WPX Skrevet 8. november 2017 Forfatter Del Skrevet 8. november 2017 (endret) Ja, men da må jeg altså fremlegge bevis? Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til. Kan det være en idé å kontakte Husleietvistutvalget og høre hva de mener om saken? Eller bedre å kontakte Forbrukerrådet eller noe slikt? Du kan ta opp stemmer etc du hører fra de over med mobiltelefonen din og framlegge dette. Sammen med din beskrivelse av situasjonen så har du en form for dokumentasjon av situasjonen. Samtidig så har utleier prøv å utbedre problemet, i dette ligger det en viss innrømmelse i at det i hvertfall har vært et problem. Jeg vil tro at en rekke lydopptak av både stemmer, skritt og nattlige aktiviteter mv burde kunne overbevise om at dette er et stort problem. Har forsøkt dette, men det gjenspeiler ikke virkeligheten slik det høres ut på et opptak fra mobilen. Trenger vel gjerne noe mer profesjonelt utstyr for å få dette til ordentlig. Har tenkt en del på utleie. Hvis jeg skulle leid ut noe som helst, ville jeg bygd enten små, funksjonelle leiligheter med -lydtette- vegger, eller egne/frittstående, små anneks, så folk kunne få bo i fred. Bo i fred ≠ leilighetsanneks. Hvis man ikke vil høre andre mennesker er svaret å flytte på en støl på fjellet et sted. Det er nå en gang sånn at hvis man ønsker å bo sentralt, så betyr det at man ikke kan få ha det musestille. Man må velge. Grunnen til at dette aldri "snakkes om" er fordi det er ikke noe å snakke om. Folk lager lyd, og du kommer til å høre naboen hvis du bor vegg-i-vegg med ham. Sånn er det bare. Så vil det selvsagt alltid finnes ekstremtilfeller – både av folk som helt åpenbart bråker alt for mye, men også av folk som har helt urealistiske forventninger til i hvor stor grad naboer skal måtte liste seg rundt for ikke å forstyrre. Sånn det høre ut på TS her så har han vært uheldig og havnet i en sånn ekstremsituasjon, hvor taket etter hans beskrivelse høres ut som om det kan være laget av papp (jeg tror ikke det er mur, for mur dreper lyd ganske bra), men som kikkert sier: det er vanskelig å få en objektiv vurdering av situasjonen å bygge noe juridisk argument på. Så vidt jeg har skjønt er det murvegger. Porøse murvegger kan vel gjerne frakte lyd fra overetasjen og ned til oss bra? Taket er dog ikke av mur. Jeg er enig med deg, man kan ikke forvente at det er helt stille til enhver tid når man har naboer. Men ja, dette er et ekstremtilfelle. Høres ut som de skal gå igjennom gulvet ofte når de går, så er nok ikke mye tjukkere enn papp. Endret 8. november 2017 av WPX Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Jeg vil tro at en rekke lydopptak av både stemmer, skritt og nattlige aktiviteter mv burde kunne overbevise om at dette er et stort problem. Lydopptak er nesten umulig å bruke til noe fornuftig, og i vert fall ikke som "bevis". Grunnen er selvsagt at man ikke har noen referanse til hvor høyt lydnivået faktisk er. På det meste av opptaksutstyr kan man justere inn-nivået på opptak, dermed blir det ubrukelig. Lenke til kommentar
SaraFisk Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 WPX skrev (På 5.11.2017 den 16.43): Hei! Meg og min samboer har leid en leilighet i snart ett års tid. Etter (merk: ETTER) underskrivelse av kontrakt sendte utleier oss en sms om at taket i stuen "skal lydisoleres, håper dette blir gjort før dere flytter inn". Utleier hadde ikke sagt noe mer utover dette om at det var lydproblemer i leiligheten, og jeg tenkte ikke mer over det. Utleier sa aldri noe da vi var på visning, og det er ei heller nevnt i leiekontrakten, om hvor lytt leiligheten er. Leiligheten ligger i 2. etg. mellom to andre leiligheter (oppe og nede) og det er forferdelig lytt. Vi hører alt som skjer, og da mener jeg alt - TV, snakking, gåing, roping, fester, diverse lyder fra soverommet og så videre. Vi har holdt ut i dette en stund, men det er etter hvert blitt helt ubeboelig for oss, og vi ønsker å flytte snarest. Vi har sagt opp leiligheten fra 1. november og har i utgangspunktet