bbble Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Hei Jeg har forsøkt å sette sammen en en liten PC som skal stå på stua og fungere som en slags server innomhus. Jeg har gjort det litt på gøy, men den vil ikke funke og det er ikke så gøy... Symptomene er: når jeg skrur på strømmen begynner viftene i CPU kjøleren å surre, og viften på skjermkortet også. Det kommer imidlertid (såvidt jeg kan se) ingen bilder til skjermen. Jeg prøver å bruke den analoge utgangen på skjermkortet. Et eller annet er vel gåent, men jeg er usikker på hvor feilen sitter. her er en komponentliste: Fractal DEsign Node 304 Mini-ITX kabinett Hovedkort ASUS H170I-Pro, Socket-1151 Strømforsyning Fractal Design Integra M 650W PSU Prosessor Intel Core i5-6600K Skylake prosessor Prosessorkjøler Fractal Desing Kelvin T12 Minne HyperX Fury DDR4 2133 Mhz 16 GB Skjermkort ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB Systemdisk HyperXFury 120 GB 2.5" SSD Lagerdisk WD Desktop Black 3.5" 1TB Jeg tenker at siden viftene går, så er sannsynligvis strømforsyningen ok. prosessorkjøleren ok grafikkkortet ok ? (Intet bilde = intet skjermkort? men det er da strøm på vifta på skjermkortet.) Min hovedmistenkt er hovedkortet (?) hadde forventet iallefall et bilde fra BIOS dersom det fungerte? Alternativ 2 er prosessoren, jeg har aldri prøvd en maskin med død prosessor så jeg vet ikke hvordan den skulle oppført seg da. Jeg har gått til anskaffelse av et nytt hovedkort og en ny (billigere) prosessor men lurer allikevel på om noen har noen gode tips til feilsøkingen - spesielt, hvilken rekkefølge er best: bytte prosessor først, for å se om hovedkortet fortsatt funker? bytte hovedkoert først, for å se om prosessor funker? bytte både hovedkort og prosessor og se om noe funker, bytte inn gamle komponenter (ie. putte på den bedre prosessoren igjen hvis oppsettet funker med nytt hovedkort?) Eller burde jeg gjøre dette helt annerledes? Takknemlig for alle tips! 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 (endret) 0. Plugg skjermen rett i hovedkortet. Endret 5. november 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 La oss starte med minnet, satt dem rett i følge manualen? 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Har du alle kablene koblet til korrekt? Altså hovedsaklig 24 pin ATX til hovedkort, 4/8 pin til CPU og 6 pin til skjermkortet? Lenke til kommentar
bbble Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 0. Plugg skjermen rett i hovedkortet. Ja, dette har jeg faktisk prøvd. Både analog og DVI, og så både analog og DVI på skjermkortet også. Dødt! Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Har du også brukt korrekt plasserte avstandsskruer mellom hovedkort og kabinett? Altså at det ikke er noen som kortslutter noe på baksiden av hovedkortet? Lenke til kommentar
bbble Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 La oss starte med minnet, satt dem rett i følge manualen? Skulle tro det ja. Jeg har satt inn og tatt ut minne mange ganger på andre computere. Dette kabinettet var imidlertid trangere enn jeg er vant til å jobbe med, og da blir det ekstra knot ned alle tommeltottene ! Lenke til kommentar
bbble Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 Skal ta en runde på dette med alle strømkontakter og kabler i morgen. Ingen strøm til CPU kan kanskje være en årsak? Det tar imidlertid en god stund å pelle fra hverandre dette oppsettet, så det er for seint å ta det i kveld. Avstansdsskruene er på plass ja. Talk for alle tipsene så langt. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Jeg og, men klarte å få svart skjerm på x99 på grunn av at jeg ikke leste manualen, ja var og 750Ti uten 6pin kontakt. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Fungerer skjermen på en annen pc? Du får evt. demontere greiene igjen utenom cpu og cpu-kjøler og koble det opp igjen på en papp-plate. Du skal ha følgende komponenter: Strømforsyning Hovedkort med cpu og cpu-kjøler. Minnebrikke Skjerm Du skal montere en minnebrikke i riktig posisjon (se manualen). Det skal kobles to ledninger fra psu til hovedkort. Ingenting annet skal være tilkoblet strømforsyning og hovedkort. Ta vekk alle andre ledninger. Defekte ledninger/komponenter kan lage trøbbel. Koble til skjerm og test. 1 Lenke til kommentar
bbble Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 Fungerer skjermen på en annen pc? Jepp! (mere feilsøking som sagt utsatt til i morgen) Lenke til kommentar
mer-hw Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 (endret) Enig med posten til mobile999. Du bør koble opp og teste utenfor kabinettet med helt basic oppsett. Jeg ville også tatt av prosessoren og kontrollert om noen av pinnene i prosessoresokkelen er bøyd. Har opplevd at det kan være problemet med vifter som starter og ingen bilde som kommer opp. Endret 5. november 2017 av mer-hw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå