke.

Mitt spørsmål står uansett fremdeles ubesvart.

Slik jeg har skjønt det så har forhandlerne gitt kjøperne en mulighet om å trekke seg fra kontrakten som følge av de nye prisjusteringene. Dette ser jeg på som en selvfølge, da det er urimelig å forvente en prisoppgang på over 20%.

Derfor jeg spesifiserte "og potensielt binde", fult klar over at kjøperne ikke er bundet til kontrakten i dette tilfelle.

Jeg lurer på om en selger kunne ha bundet kjøper hvis kontrakten hadde vært skrevet annerledes.

Så lurer jeg på om det er noen grense for hvor mye estimatet kan avvike fra sluttprisen, før selger må ta regningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...