oppsigelsestid ut januar (3 mnd). Samtidig så tenker jeg på vår mulighet til å heve kontrakten og dermed at ingen oppsigelsestid vil gjelde. Utleier sa aldri noe om hvor lytt det var til oss, utover beskjeden om at stuen skulle etterisoleres. Uansett om dette er en ordlyd som jeg burde tolket dithen til at "det er lytt i leiligheten", så tenker jeg at så vanvittig lytt det er her er noe jeg aldri kunne forstått ut ifra denne beskjeden. Dette burde han sagt ifra om på forhånd, og at han ønsket å etterisolere taket tilsier at han var fullstendig klar over problemet. Utleier ønsket å utbedre denne mangelen, men etterisolering av taket i stuen skjedde ikke før i april (vi flyttet inn 1. januar 2017), selv om han mente det skulle skje før vi flyttet inn. Dette hjalp fint lite, og det var gjerne 5% mindre lytt etter dette, da vi fremdeles hører alt som skjer ovenpå - konstant, dag og natt. Videre har også utleier forsøkt å skifte gulv/etterisolere gulv på soverommet i 2. etasje som ligger rett over vårt soverom. Dette har heller ikke hjulpet, da vi hører alle aktiviteter som foregår fra soverommet oppe ned til vårt soverom. Nå tenker jeg at husleieloven § 2-4 er brutt, samt at utleier har fått muligheten til å utbedre dette, jf. § 2-10. Vi ba aldri om avslag i leie etter § 2-11, så kan vel ikke gjøre dette gjeldende nå. Men vi ønsker oss bort fra leiligheten snarest mulig, og jeg lurer derfor på om dere har noen innspill på mine muligheter juridisk her. Kan avtalen heves etter § 2-12? Utleier har forsøkt å utbedre manglene, men dette har som nevnt ikke utgjort noen forskjell. Hadde vi enten fått opplevd eller blitt fortalt muntlig av han at "det er veldig lytt her, dere vil høre alt som foregår over dere", så hadde dette klart påvirket vår avgjørelse til å signere kontrakten. Vi ønsker ikke å bo her ut januar, og vil bort herfra asap. Hei! Dette er jo en eldre tråd, men jeg kom over meldingen din ved et googlesøk, og kunne trengt noen råd fra noen som har vært i samme situasjon som kjæresten min og jeg er i nå. Vi har nettopp flyttet inn i en stor ettromsleilighet på Torshov, som er ekstremt lytt. Vi er studenter, i slutten av tyveårene, og helt vanlige folk som tåler lyd rundt oss i byen, men når naboen spiller er det som å være på toalettet på klubben hele kvelden... I tillegg bor de i en annen oppgang enn oss, så det krever litt å gå over for å si ifra. Og de spiller rimelig høyt, og lenge, og med svært mye bass slik at det vibrerer i gulv og vegger. Vi er ganske sikre på at det ikke er isolert på noen måte mellom oss og dem, og at det bare er "en murstein" mellom. Det ble heller ikke informert om at det er lytt i bygget på visning, men det står i kontrakten at det er svært lytt og at sjenerende støy er grunn til at leiekontrakt kan heves. Så vi kan sannsynligvis få hevet naboens leiekontrakt hvis de fortsetter med så høy spilling, men vi er jo ikke interessert i en krig, eller å få noen kastet ut. Jeg har allerede vært og snakket med dem etter at de hadde spilt høyt i fire timer en tirsdag fra klokka tolv på dagen, og han ga inntrykk av at de lager musikk der inne - han snakket om at de holdt på med en "session" da jeg var der. De hørte ikke ringeklokka, så jeg måtte vente til det var pause i musikken for at de skulle høre meg banke på - bassen vibrerte i hele oppgangen deres. Det var forsovet en hyggelig prat, men de har nettopp flyttet inn de og, de er to unge gutter som ønsker å produsere noen fete beats, og det kan hende spillingen demper seg litt når vi sier ifra, men den fortsetter sannsynligvis så lenge vi bor der. Og vi hører som sagt alt, uansett. Til sammenligning hører vi IKKE naboen rett ved siden av oss på andre siden - i samme oppgang som oss - like godt i det hele tatt. Der virker det som de har isolert, i tillegg er det en bærende vegg osv. Kjæresten min mener vi bør vente med å sende mail til utleier osv til de begynner å spille høyt igjen, men jeg er sikker på at vi blir sittende i saksa og tenker egentlig at det greieste er å