Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatt vedr selskap i Indonesia

OSAA

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en tomt i Indonesia for noen år siden.  Etter noe tilleggs-kjøp har jeg brukt 120-130000,-NKR på dette. Utlendinger kan ikke eie eiendom i Indonesia så jeg har opprettet et "Utenlands-eid Selskap"   Det jeg lurer på er om dette er skattepliktig til Norge på noe vis siden jeg bor her? En lokal eier 10% av selskapet. Tomten er det eneste av verdi i selskapet. Aner ikke hva den er verd nå..

Anyone??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor er "her"?

At Futen vil prøve å grafse til seg av dine penger om han får rede på at du har noe av verdi skal du ikke se bort fra.

Internasjonale sitasjoner er kompliserte, oppstår både muligheter for å unngå beskattning og til å bli beskattet dobbelt opp.

Rent økonomisk sett er det nok fordelaktig å "holde kjeft".

Du får håpe Krikkert titter innom denne tråden om du ønsket en legalistisk/juridisk vurdering (i hvis tilfelle tråden burde ha blitt postet under "juss")

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

"Her" er Norge. Bor og arbeider i Norge. Har ikke gjort dette for å undra skatt. Vi falt bare pladask for tomten. Har ikke bygget noe der ennå. Vil vel bare - nå i disse Paradise Paper tider forsikre meg om at jeg ikke gjør noe ulovlig.

Har tenkt at dette er:

1. Småpenger - altså under grense for å oppgi.

2. Jeg tar ikke ut noe honorar eller utbytte av noe slag, det er bare en teoretisk verdi av tomten.

Lenke til kommentar

Vil vel bare - nå i disse Paradise Paper tider forsikre meg om at jeg ikke gjør noe ulovlig.

Tja, da hører tråden egentlig inn under juss-seksjonen og ikke under økonomi.

På den andre side høres det ut som du muligens har brudt loven i Indonesia ... kanskje poste på ett eller annet forum "over there" for å sjekke situasjonen der. Futen der er kanskje ikke like grisk som i Norge, men der er muligen uavklarte skattespørsmål der også.

Ellers får du si fra om du finner meg i disse "Paradise Papers" ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

For ditt vedkommende er spørsmålet ganske enkelt, du er skattepliktig til Norge av formuen du eier i aksjer/eierandeler i selskapet, og av utbytte du får ut av selskapet.

For selskapet kan spørsmålet stille seg annerledes, det kommer an på hvor selskapet holder sine styremøter.

Lenke til kommentar

For ditt vedkommende er spørsmålet ganske enkelt, du er skattepliktig til Norge av formuen du eier i aksjer/eierandeler i selskapet, og av utbytte du får ut av selskapet.

For selskapet kan spørsmålet stille seg annerledes, det kommer an på hvor selskapet holder sine styremøter.

OK, så da skal jeg oppgi verdien på min skattemelding selv om det beløpet er under grensen for formueskatt?

Alt blir ordnet via advokat i Indonesia så styremøter etc blir avholdt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...