Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp, kloakk lukt i huset

Anbefalte innlegg

Hei der alle sammen, er det noen av dere som har god peiling på kloakk ? Det lukter kloakk i huset ca. 1-2 ganger om dagen og som regel bare når det er kaldt ute. Alle rørene i huset er nye så det er ikke noe gale med de som jeg kan se. Det er heller ikke slukene som er tomme eller går tomme og det er to lufterør på systemet. Det kan for meg virke som om det kommer fra utsiden og siver inn igjennom grunnmuren i det ene hushjørnet under baderoms gulvet. Jeg har tettet alle sprekker og huller jeg kunne finne med byggskum men det finner seg bare veien inn igjen. Har i tillegg borret ut et hull i muren under baderoms gulvet for og prøve og ventilere det ut før det kommer inn. Under halve baderoms gulvet er det ikke kjeller, bare fylt med stein og masse slik at det er veldig luftig under der. Alle rørene er synlige under den andre halvpart av baderoms gulvet så det går ingen rør som ligger skjult. Det eneste som er gammelt av kloakksystemet er selve kloakk kummen og en ca. 15 meter med gammle kerramikkrør fra kummen til ca. 5 meter fra utsiden av huset. Men dette er på mosatt side av der det lukter inn. Naboen har også et gammelt kerramikkrør som krysser tunet mitt og langs huset og ut i samme kum som meg etter det jeg har blitt opplyst. I dette røret av naboen går kun ”overflate vannet” fra hans kloakk kum. Har jo misstenkt at hans rør kunne lekke siden det krysser drenerings grøfta til huset mitt som også leder til den hushjørna som lukter. Men det er liksom ikke helt den samme lukta i det røret som kommer inn. Noen som har noen tips jeg kan prøve ut eller skjekke ? Hvilke lover og regler gjelder for gamle rør som naboens som krysser hele tomta mi og ca.1-1,5 meter fra grunnmuern min vist det skulle vise seg til og være hans som lekker ? Noen som har noen tips og sjekke ut før jeg låner en gravemaskin og klikker villt med graving rundt huset ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler å kontakte kommunen og/eller rørlegger. Graver du selv så kan du risikere å skade noe og det blir ikke nødvendigvis billigere å leie en graver å grave selv. Finner du problemet så har du heller ikke lov å reparere selv i de fleste tilfeller, da risikerer du regress hvis det skjer noe senere. Hvem som må betale kommer an på hvem sin skyld det er/hva problemet er, men hvis det er noe i huset ditt som er problemet så regner jeg med at det går på forsikringen.

Lenke til kommentar

Takk for kjappt svar?Men hva kan komunen gjøre ? Dette er gamle rør og kummer som de folkene som bygget husene (mitt og naboens) har lagt selv så det går ikke på noe komunalt anlegg. Så det gjør også ting vanskelig, ingenting er dokumentert eller tegnet. Noe av det som var lagt i mitt hus på ca. 1950 tallet var jo helt på trynet, hjemmelagde skjøter og mangel på vannlåser og sluker. Men alt dette ble lagt nytt for en del år tilbake, så alt inne er ok. En rørlegger vil nok bli litt dyrt også men han ville nok muligens værfall sett om det var noe på mitt som var galt. Sett da at en rørlegger ikke fant feil på mitt, kan jeg da kreve at naboen sjekker hans rør eller at jeg betaler for sjekken ? Jeg gravde selv drenering rundt hele huset selv en del år tilbake så jeg vet hvor rørene ligger. Så tanken med og grave opp var for og finne en lekk i noe rør eller om jeg kunne lukte noe på utsiden i grøftene. Jeg jobber til vanlig med gravemaskin så den delen burde gå greit. Regner med en rørlegger hadde sagt at det måtte graving til for og finne feilen. Har blitt fortalt av en med erfaring at en rørlegger ville slite med og finne feilen selv siden vi har prøvd alt. Ville bare prøve og skrive her i tilfelle noen kunne tipset meg noe som jeg ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor mye det kunne koste og inspisere rørene innvendig ? Alle rør er i daglig bruk alle sluker og låser er fulle av vann. Den lukta som kommer varer ikke lenge, jeg kan lukke opp dører og lufte ut så er det borte til neste dag. Altså bare en guff med lukt og ikke noe lukt som ikke slutter og komme. Og den eneste plassen jeg kan lukte hvor det kommer fra nå er veggen bak badet hvor det ikke går noen rør.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å sette alle kraner på det varmeste og la de renne på max til varmtvannet er slutt. Det funka fint her i huset en gang det var tett så det er en mulighet for at det kan hjelpe til å få vekk noe slam eller liknende som kanskje skaper problemet. Det er hvertfall enkelt og billig å teste :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...