flykte allerede nå. Vi har bodd der i to uker, skrev kontrakt 1.februar, men brukte litt tid på å male hele leiligheten først... Jeg har flere rimelig gode opptak, og lurer på om det vil være mulig for oss å si opp leiekontrakten? Vi har flyttet inn i en leilighet med null lydisolasjon vegg i vegg med en nabo som holder studiosessions nesten hver dag. Hvordan gikk det med deres sak? Og har dere noen ekstra gode råd? Kan legge til at det ellers bor godt voksne folk, eldre og barn i alle de andre leilighetene - så om det skulle utvikle seg til en konflikt vil vi kanskje støttes, men jeg er jo ikke interessert i det. Ønsker bare å kunne slappe av i leiligheten og ikke måtte trippe rundt "ventende" til bassen begynner å slå i veggen igjen. Har forsøkt å bruke ørepropper og egen musikk, og det funker egentlig ikke godt nok. Vi kan ikke være i leiligheten hvis de skal ha fest, så det må vi bare håpe blir sjelden, selv om vi mener det skal være lov å kose seg. Lurer forøvrig på om forrige leietaker flyttet ut pga av det samme... På forhånd takk for alle svar! Lenke til kommentar
SaraFisk Skrevet 19. februar 2021 Del Skrevet 19. februar 2021 SaraFisk skrev (9 minutter siden): Hei! Dette er jo en eldre tråd, men jeg kom over meldingen din ved et googlesøk, og kunne trengt noen råd fra noen som har vært i samme situasjon som kjæresten min og jeg er i nå. Vi har nettopp flyttet inn i en stor ettromsleilighet på Torshov, som er ekstremt lytt. Vi er studenter, i slutten av tyveårene, og helt vanlige folk som tåler lyd rundt oss i byen, men når naboen spiller er det som å være på toalettet på klubben hele kvelden... I tillegg bor de i en annen oppgang enn oss, så det krever litt å gå over for å si ifra. Og de spiller rimelig høyt, og lenge, og med svært mye bass slik at det vibrerer i gulv og vegger. Vi er ganske sikre på at det ikke er isolert på noen måte mellom oss og dem, og at det bare er "en murstein" mellom. Det ble heller ikke informert om at det er lytt i bygget på visning, men det står i kontrakten at det er svært lytt og at sjenerende støy er grunn til at leiekontrakt kan heves. Så vi kan sannsynligvis få hevet naboens leiekontrakt hvis de fortsetter med så høy spilling, men vi er jo ikke interessert i en krig, eller å få noen kastet ut. Jeg har allerede vært og snakket med dem etter at de hadde spilt høyt i fire timer en tirsdag fra klokka tolv på dagen, og han ga inntrykk av at de lager musikk der inne - han snakket om at de holdt på med en "session" da jeg var der. De hørte ikke ringeklokka, så jeg måtte vente til det var pause i musikken for at de skulle høre meg banke på - bassen vibrerte i hele oppgangen deres. Det var forsovet en hyggelig prat, men de har nettopp flyttet inn de og, de er to unge gutter som ønsker å produsere noen fete beats, og det kan hende spillingen demper seg litt når vi sier ifra, men den fortsetter sannsynligvis så lenge vi bor der. Og vi hører som sagt alt, uansett. Til sammenligning hører vi IKKE naboen rett ved siden av oss på andre siden - i samme oppgang som oss - like godt i det hele tatt. Der virker det som de har isolert, i tillegg er det en bærende vegg osv. Kjæresten min mener vi bør vente med å sende mail til utleier osv til de begynner å spille høyt igjen, men jeg er sikker på at vi blir sittende i saksa og tenker egentlig at det greieste er å flykte allerede nå. Vi har bodd der i to uker, skrev kontrakt 1.februar, men brukte litt tid på å male hele leiligheten først... Jeg har flere rimelig gode opptak, og lurer på om det vil være mulig for oss å si opp leiekontrakten? Vi har flyttet inn i en leilighet med null lydisolasjon vegg i vegg med en nabo som holder studiosessions nesten hver dag. Hvordan gikk det med deres sak? Og har dere noen ekstra gode råd? Kan legge til at det ellers bor godt voksne folk, eldre og barn i alle de andre leilighetene - så om det skulle utvikle seg til en konflikt vil vi kanskje støttes, men jeg er jo ikke interessert i det. Ønsker bare å kunne slappe av i leiligheten og ikke måtte trippe rundt "ventende" til bassen begynner å slå i veggen igjen. Har forsøkt å bruke ørepropper og egen musikk, og det funker egentlig ikke godt nok. Vi kan ikke være i leiligheten hvis de skal ha fest, så det må vi bare håpe blir sjelden, selv om vi mener det skal være lov å kose seg. Lurer forøvrig på om forrige leietaker flyttet ut pga av det samme... På forhånd takk for alle svar! Tilleggsinformasjon kan være at det er så lytt at vi kan høre hva naboen over snakker om på hjemmekontoret. Lenke til kommentar
