Gå til innhold

PC til videoredigering - HJELP!

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Fikk tips om denne siden:

jeg skal ha en maskin som kan brukes til å redigere film i Premiere Pro CC. Jeg ser at jeg må ha en god CPU og GPU, men er veldig usikker på mange komponenter og hvor kraftig jeg skal gå ut. Jeg har laget en liste på deler hos komplett som jeg synes ser grei ut, men igjen. er dette riktig eller er det /under/over kill?

Jeg kommer til å redigere i 1080p, stortsett, men kan være jeg også vil gjøre noe jobbing md  2- og 4K. spesielt på sikt. 

Her er listen over komponenter fra komplett:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/74381125-81ef-4067-b06f-67985881c1c9

Noen tanker / tilbakemeldinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til videoredigering så er høyere ytelse det samme som raskere rendring av videoene. Hvis du ikke trenger å rendre videoene voldsomt raskt så er den PC'en skikkelig overkill, men hadde jeg skulle brukt penger på ny redigeringsmaskin og budsjettet hadde vært høyt så hadde jeg gått for noe ala det samme :)

Det er liten vits å kjøpe så dyrt hovedkort hvis du ikke har behov for de ekstra tingene det hovedkortet har i forhold til andre. Midt på treet med tanke på pris er mer enn nok for de aller fleste. Jeg ser oftere enn ikke at folk slenger på de dyreste hovedkortene uten å engang vite hva de får i forhold til andre hovedkort.

Videoredigering bruker som oftest ikke så mye RAM, men RAM-bruk går jo bare oppover så du kan like greit kjøpe mer enn du trenger med en gang, da får du også like brikker som er greit. Jeg ville satset på noen litt raskere, høyere MHz.

Kjøleren du har valgt er direkte søppel, skikkelig søppel! Omtrent hvemsomhelst luftkjøler er bedre og lager mindre støy. Skal du ha en AIO så bør du gå for de som koster rundt 1.500,-. Corsair Hydro H110i er mye bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til videoredigering så er høyere ytelse det samme som raskere rendring av videoene. Hvis du ikke trenger å rendre videoene voldsomt raskt så er den PC'en skikkelig overkill, men hadde jeg skulle brukt penger på ny redigeringsmaskin og budsjettet hadde vært høyt så hadde jeg gått for noe ala det samme :)

Det er liten vits å kjøpe så dyrt hovedkort hvis du ikke har behov for de ekstra tingene det hovedkortet har i forhold til andre. Midt på treet med tanke på pris er mer enn nok for de aller fleste. Jeg ser oftere enn ikke at folk slenger på de dyreste hovedkortene uten å engang vite hva de får i forhold til andre hovedkort.

Videoredigering bruker som oftest ikke så mye RAM, men RAM-bruk går jo bare oppover så du kan like greit kjøpe mer enn du trenger med en gang, da får du også like brikker som er greit. Jeg ville satset på noen litt raskere, høyere MHz.

Kjøleren du har valgt er direkte søppel, skikkelig søppel! Omtrent hvemsomhelst luftkjøler er bedre og lager mindre støy. Skal du ha en AIO så bør du gå for de som koster rundt 1.500,-. Corsair Hydro H110i er mye bedre.

Ok. takk for svar. Byttet ut viften, ble bare så redd for at den skulle få plass da den så så GIGANTISK ut...

Ellers lurer jeg da på om du også har noe RAM å anbefale som er raskere? det er en jungel der ute.

For å være helt erlig fikk jeg bare anbefalt det kortet i tilfelle jeg ville oppgradere enkelte komponenter senere. da skulle vist det kortet være godt for framtiden. ikke at jeg vet

Lenke til kommentar

Hovedkort er for de aller fleste det minst viktige å bruke penger på. Middelklassen har omtrent alltid like gode oppgraderingsmuligheter i forhold til det vanlige folk trenger. Jeg handlet dyre hovedkort før, men med "middels bruk" (hva nå enn det er) så er erfaringen min at jeg ikke trenger noe mer så jeg bruker heller en tusing på andre ting jeg trenger som bør være av god kvalitet. Trenger jeg f.eks. en mikrofon så er det veldig greit å frigjøre noen kronasjer til en skikkelig bra en istedenfor å spare penger på noe så viktig. Man får ikke bedre videoer av å ha en monster-PC ;)

Jeg kjøper alltid den billigste RAM'en med høyest MHz. Det er ganske liten forskjell på RAM så sant du ikke skal overklokke.

