Gå til innhold

Avslutte windows, steam lukker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er problemet egentlig. Kan du forklare det mere detaljert.

Vil ikke pcen slå seg av overhode ?

Eller er det kun et irritasjonsmoment ?

Siste oppdatering av Steam eller Windows .?

Edit: Om steam kjører nedlasting i bakgrunnen. Skjer det samme om du ikke har noen nedlastings aktivitet?

Allowing Windows to force Steam to close when it is writing to a hard drive may cause Steam library and installation information to become corrupted.

https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=8379-RYIP-2998

Steam skal svare shutdown request signal fra OSet med å avslutte sine aktiviteter og terminere egne prosesser.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Etter å ikke ha brukt pcèn på 1-2uker, så skudde jeg den på og da var det en oppdatering både av Windows og Steam. 

Etter det så skjer følgende:

Jeg trykker på "Vinduet" nede i venstre hjørne, og velger "Slå av".

Da ser det ut som den skal slå seg av vanlig, men så kommer det opp midt på skjerme,  teksten "Lukker en app og avslutter" og under der Steam logoen, med teksten "Shutting Down..." 

Den står der rundt 5sek føre maskinen slår seg av normalt..

Skjer hver eneste gang jeg slår av maskinen, har aldri skjedd tidligere..

Lenke til kommentar

Som : At steam etter siste oppdatering trenger lengre tid med å avslutte seg selv etter at operativsystemet broadcaster et shutdown event til alle applikasjoner og services. "Sikkerhets ventil" (spekulasjon) i siste oppdatering muligens for å hindre korrupte librarys (link lenger opp fra Valve)

Jeg har det på min PC også. I Tillegg til steam vises to andre applikasjoner.

Windows venter på at applikasjoner avsluttes på "Normalt" vis av seg selv.

Les: https://www.howtogeek.com/282062/control-how-long-windows-waits-before-killing-apps-at-shutdown/

Jeg anbefaler ikke å endre på noe. Link kun til informasjon. 

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg også at Windows ventet på Steam når Windows skulle avslutte. Ca et halv sekund varte det, så fortsatte maskina å slå seg av. Jeg regner det som normalt, selv om det tyder på at noe i Steam ikke er kodet til å være raskt nok.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det samme opplever jeg også med Steam, Outlook2010 og et program til jeg ikke har identifisert ankra.

Det er som sagt ingen «feil». Bare enkelte applikasjoner som er «litt for treige» å avslutte egne prosesser slik at windows shutdown blir ventende på andre applikasjoner avsluttes «gracefully».

Det beste er å la steam få avslutte i sitt egen tempo for å unngå korrupsjon i library , som er spesielt viktig om steam har skriveoperasjoner til disk (nedlastinger i bakgrunn).

I tidligere windows utgaver har vi bare blitt presentert med et timeglass uten å vite noe mere. Slikt er det positivt med denne måten å presentere «hung» apps på. Slik at vi kan kansellere (angre) shutdown hvis det er noe som krever det.

Lenke til kommentar

I tidligere windows utgaver har vi bare blitt presentert med et timeglass uten å vite noe mere.

Hvis programmet hengte veldig lenge ble man spurt om man ville avslutte det. Da fikk man vite navnet på exe-fila. Hvis jeg ikke husker helt feil.
Windows Xp kunne jo stå flere dager med timeglass og teksten «Shutting down» uten å komme noen vei enn å holde inne off knappen . Resulterte ofte i writes til disk som ble avbrutt og korrupt windows etterpå :p
Lenke til kommentar

Ja , hehe . Den dialogboksen er forresten enten Vista eller 7.

Normalt er det en dialog etter 20000 (20 sekunder) som er default tiden på waittokillservicetimeout om en service ikke avsluttet. Man kan da force denne til å stenge eller fortsette å vente.

Relaterte er waittokillapptimeout 20sek og hungapptimeout 5sek.

Disse har vært med oss helt fra Windows 2000.

Men som en avslutning kan man jo enable en fjerde setting som har vært med sonden Windows 2000.

Reg SZ

HKCU\Control Panel\Desktop\AutoEndTasks

Verdi 1 Enable at applikasjoner automatisk stenges uten user input.

Lenke til kommentar

Nå ble det mye avanserte tekster for meg her :D hehe.

Men godt å vite egentlig at flere har opplevd dette med steam og avslutting av Windows. Jeg har nå fjernet steam fra å starte opp selv sammens med Windows. Og avslutter steam selv dem gangene jeg skal slå av eller starte Windows på nytt..

Takker for all hjelp og informasjon jeg har fått =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...