pedr0a Skrevet 20. februar 2021 Del Skrevet 20. februar 2021 (endret) @SaraFiskDu skriver at "det står i kontrakten at det er svært lytt og at sjenerende støy er grunn til at leiekontrakt kan heves." Hvis dette fortsetter OG du har gode bevis (heller for mye enn for lite) så vil jeg tro at det kan være mulig å si opp kontrakten. Husleieloven §5-2 plikter utleier å opprettholde vanlig ro og orden. Utleieren kan pålegge leietakerne rimelige påbud som leietakerne må følge. Utleieren må altså få mulighet til å løse problemet og leietakerne må få mulighet til å innrette seg. Hvis problmet vedvarer kan utleieren heve avtalen med de andre leietakerne etter husll §9-9 b). Jeg anbefaler følgende: Få utleier til å reagere umiddelbart. Ikke vær redd for å si ifra, heller for mye enn for lite. Sørg for å dokumentere/bevise alt av støy. At dere muntlig sier at dere har opplevd støy har tilnærmet ingen vekt. Dere tenker kanskje at dere da framstår som "brysomme", men dette er faktisk den eneste muligheten dere har til å ivareta deres egne rettigheter og på sikt, deres egne mentale helse. Vern mot støy er ganske svakt i norsk rett, derfor må man skaffe mye bevis. Edit: Hvis leietakerne ikke innretter seg så kan det ta mye lenger tid å få de bort enn du tror. Endret 20. februar 2021 av pedr0a Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 21. februar 2021 Del Skrevet 21. februar 2021 pedr0a skrev (11 timer siden): @SaraFiskDu skriver at "det står i kontrakten at det er svært lytt og at sjenerende støy er grunn til at leiekontrakt kan heves." Hvis dette fortsetter OG du har gode bevis (heller for mye enn for lite) så vil jeg tro at det kan være mulig å si opp kontrakten. Husleieloven §5-2 plikter utleier å opprettholde vanlig ro og orden. Utleieren kan pålegge leietakerne rimelige påbud som leietakerne må følge. Utleieren må altså få mulighet til å løse problemet og leietakerne må få mulighet til å innrette seg. Hvis problmet vedvarer kan utleieren heve avtalen med de andre leietakerne etter husll §9-9 b). Jeg anbefaler følgende: Få utleier til å reagere umiddelbart. Ikke vær redd for å si ifra, heller for mye enn for lite. Sørg for å dokumentere/bevise alt av støy. At dere muntlig sier at dere har opplevd støy har tilnærmet ingen vekt. Dere tenker kanskje at dere da framstår som "brysomme", men dette er faktisk den eneste muligheten dere har til å ivareta deres egne rettigheter og på sikt, deres egne mentale helse. Vern mot støy er ganske svakt i norsk rett, derfor må man skaffe mye bevis. Edit: Hvis leietakerne ikke innretter seg så kan det ta mye lenger tid å få de bort enn du tror. Når det står i kontrakten at det er svært lytt vil neppe støy fra normal bruk av naboleiligheten regnes som en mangel. At leiekontrakten DIN inneholder en klausul om sjenerende støy, som må tolkes som støy fra deg, er grunn til til at leiekontrakten KAN heves, hjelper nok ikke deg. Lenke til kommentar
