Gå til innhold

QLED verdt det ved kjøp av ny TV?

Anbefalte innlegg

Vurderer ny 65" TV og tv'er i dag med 4K og HDR er jo svinbillig nå kontra tidligere. Men jeg ser Samsung har startet med QLED som skal gi bedre fargegjengivelse, sortnivå og skarphet.

Det beste er vel OLED men her er prisene så utrolig høye at det utgår. Men burde jeg så absolutt se på QLED ved kjøp av ny TV istedenfor vanlig LED? Er forskjellen såpass dramatisk? Jeg tenker at kanskje den ekstra skarpheten til QLED gjør at HDR fungerer bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at dette avhenger av hvilket miljø du ser på TV. Med gardiner trukket igjen og alt lys av så er det uten tvil en fordel med OLED. Har selv en 78" JS9505 som jeg er veldig fornøyd med - perfekt er det ikke, men veldig bra sortnivå; og HDR ser også bra ut. Jeg vil si at begge alternativer har sine styrker. Eneste som irriterer meg med OLED er innbrenning; ser stadig OLED skjermer med dette problemet - jeg hadde i gamle dager plasma og det samme var gjeldende der. Disse hårreisende TV-kanal logoene i det ene hjørne er ikke veldig stas for OLED/Plasma. På samme måte som plasma så har dette problemet blitt mindre på nyere generasjoner, men det er fortsatt et problem (det må bli et problem, ligger i hvordan teknologien fungerer).

SÅ liker du å se på en TV kanal hele/halve kvelden; styr unna OLED. Ser du mest film i mørke omgivelser; ingenting slår OLED.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at dette avhenger av hvilket miljø du ser på TV. Med gardiner trukket igjen og alt lys av så er det uten tvil en fordel med OLED. Har selv en 78" JS9505 som jeg er veldig fornøyd med - perfekt er det ikke, men veldig bra sortnivå; og HDR ser også bra ut. Jeg vil si at begge alternativer har sine styrker. Eneste som irriterer meg med OLED er innbrenning; ser stadig OLED skjermer med dette problemet - jeg hadde i gamle dager plasma og det samme var gjeldende der. Disse hårreisende TV-kanal logoene i det ene hjørne er ikke veldig stas for OLED/Plasma. På samme måte som plasma så har dette problemet blitt mindre på nyere generasjoner, men det er fortsatt et problem (det må bli et problem, ligger i hvordan teknologien fungerer).

SÅ liker du å se på en TV kanal hele/halve kvelden; styr unna OLED. Ser du mest film i mørke omgivelser; ingenting slår OLED.

hmm sjanse for innbrenning på TV i prisklassen til OLED høres ikke bra ut. Jeg har også lest at pga lav brightness på OLED så kommer ikke HDR til sin rett, men du har perfekt fargegjengivelse igjen da...... men OLED er 2x prisen av en QLED akkurat nå. 

Jeg ser veldig lite på TV, mest spill og film men skal jeg bruke så mye penger på en TV så vet jeg ikke om jeg klarer tanken på innbrenning.

Lenke til kommentar

hmm sjanse for innbrenning på TV i prisklassen til OLED høres ikke bra ut. Jeg har også lest at pga lav brightness på OLED så kommer ikke HDR til sin rett, men du har perfekt fargegjengivelse igjen da...... men OLED er 2x prisen av en QLED akkurat nå. 

Jeg ser veldig lite på TV, mest spill og film men skal jeg bruke så mye penger på en TV så vet jeg ikke om jeg klarer tanken på innbrenning.

Det er såpass lite refleksjoner fra en OLED at den sterkere lysstyrken med LCD sjeldent gir merkbare resultater.

I 65" betaler du ca 5000 kr ekstra for OLED kontra QLED, men om du er på budsjett kan du alltid se på KD65XE9005 som gir bedre bildekvalitet enn Samsungs QLED uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OLED er teknisk veldig utsatt for innbrenning; noe som selv gjelder nye iPhoneX med OLED. Naturligvis til normal bruk er ikke dette noe problem, da man normalt ikke sitter med skjermen på i en 2-3 timer i strekk med samme bilde.

Lenke til kommentar

Om man er en sånn luring som napper ut stikkontakten til tv-en slik at Oleden sitt innebydge "vaske"program ikke starter så kan man etterhvert oppleve innbrenning. 

