Gå til innhold

Krise for Norges kommende ubåter: Alle er ute av drift etter ulykke i norsk farvann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Tilgjengelighetsproblemene har, så vidt jeg vet, ikke noe med kvaliteten på selve båtene å gjøre" står det. Jeg trodde faktisk at de sakene hang tett sammen.

Dette var skremmende opplysninger.

40 mrd kroner på et våpensystem som har en enhet i operasjon og resterende to på verksted eller service til enhver tid ?

Det virker ut fra informasjoinen som om man er mer opptatt av industrisamarbeid enn effektiv tilgjengelig stridsevne for utgiftene.

Satt akkurat og så en filmsnutt fra montasjen av en undervannsproduksjonsenhet for Åsgard feltet i Nordsjøen. Millimeter presisjon på en montasjeoperasjon i åpen sjø på 250 m dyp med flere undervannsroboter fra et avansert norsk konstruksjonsfartøy..

Med en forberedelseshorisont på 10 år plu+, må det være betimelig å spørre om forsvaret er ajour med den teknologiske utviklingen i sivil sektor. til inhver tid og om ubåtvåpenet under de gjeldende oppetider er verdt pengene, nice to have eller need to have..

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

"Tilgjengelighetsproblemene har, så vidt jeg vet, ikke noe med kvaliteten på selve båtene å gjøre" står det. Jeg trodde faktisk at de sakene hang tett sammen.

Dette var skremmende opplysninger.

40 mrd kroner på et våpensystem som har en enhet i operasjon og resterende to på verksted eller service til enhver tid ?

Det virker ut fra informasjoinen som om man er mer opptatt av industrisamarbeid enn effektiv tilgjengelig stridsevne for utgiftene.

Satt akkurat og så en filmsnutt fra montasjen av en undervannsproduksjonsenhet for Åsgard feltet i Nordsjøen. Millimeter presisjon på en montasjeoperasjon i åpen sjø på 250 m dyp med flere undervannsroboter fra et avansert norsk konstruksjonsfartøy..

Med en forberedelseshorisont på 10 år plu+, må det være betimelig å spørre om forsvaret er ajour med den teknologiske utviklingen i sivil sektor. til inhver tid og om ubåtvåpenet under de gjeldende oppetider er verdt pengene, nice to have eller need to have..

Sett i sammenheng med at vi stengte en kreftavdeling for barn, pga mangel av 10 millioner i budsjett... så er det ganske flaut at vi har 40 milliarder i ubåter som ligger på land eller på verksted, og 40 milliarder i Fregatter som er ubrukelig pga inkompetanse til de som driver dem og styrer dem. Større forbedringspotensiale finnes neppe noe andre steder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...