Noen kommer sikkert til å være voldsomt uenige med meg, men jeg snakker om de som har liten'ish peiling som ikke kommer til å tukle med ting som et dyrt hovedkort har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg skal ha en maskin som kan brukes til å redigere film i Premiere Pro CC.

Etter det jeg har forstått, så skalerer ikke ytelsen i Premiere noe særlig bra over 6 CPU kjerner, så fra det punktet vil mer Mhz være bedre. Derfor kan du nok klare deg med en i7 8700K CPU, Z370 hovedkort og 32GB RAM. F.eks :

- ASUS Prime Z370-A, Socket-1151

- Intel Core i7-8700K

- G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 DC SR - 32GB (fra her)

- NZXT Kraken X62 CPU Kjøler (eller en Noctua U12S eller D15S)

- EVGA SuperNOVA 750 G3, 750W PSU (eller Seasonic Prime Titanium 850W om du vil ha bedre kvalitet, men dyrere da)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikke ha den Noctua NT-H1 kjølepastaen, det følger med Kraken kjøleren (på den faktisk). Men hvis du må ta den av senere av en eller annen grunn, så kan det være kjekt å ha noe NT-H1 pasta på lager hjemme.

Husk å oppdater BIOS på hovedkortet før du installerer Windows. Du kan gjøre det fra inne i BIOS faktisk. Enkelt som bare det. Husk også å sette XMP profil for RAM brikkene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

XMP gjør at brikkene stiller seg til max av seg selv så du skal ikke trenge å endre MHz manuellt hvis hovedkortet og brikkene har XMP.

Oppdatere BIOS er enkelt. Last ned nyeste BIOS fra HK-produsentens side, sleng over på minnepinne, stikk den inn, gå i BIOS og velg oppdater. Det står i manualen til hovedkortet hvordan man gjør det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikke ha den Noctua NT-H1 kjølepastaen, det følger med Kraken kjøleren (på den faktisk). Men hvis du må ta den av senere av en eller annen grunn, så kan det være kjekt å ha noe NT-H1 pasta på lager hjemme.

Husk å oppdater BIOS på hovedkortet før du installerer Windows. Du kan gjøre det fra inne i BIOS faktisk. Enkelt som bare det. Husk også å sette XMP profil for RAM brikkene.

Kan denne GPU'en egentlig gjøre jobben til å begynne med?

https://www.komplett.no/product/894857/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/pci-express/msi-geforce-gtx-1060-6gb-gaming-x?offerId=KOMPLETT-310-894857# 

Lenke til kommentar

Den er helt kurant til å begyne med ja. Skal du spille litt også så ville jeg gått for et 1070, noe som kanskje er greit uansett. Som sagt så går det hovedsakelig på renderingtid og du skal ha en rimelig dårlig PC for at det skal lagge og gå treigt når du redigerer. Nå nærmer jo svartfredagen seg "årets beste tilbudsdag" så jeg ville ha ventet med å bestille til det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatere BIOS er enkelt. Last ned nyeste BIOS fra HK-produsentens side, sleng over på minnepinne, stikk den inn, gå i BIOS og velg oppdater. Det står i manualen til hovedkortet hvordan man gjør det :)

Med nye Asus hovedkort er det enda enklere å oppdatere BIOS. Man har valg for å laste ned nyeste BIOS verson fra inne i BIOS. Egen modul for det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan vel sette Adobe Premiere til å bruke nVidia sin CUDA teknologi, som vil hjelpe på render tiden betraktelig. 1080Ti er fortsatt raskest da, men om forskjellen i praksis er verdt det for deg, kan ikke jeg svare for.

Angående RAM brikkene og XMP. Hvis du ikke setter XMP profil i BIOS, så settes dem automatisk bare til standard 2133 Mhz og ikke 3200 Mhz som de er godkjent for. Dette er ikke avansert. Du ser det i BIOS.