SaraFisk Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 pedr0a skrev (På 20.2.2021 den 13.27): @SaraFiskDu skriver at "det står i kontrakten at det er svært lytt og at sjenerende støy er grunn til at leiekontrakt kan heves." Hvis dette fortsetter OG du har gode bevis (heller for mye enn for lite) så vil jeg tro at det kan være mulig å si opp kontrakten. Husleieloven §5-2 plikter utleier å opprettholde vanlig ro og orden. Utleieren kan pålegge leietakerne rimelige påbud som leietakerne må følge. Utleieren må altså få mulighet til å løse problemet og leietakerne må få mulighet til å innrette seg. Hvis problmet vedvarer kan utleieren heve avtalen med de andre leietakerne etter husll §9-9 b). Jeg anbefaler følgende: Få utleier til å reagere umiddelbart. Ikke vær redd for å si ifra, heller for mye enn for lite. Sørg for å dokumentere/bevise alt av støy. At dere muntlig sier at dere har opplevd støy har tilnærmet ingen vekt. Dere tenker kanskje at dere da framstår som "brysomme", men dette er faktisk den eneste muligheten dere har til å ivareta deres egne rettigheter og på sikt, deres egne mentale helse. Vern mot støy er ganske svakt i norsk rett, derfor må man skaffe mye bevis. Edit: Hvis leietakerne ikke innretter seg så kan det ta mye lenger tid å få de bort enn du tror. Skjønner!! Tusen takk for råd. Vi har bestemt oss for å bli uansett, og jeg har skrevet til utleier om hvordan det står til. Vi kan ikke bo i en basshøyttaler dag og natt... Veldig takknemlig for god hjelp. Lenke til kommentar
SaraFisk Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 ITtraktor skrev (På 21.2.2021 den 1.08): Når det står i kontrakten at det er svært lytt vil neppe støy fra normal bruk av naboleiligheten regnes som en mangel. At leiekontrakten DIN inneholder en klausul om sjenerende støy, som må tolkes som støy fra deg, er grunn til til at leiekontrakten KAN heves, hjelper nok ikke deg. Som sagt, det er ikke støy fra normal bruk vi klager på, om du har lest meldingen min? Den dagen jeg gikk bort og snakket med naboen var bassen ekstrem, og vi hadde sittet i leiligheten vår og hørt hvordan de spilte samme delen av én låt om igjen i en evighet. Eller bare bytter mellom låter konstant. De har et heftig lydanlegg der inne, som ikke kan stå på med full bass. Og det er ikke lov å bruke leiligheten som studio, så vidt jeg vet? Vi hører naboen over subbe over gulvet, og vi hører noen andre tisse. Dette er normale lyder, og med disse har vi ikke problemer selvfølgelig. Heller ikke med slamring av dører, eller høy prating i telefon osv... Slik kan det være å bo i en bygård. Jeg går derfor ikke med på at naboen har rett til å spille drithøyt fra midt på dagen flere ganger i uka. Om vi i skal klare oss gjennom helgene, hvor vi føler vi har mindre rett til å si ifra, må det være mulig å leve i en slags ro frem til det. Vi bor også her, og det gjør flere andre familier og gamlinger i disse gårdene. Det er ikke normale lyder, og om det blir verre - eller om alt skulle stenge ned igjen - er det ikke bare vi som forstyrres. Er det virkelig slik at jeg ikke kan vise til kontrakten som sier det er veldig lytt i gården, om naboen bråker utover det som er normalt? Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Din kontrakt spiller absolutt ingen rolle for naboen. Det kan hende at naboen har en kontrakt med samme klausul, men det blir jo en sak mellom utleier og naboen. Ville så klart klaget til utleier, for om man ikke gjør det vil ingenting skje. Men ville nok ikke vært veldig håpefull for at det skulle skje noe med det første. 1 Lenke til kommentar
SaraFisk Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Skjønner. Nei, vi får vel bare se. Om det blir umulig flytter vi. Men det hadde vært fint om slike ting løste seg innimellom, hehe... Takk for svar! Lenke til kommentar
pedr0a Skrevet 22. februar 2021 Del Skrevet 22. februar 2021 Utleier plikter å opprettholde ro og orden med mindre noe annet står eksplisitt i kontrakten. Da spiller det ingen rolle hva som står i kontrakten til den andre leietakeren fordi utleieren vil uansett være forpliktet ovenfor de andre leietakerne til å opprettholde vanlig ro og orden på eiendommen. På fredager og lørdager må man kanskje tolerere litt mer lyd. På søndag er det hellidagsfred, det skal dermed ikke forekomme "utilbørlig larm", se helligdagsfredloven §3. Dette kan feks være bruk av motorgressklipper eller motorsag i bolig eller hyttestrøk. Den som forsettelig eller uaktsomt bryter hellidagsfreden straffes med bøter, se §6. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå