Gå til innhold

Nå skal SpaceX sende verdens kraftigste rakett ut i rommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uheldigvis er dette ikke en 100% sikker dato. Datoen dem har satt er NET 29 Desember. NET betyr No Earlier Than, det at de har satt en dato isteden for bare en måned er lovende. Første gang vi har det og det er første gang launch er så nærme som 2 måneder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Liten rettelse:

Falcon Heavy har aldri vært tenkt til å frakte mennesker til Mars. Planen var å sende en ubemannet Mars variant av Dragon 2 (Red Dragon), men de planene ble skrotet samtidig som de skrotet landing av Dragon 2 ved hjelp av rakett motorer.

 

Mennesker skal fraktes til Mars ved å bruke BFR og BFS (Big F****** Rocket, og Big F****** Space Ship).

Dette systemet begynner de å bygge i løpet av neste år, og målet er å sende de første skipene i 2022 eller 2024.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"ni såkalte Merlin-motorer"

Ni Merlin-motorer kunne dere skrevet, men..

 

Falcon Heavy er designet for å kunne dra til Mars, men med mindre last enn det som en gang var forventet. Det er heller ikke "verdens kraftigste rakett".

 

La oss ikke glemme at Falcon heavy heller ikke har lettet fra jorden, og selv Musk har ingen tro på at den kommer til å gjøre det på første forsøk.

 

Denne artikkelen var linket fra VG. Det var dårlig før, men det har ikke blitt noe bedre.

Lenke til kommentar

La oss ikke glemme at Falcon heavy heller ikke har lettet fra jorden, og selv Musk har ingen tro på at den kommer til å gjøre det på første forsøk.

 

Denne artikkelen var linket fra VG. Det var dårlig før, men det har ikke blitt noe bedre.

 

Det er bra at han "ikke har troen" og grunnen til det er i følge artikkelen på TU for litt siden at han er smart nok til å ha lave forventninger og heller bli positivt overrasket. Han har ikke liten tro fordi ting ikke er gjennomtenkt og godt testet :)

 

Jeg har sluttet å lese artikler fra Tek, man får bedre informasjon i kommentarfeltet. VG ødela Tek mer enn det var ødelagt før salget. Før VG så var det hvertfall halvgode artikkler som var verdt å donere et klikk til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La oss ikke glemme at Falcon heavy heller ikke har lettet fra jorden, og selv Musk har ingen tro på at den kommer til å gjøre det på første forsøk.

 

La oss nå for all del håpe at den kommer til å lette i hvertfall da. Hadde ikke vært noe spesielt morsomt med en RUD som tar med seg launch pad igjen.
Lenke til kommentar

 

Hvor blir det av el-romskipene?

Dette har Musk (selvfølgelig) allerede blitt spurt om og svart på. Svaret sier seg dessuten selv, energitettheten i batteri er altfor lav.

 

 

Jeg lar meg både fascinere av at du tilgodeså innlegget mitt med et seriøst svar, og at du samtidig klarte å overse mitt stikk til Musk sitt såkalte miljøalibi.

Lenke til kommentar

 

Hvor blir det av el-romskipene?

 

Raketter er allerede upraktisk nærme å måtte ha mer drivstoff enn total lastkapasitet, batterier er helt urealistisk i overskuelig framtid for noe som skal sendes fra jorda.

 

AtW

 

 

Selvsagt, og når man skal "redde verden" ved å produsere elbiler er det jo på sin plass å brenne av noen hundre tonn med rakettdrivstoff i atmosfæren, for å kunne sende milliardærer en runde rundt månen så de kan se hvordan den ser ut på baksiden...

Lenke til kommentar

 

 

Hvor blir det av el-romskipene?

 

Raketter er allerede upraktisk nærme å måtte ha mer drivstoff enn total lastkapasitet, batterier er helt urealistisk i overskuelig framtid for noe som skal sendes fra jorda.

 

AtW

 

 

Selvsagt, og når man skal "redde verden" ved å produsere elbiler er det jo på sin plass å brenne av noen hundre tonn med rakettdrivstoff i atmosfæren, for å kunne sende milliardærer en runde rundt månen så de kan se hvordan den ser ut på baksiden...

