Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ødelagt vindus vindusvisker-overføring. Fikse selv eller verksted?

gjar

Anbefalte innlegg

Har en Nissan Qaschai 2+ fra 2011.

Nå er det koblingen mellom det lange og korte staget til høyre vindusvikser forran ødelagt. Eller det har i hvertfal løsnet og vil ikke sitte fast igjen dersom jeg "dytter" det på plass igjen.

Se vedlagt bilde

stag "A" skal sitte fast oppi/under det korte staget.

Dermed har jeg noen spørsmål:

1. Hvordan sitter normalt de to stagene fast? Ser ut til å være en plastkopp nedi "A"?
  2. Er det enkelt for en som ikke er bilmekaniker å fikse dette? Hva må evt til?
  3. Dersom en ikke vil fikse det, men heller bytte ut med ny(e) deler, hvilke deler må en da kjøpe? Må en kjøpe hele staget ala dette: https://m.autodeler.co.no/van-wezel/9589691

hilsen

Arvid

post-115242-0-25980600-1509907832_thumb.jpg

Endret av gjar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter han over. Men prisen for nye deler var ikke så avskrekkende. Er ganske vanlig at vidusmekanisme ryker på biler i Bergenstraffikken med alt regnet vi har.

Når det først har gått fra hverandre en gang, så ryker det ofte igjen. I ditt tilfelle tror jegdette er plastkoblinger som presses i sammen. (Se etter løse deler nedi brønnen rett under).

Er jo ganske essensielt at dette fungerer, så du ikke blir stående i Eidfjord eller eller motorvei uten fungerendes vindusviskere.

Lenke til kommentar

Er en plastkobling som Luske_Ludvig skriver. Så selv om jeg "setter dem sammen" så faller den bare ned - den blir ikke hengende fast. 

Er dermed ikke en bolt eller mutter som jeg kan skru fast e.l.

Jeg så ikke noen løse plastdeler i "brønnen" under.

Ligger an til at jeg må innom verksted å få dette fikset ASAP. Kan jo ikke kjøre rundt med kun en vindusvisker... Og skal jeg bestille del selv tar det jo noe tid før jeg får delen!

Heldigvis er det den på sjåførsiden som virker :)

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet for en del år siden, men ser ut til å være samme prinsipp.

Jeg snudde det lange staget, slik at den "koppen" som nå ligger under havner øverst på førersiden. Det holdt godt nok i flere måneder.

Det forutsetter at det lange staget er likt i begge ender.

En nødløsning som kan fungere en stund.

Lenke til kommentar

Da ble det verksted. Pris 7300,-!!

Delen var svindyr, kun en times arbeid. En måtte kjøpe delen med motor... selv om motoren min fungerer. Ringte merkeverksted og annet verksted, omtrent samme pris. 

Delen jeg fant på nettet (lenke i første innlegg)  til ca 700 kr var jo uten motor.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...