Gå til innhold

Printertrøbbel (Windows 10)

Anbefalte innlegg

Hei

Prøver å hjelpe noen med printertrøbbel i Windows 10. Det er behov for å skrive ut fra programmer som Microsoft Edge og mail-programmet som følger med Windows 10.

Jeg får følgende feilmelding når jeg skal skrive ut:

L13qR9n.png

Det hjelper ikke å velge en annen skriver (f.eks Microsoft print to PDF). Det er akkurat som om det ikke blir søkt etter printere engang.

Når jeg forsøker å skrive ut i andre programmer som Word, Internet Explorer eller Notisblokk er menyen en helt annen, og jeg får skrevet ut som normalt:

GNj9sjS.png

Jeg har lest noe om at det kan handle om en prosess som heter noe med «spooler». Denne kjører ikke og jeg har ikke klart å få den til å kjøre ved hjelp av guider jeg har funnet. Vet dog ikke om dette har noe med saken å gjøre, da det som sagt fungerer å skrive ut med «ikke-Windows 10-programmer».

Noen som har noen idéer om hva jeg kan gjøre for å løse dette problemet? For dett var irriterende. Fremstår for meg totalt ubrukelig at man skal ha to forskjellige grensesnitt.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for det, dere. Har vært innom disse og flere andre guides. Har sittet en stund med det her nå, og jeg må si at jeg er sjokkert over hvor lite brukervennlig W10 fremstår og hvordan en slik utfordring i det hele tatt skal kunne dukke opp (at det finnes forskjellige UIer for å skrive ut avhengig av hvilket program du bruker).

Lenke til kommentar

Ja jeg er forsåvidt enig. :(

Personlig ville jeg bare inntil videre brukt et win32 program i stedet. F.eks Chrome browser i stedet for Edge om man trenger å skrive ut noe.

Mail kan man logge på i win32 nettleseren (webmail) og således få printet ut.

Man kan også printe til fil (pdf) fra Edge. I etterkant kan men printe ut med et PDF win32 program

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Poenget er at uansett hva jeg velger, også «print to PDF» så «finner den ikke skriveren». Den samme teksten kommer som sagt opp uansett hva jeg velger.

Jeg bruker ikke Edge selv, og jeg kommer ikke til å ta i den med jerntang fremover, men jeg hjelper farfaren til dama. Ønsket mitt var at han skulle ha minst mulig nytt å lære seg. Men jeg har biti i det søte eplet og installert Chrome og laget en hendig snarvei til postkassa.

Ikke imponert over Windows 10 der, altså. Takk skal dere uansett ha :)

Endret av Harepuz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg har ingen problemer med å skrive ut på Windows 10, ergo er det ikke Windows 10 som er problemet.

Hvordan er denne skriveren koblet til PC'en?

Trådløst eller USB?

Har du installert medfølgende programvare?

Er der jobber som ligger i skriverkøen som sperrer?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å skrive ut på Windows 10, ergo er det ikke Windows 10 som er problemet.

Hvordan er denne skriveren koblet til PC'en?

Trådløst eller USB?

Har du installert medfølgende programvare?

Er der jobber som ligger i skriverkøen som sperrer?

Printeren er koblet til med USB. Forsøkt med nye drivere og eldre drivere (var noen som foreslo å teste sistnevnte).

Tingen er jo at problemet ser ut til å ligge i OSet på en eller annen måte, jo. Som nevnt flere ganger nå så er ikke tilkoblingen til skriveren et problem. Samme feilmelding i det «nye» grensesnittet der uansett hva man velger (også Microsoft print to PDF) for eksempel. Går (igjen, som nevnt) helt fint å skrive ut fra andre programmer (se første post for bildeeksempel fra begge).

Printerkøer er dobbeltsjekket.

Lenke til kommentar

Hvis print to pdf ikke virker (som er en virtuell printer og ikke mg5300) er det windows installasjonen som er problemet i ett eller flere steder i printersubsystemet .

Se om Fix: Can’t print from Edge on Windows 10 tips hjelper.

http://windowsreport.com/cant-print-edge-windows-10/

Slett printeren og ikke legg den til pånytt.

Gå inn i add remove features , windows .

Fjerne print og dokumentservice & Print to PDF.

post-35394-0-77845500-1509988768_thumb.png

Restart

Legg til begge valgene igjen (restart om windows ber om det)

Legg til mg5300 printeren .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...