 

 

Ambisjonene og konsekvensene av de er endel større enn å sende milliardærer på ferie.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hvor blir det av el-romskipene?

 

Raketter er allerede upraktisk nærme å måtte ha mer drivstoff enn total lastkapasitet, batterier er helt urealistisk i overskuelig framtid for noe som skal sendes fra jorda.

 

AtW

 

 

Selvsagt, og når man skal "redde verden" ved å produsere elbiler er det jo på sin plass å brenne av noen hundre tonn med rakettdrivstoff i atmosfæren, for å kunne sende milliardærer en runde rundt månen så de kan se hvordan den ser ut på baksiden...

Flaks for oss at romraketter går på en drivstoffmix av Hydrogen og Oksygen da. "Avfallet" du referer til er vann.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor blir det av el-romskipene?

 

Raketter er allerede upraktisk nærme å måtte ha mer drivstoff enn total lastkapasitet, batterier er helt urealistisk i overskuelig framtid for noe som skal sendes fra jorda.

 

AtW

 

 

Selvsagt, og når man skal "redde verden" ved å produsere elbiler er det jo på sin plass å brenne av noen hundre tonn med rakettdrivstoff i atmosfæren, for å kunne sende milliardærer en runde rundt månen så de kan se hvordan den ser ut på baksiden...

Flaks for oss at romraketter går på en drivstoffmix av Hydrogen og Oksygen da. "Avfallet" du referer til er vann.

 

 

Disse drives av flytende oksygen og parafin. Karboninnholdet er mellom 6 og 16 pr molekyl. Imidlertid er det også slik at omkring halvparten av rakettdrivstoffet kun forbrennes til CO. Dette medfører en del sekundæreffekter der gassene forlenger levetiden til andre drivhusgasser i atmosfæren, og samtidig kan den stimulere skydannelse.

 

Men ser vi på energien som kreves for å tilvirke drivstoffet, i særdeleshet disse mengdene med flytende oksygen, så begynner tallene å bli ganske skremmende. 

Lenke til kommentar

Raketter er allerede upraktisk nærme å måtte ha mer drivstoff enn total lastkapasitet,

Hadde det vært så vel. En falcon heavy har kapasitet til 64 tonn til LEO spaceX oppgir massen til 1420 tonn. De sier ikke om dette er med eller uten payload eller hvor tung den er tørr, men hvis jeg ser på falcon 9's masse på 550 tonn, og antar at payload ikke er med i disse tallene kommer jeg til en våt vekt pr. 1. trinn på ca 470 tonn. Fra tidligere vet vi at førstetrinnet tørt veier ca 15-20 tonn, så en falcon 9 1. trinn har ca 450 tonn drivstoff eller en drivstoffraksjon på ca 95%.

 

Hvis vi antar samme fraksjon gjelder for falcon heavy så får vi i alt 1350 tonn drivstoff for å sende 64 tonn til LEO eller ca 20:1 drivstoff til payload pr. masse.

 

Obs dette er ikke en profil som tillater gjenbruk. For at boosterne skal kunne lande igjen blir payload vesentlig mindre. SpaceX har ikke oppgitt noe for LEO, men de oppgir at maks payload til GEO er ca 27 tonn, men for å kunne gjenbrukes er payload til GEO 8 tonn.

 

Flaks for oss at romraketter går på en drivstoffmix av Hydrogen og Oksygen da. "Avfallet" du referer til er vann.

Noen gjør det, men ikke denne. falcon heavy bruker RP1 (parafin) og oksygen.

Nå er jo imidlertid romfart en såpass marginal ting at klimaeffekten er minimal sammenlignet med andre forbrukere av hydrokarboner.

Lenke til kommentar

Hvor blir det av el-romskipene?

 

Ion-motoren er allerede lagd. Foreløpig uten den store effekten, og uansett bare til bruk ute i rommet.

Men man har tro på å kunne aksellerere romfartøyer opp i svære hastigheter med ion-motoren, ved hjelp av solkraft og evt. atomkraft.

Om ion-motoren blir det man håper på, så blir det mye, mye mindre rakettdrivstoff å løfte ut fra jorda.

Legg dette sammen med den fantastiske visjonen om rom-heis (som er under planlegging), så blir romfarten elektrisk før en aner det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...