Fra rtings:

"Not all TVs suffer from image retention. Here is the information about the different type of TVs:

• IPS TVs: IPS TVs are the most common type of TV that suffer from image retention. Not all IPS TVs have the same degree of image retention though. See our table above for comparisons.
  • VA TVs: VA TVs are practically all free of image retention. 
  • OLED TVs: OLED TVs are another type of TV that suffer from temporary image retention, and in some rare cases the image retention can be permanent. OLED image retention does not look the same as that seen on IPS TVs since the display technology is not the same. Unlike IPS TVs, OLED TVs come with a special function in the TV operating system especially aimed at getting rid of more durable image retention."
Endret av barezell
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg sikter meg inn på en OLED når jeg først skal bytte ut tven. Jeg har aldri på et stillbilde i 2-3 timer. Det er alltid bevegelse hvis jeg først skal benytte tven. Det er vel uansett bare å sette strømsparingsmodus og sette tven i hvilemodus etter 30 min så har man vel ikke risiko for innbrenning?

Lenke til kommentar

At man får fysisk innbrent bilde til evig tid i ettertid tror ikke skjer veldig ofte lengre; normal er at man kanal-logo og lignende hengende igjen en stund etter å ha byttet kanal (slik jeg opplevde min forrige plasma-tv også). Selv om man ikke ser på statisk bilde i 4 timer; så må man huske på at kanal-logo står veldig statisk på bilde hele tiden om man ikke skifter kanal. Har også sett eksempler på at 2.35:1 letterbox gir klar antydning av letterbox i en god tid etter å gå tilbake til bilde som dekker hele skjermen igjen.

Til normalt bruk er ikke dette noe problem, det er bare greit å være klar over at dette vil forekomme. 

Har faktisk sett innbrenning på LCD-skjerm også, men da tror jeg man må la ting stå relativt statisk i måneder for å få til det.

Lenke til kommentar

LG's OLED serier er vel per idag eneste som leveres i Norge med Dolby Vision. DV-skjermer støtter også HDR10 (+et par andre HDR-standarder), men ikke omvendt, altså dagens HDR10-skjermer (typisk Samsung/Sony) støtter ikke Dolby Vision. 

Så inntil videre vil jeg nesten påstå at er det kun OLED til LG som er aktuelt med tanke på fremtiden. DV speccen kjører på som eneste HDR-standard med 12bits fargerom og dynamisk tilpasning av innhold til avspillingsenhetens muligheter. De har allerede god støtte hos Netflix og Amazon. De fleste store TV-produsenter for amerikanske markedet støtter også DV (Vizio, LeEco, Phillips etc), så markedet begynner å ta form.

Jeg irriterer meg grønn over at HDR ikke er HDR, men det er jo formatvirrvarr som alltid. Så "HDR kompatibel" veit jeg ikke helt hva innebærer utover at det er en sannhet med kraftige modifikasjoner hva gjelder støtte til kilder og kildemateriell. Mitt TV-kjøp er utsatt, til tross for en lei rosa vertikal stripe på skjermen jeg har idag. 

Lenke til kommentar

LG's OLED serier er vel per idag eneste som leveres i Norge med Dolby Vision. DV-skjermer støtter også HDR10 (+et par andre HDR-standarder), men ikke omvendt, altså dagens HDR10-skjermer (typisk Samsung/Sony) støtter ikke Dolby Vision. 

Så inntil videre vil jeg nesten påstå at er det kun OLED til LG som er aktuelt med tanke på fremtiden. DV speccen kjører på som eneste HDR-standard med 12bits fargerom og dynamisk tilpasning av innhold til avspillingsenhetens muligheter. De har allerede god støtte hos Netflix og Amazon. De fleste store TV-produsenter for amerikanske markedet støtter også DV (Vizio, LeEco, Phillips etc), så markedet begynner å ta form.

Jeg irriterer meg grønn over at HDR ikke er HDR, men det er jo formatvirrvarr som alltid. Så "HDR kompatibel" veit jeg ikke helt hva innebærer utover at det er en sannhet med kraftige modifikasjoner hva gjelder støtte til kilder og kildemateriell. Mitt TV-kjøp er utsatt, til tross for en lei rosa vertikal stripe på skjermen jeg har idag. 

Hmm jeg mener Sony sin A1 serie av OLED støtter Dolby Vision. Mener jeg leste det. Den har fått stort sett bedre review enn LG sine OLED. Men den er hinsides dyr da, men venter på sortefredag :o 

Lenke til kommentar

Dolby Vision ser ut til å kunne tilbys på enheter med kraftige prosessorer som softwareoppgradering, men krever i utgangspunktet egen chip. Sony's X Extreme skal klare det, men ikke vanlig X-prosessoren. Så man må nok se langt etter drømmen om at DV bare rulles ut på neste oppdatering på annet enn toppmodeller. Det er litt limbo nå syntes jeg, for jeg gidder ikke kjøpe en TV som støtter bare én av de to største standardene og selvom LG OLED er fett så skulle jeg hatt mer lysstyrke til andre deler av året enn den mørke vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...