Gå til innhold

Formue om 10 år?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett at en har følgende eiendeler idag:

Globalt aksjeindeksfond 7,6 mill

Boligeiendom 6 mill

Bitcoin 100 000

Sum 13,7 mnok

(Ingen gjeld)

Hva vil være realistisk å tro at dette vil være verdt om 10 år?

Når vil en kunne definere deg som ‘økonomisk uavhengig’?

Anonymous poster hash: 4d4e6...4ef

OK, som trådstarter, her er mine tanker.

Jeg legger til grunn forventet prisøkning på ca 2,5%.

Realavkastning på indeksfondet håper/forventer jeg da blir ca 4%. Etter 10 år er dette 11,2 MNOK.

Boligen antar jeg stiger med ca 2,5 årlig. Altså 0 (null) reell avkasting på denne.

Bitcoin spekulasjonen antar jeg er verdt nøyaktig 23 000 kr (= skattefradraget på bto spekulasjonen). Alt over dette er bonus.

Da vil jeg etter 10 år ha en aksjeinvestering på 11,2 mnok (minus skatt på avkastningen som takket være aksjesparekonto-ordningen blir betydelig redusert reelt sett). Boliginvestering på 6 mnok som ikke genererer noe likviditet (men som muligens kan belånes forsiktig i løpet av pensjonisttilværelsen?). Samt et skattefradrag på 23 000.

Akkurat ikke nok til å være økonomisk uavhengig slik jeg vurderer det....eller?

Lenke til kommentar

Du er økonomisk uavhengig og kan pensjonere deg i dag forutsatt at du har et ikke-ekstravagant forbruk og at du har en villighet til å stramme inn livremmen litt når aksjemarkedet går dårlig. 

I USA snakkes det om 4% SWR, men de har ikke 0,85% formueskatt og dessuten fins det utallig kritikk av 4% SWR fra trinity studien. Kjøre cfiresim og prøv deg frem. Hvis du er ufleksibel med tanke på å kutte forbruket i dårlige tider så bør du altså ha en SWR på 2,5% for å ha en veldig høy sannsynlighet for å ikke gå tom for penger underveis. Hvis du er komfortabel med en 80% suksessrate for eksempel kan du bruke mye mer. 

Du skriver ikke noe om hvor mye av formuen din som er gevinst. Hvor mye du må betale 30+% utbytteskatt av har mye å si for hvor stort forbruk du kan ha per år. Tenk litt på hva du skal gjøre med eiendommen din.. det er jo fritatt fra utbytteskatt, men årlig forventet gevinst er betydelig lavere enn i aksjemarkedet. Er planen å flytte til utlandet for å redusere forbruket og å frigi midler låst i eiendom så kan du bruke mer/pensjonere deg tidligere. 

Anonymous poster hash: 56094...e9c
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...