Hvis du ikke tør inn i BIOS i det hele tatt, så kjøper du heller ikke slike RAM brikker, da kan du like gjerne velge de billigste DDR4 2133 brikkene du finner :)

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan vel sette Adobe Premiere til å bruke nVidia sin CUDA teknologi, som vil hjelpe på render tiden betraktelig. 1080Ti er fortsatt raskest da, men om forskjellen i praksis er verdt det for deg, kan ikke jeg svare for.

Angående RAM brikkene og XMP. Hvis du ikke setter XMP profil i BIOS, så settes dem automatisk bare til standard 2133 Mhz og ikke 3200 Mhz som de er godkjent for. Dette er ikke avansert. Du ser det i BIOS.

Hvis du ikke tør inn i BIOS i det hele tatt, så kjøper du heller ikke slike RAM brikker, da kan du like gjerne velge de billigste DDR4 2133 brikkene du finner :)

GPU:

Tenker jeg kanskje går for mellomtinge og tar 1070 AMP versjonen.

Ja, stemmer. det er det man gjør ja. ja det er enkelt å justere i BIOSen. Tenker jeg setter alt opp også skal jeg få hjelp med innstallasjonen av noen som har gjort det før så jeg ikke bare klikker på alt muligrart. hehe. Men så lett ut på YouTube i alle fall.

Oppdatert listen her nå: https://www.komplett.no/wishlist/shared/2197ba25-e11b-4ce2-a106-e5831b544164

Er det noen av dere som kan sen noe flaskehalser eller noen deler som ikke er kompatible? 

Lurer litt på kjølingen bla. er det behov for denne eller følger det med noe som er ok. 

TUSEN TAKK for alle svar og all hjelp

• Liker 1
Lenke til kommentar

GPU:

Jeg ville valgt MSI Gaming X, basert på støynivå, men det er meg.

Ser bra ut ellers. Fractal Design har noen flere kabinetter du kan kikke litt på da. Ønsker du med vindu er denne stilig. Ønsker du mest mulig stillegående, så er stock R5 best. Stillheten kommer for en pris av litt dårligere lufting da. Meshify C Temp G ser best ut av de kanskje. Ikke sikkert du er enig.

Altså du må ikke ha Kraken X62. En Noctua D15S holder den også. Men det blir veldig trangt mellom D15S på CPU og skjermkortet plassert i PCI-E Slot 1 da (selv om det passer).

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

GPU:

Jeg ville valgt MSI Gaming X, basert på støynivå, men det er meg.

Ser bra ut ellers. Fractal Design har noen flere kabinetter du kan kikke litt på da. Ønsker du med vindu er denne stilig. Ønsker du mest mulig stillegående, så er stock R5 best. Stillheten kommer for en pris av litt dårligere lufting da. Meshify C Temp G ser best ut av de kanskje. Ikke sikkert du er enig.

Altså du må ikke ha Kraken X62. En Noctua D15S holder den også. Men det blir veldig trangt mellom D15S på CPU og skjermkortet plassert i PCI-E Slot 1 da (selv om det passer).

Ja, nei jeg tar nok vannkjøling når jeg først er i gang ja.

ganske fortrolig med setupet nå. Gikk for et annet kabinett da: Fractal Design Define R5 Gold Edition

Litt gøy at den var hvit!

Endret også til 1070 gaming x. det var det du mente med Gaming x ikke sant? at jeg kan gå for  den på 8gb og det burde holde?

Takk igjen. utrolig nyttig dette her for min del!

Lenke til kommentar

Endret også til 1070 gaming x. det var det du mente med Gaming x ikke sant? at jeg kan gå for  den på 8gb og det burde holde?

Var det kortet ja. Hadde bare MSI kortet kommet i hvit farge så hadde det passet bra sammen med det hvite kabinettet :)

Ja. det var "litt" irriterende det ja. hehe. men alt i alt så tror jeg at jeg har løsningen her nå. fikk også ned prisen med 3.500kr uten at jeg kan se at det skal gå så mye ut over hvor bra den blir. takk or hjelpen. laster opp et bilde om 1-2 mnd. når den er ferdig jeg!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...