AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Sett at en har følgende eiendeler idag: Globalt aksjeindeksfond 7,6 mill Boligeiendom 6 mill Bitcoin 100 000 Sum 13,7 mnok (Ingen gjeld) Hva vil være realistisk å tro at dette vil være verdt om 10 år? Når vil en kunne definere deg som ‘økonomisk uavhengig’? Anonymous poster hash: 4d4e6...4ef Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 100 000 kroner i bitcoin om 10 år er vel 10 millioner i seg selv... Man er økonomisk uavhengig når man har så mye penger at man kan skape en inntekt selv, ved å f.eks. investere i eiendomsutvikling og videresalg. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 "Økonomisk uavhengig" er også et nyansert begrep. Det er hvilke investeringsinstrumenter pengene er knytt opp i som spiller en rolle. Hvis de er knytt opp i et veldig høyrisiko instrument, så er det ikke sikkert at den inntekten vil være der for alltid. Du kan ha kjøpt et hus til 3 mill med 4 studentleiligheter og få inn 15 000 per måned, som vil kreve litt jobb, eller du kan ha 40 mill pluss i banken og få inn 400 000 i året / ca 33 000 i mnd fra renter. Tryggere og mindre jobbintensive investeringer krever alltid mer penger. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 For "financial independence" opererer man ofte med en SWR (safe withdrawal rate) på 4%. Så om 4% av din formue dekker ditt årlige forbruk, kan man i teorien unngå å jobbe igjen. Mange nyanser, så klart. http://www.mrmoneymustache.com/2012/05/29/how-much-do-i-need-for-retirement/ 100 000 kroner i bitcoin om 10 år er vel 10 millioner i seg selv... Eller det kan være verdt 0 kr. Tankeeksperiment: Om man er sikker på at å kjøpe noe for 100k er verdt 10M i fremtiden, hva ville du vært villig til å betale? Ville du vært villig til å betale 200k i stedet? Hva med 1M? Eller hva med 5M, siden det uansett er en garantert dobling? Om alle vet at noe kommer til å være verdt 10M i fremtiden, vil det presse prisen opp I DAG. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 (endret) Det kan selvsagt også gå i null, men jeg synes det er et mer sikkert veddemål enn å spille lotto. For øvrig, ro deg ned. Endret 5. november 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Det kan selvsagt også gå i null, men jeg synes det er et mer sikkert veddemål enn å spille lotto. Sikrere enn å spille på lotto sier jo ikke akkurat mye. For øvrig, ro deg ned. Kan ikke se hva jeg gjorde som var så urolig, annet enn å påpeke at bitcoin-spekulasjonene man ser på underforumet her ikke følger noe logikk? 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Det kan selvsagt også gå i null, men jeg synes det er et mer sikkert veddemål enn å spille lotto. Sikrere enn å spille på lotto sier jo ikke akkurat mye. For øvrig, ro deg ned. Kan ikke se hva jeg gjorde som var så urolig, annet enn å påpeke at bitcoin-spekulasjonene man ser på underforumet her ikke følger noe logikk? Du kan spare deg formaningene om at man ikke skal spekulere i bitcoins. Har du shortet bitcoin kanskje? Jeg har noen ganske få tusen kroner investert i bitcoin og oppbevaring av dem, og det er lottokupongen min som jeg får se resultatet av om noen år. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Du kan spare deg formaningene om at man ikke skal spekulere i bitcoins.Dårlige råd og feilinformasjon bør jo ikke få stå uimotsagt. Har du shortet bitcoin kanskje?Nei, det er like lotto begge veier. Generelt shorter eller spekulerer jeg lite, jeg følger bare markedets vekst som helhet. Men dette blir off-topic for trådstarter. Så for å komme back on track: Ressurser relatert til "financial independence" vil svare på dine spørsmål, og diskutere hvordan porteføljen bør se ut og hvordan man skal gjøre for å kunne leve forhåpentligvis uendelig på det man har oppspart. Verdier på 13 mill vil kunne tilsvare en årslønn på ca. en halv mill i lang tid. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Du kan spare deg formaningene om at man ikke skal spekulere i bitcoins.Dårlige råd og feilinformasjon bør jo ikke få stå uimotsagt.Har du shortet bitcoin kanskje?Nei, det er like lotto begge veier. Generelt shorter eller spekulerer jeg lite, jeg følger bare markedets vekst som helhet. Men dette blir off-topic for trådstarter. Så for å komme back on track: Ressurser relatert til "financial independence" vil svare på dine spørsmål, og diskutere hvordan porteføljen bør se ut og hvordan man skal gjøre for å kunne leve forhåpentligvis uendelig på det man har oppspart. Verdier på 13 mill vil kunne tilsvare en årslønn på ca. en halv mill i lang tid. Så sant de faktisk generer inntekter! Hvis TS bor i en bolig til ca 6 mill, og ikke har noen inntekter på den, er visa en helt annen... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 100 000 kroner i bitcoin om 10 år er vel 10 millioner i seg selv... Eller 0. Eller 100 000. Anonymous poster hash: d6507...062 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 100 000 kroner i bitcoin om 10 år er vel 10 millioner i seg selv... Eller 0. Eller 100 000.Anonymous poster hash: d6507...062 No shit sherlock? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 Sett at en har følgende eiendeler idag: Globalt aksjeindeksfond 7,6 mill Boligeiendom 6 mill Bitcoin 100 000 Sum 13,7 mnok (Ingen gjeld) Hva vil være realistisk å tro at dette vil være verdt om 10 år? Når vil en kunne definere deg som ‘økonomisk uavhengig’? Anonymous poster hash: 4d4e6...4ef 13,7 mill er realistisk sett verdt 20-25 millioner i tradisjonelle investeringer (aksjemarkedet eller eiendom? Om 10 år. Det tilsvarer 6-7% i året nominell avkastning. Det er det oljfondet (de beste forvalterne i Norge) regner med for risikoinvesteringer Lavere enn det om du plasserer deler av pengene i sikre investeringer, altså bank og/eller trygge obligasjonsfond. Anonymous poster hash: d6507...062 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 100 000 kroner i bitcoin om 10 år er vel 10 millioner i seg selv...Eller 0. Eller 100 000.Anonymous poster hash: d6507...062 No shit sherlock? Poenget er at bitcoin har et stort utfallsrom. Opp 1 000 000% eller ned 99,999% Boligmarkedet har et mindre utfallsrom. Antageligvis noe sånn som opp 100% eller ned 50%. Ganske likt for aksjemarkedet også. Anonymous poster hash: d6507...062 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Kan du kjøpe en bolig for ti tusen kroner? Kan en bolig øke hundre gangeren i verdi på fem år? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 Kan du kjøpe en bolig for ti tusen kroner? Kan en bolig øke hundre gangeren i verdi på fem år? Nei, men du kan tippe Lotto for ti tusen kroner. Anonymous poster hash: d6507...062 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Kan du kjøpe en bolig for ti tusen kroner? Kan en bolig øke hundre gangeren i verdi på fem år? Nei, men du kan tippe Lotto for ti tusen kroner.Anonymous poster hash: d6507...062 Da regner jeg med du kan regne ut sannsynligheten for å vinne i lotto i forhold til om en investering i en ettertraktet vare kommer til å øke i verdi. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 (endret) Jeg vil anslå oppimot 30 millioner, med 6-7% årlig avkastning på eiendom og 8-9% årlig avkastning i aksjemarkedet. Bitcoins er det umulig å mene noe fornuftig om. Endret 5. november 2017 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 Kan du kjøpe en bolig for ti tusen kroner? Kan en bolig øke hundre gangeren i verdi på fem år?Nei, men du kan tippe Lotto for ti tusen kroner.Anonymous poster hash: d6507...062 Da regner jeg med du kan regne ut sannsynligheten for å vinne i lotto i forhold til om en investering i en ettertraktet vare kommer til å øke i verdi. Lotto er enkelt å regne ut. Bitcoin har store usikkerhetsmomenter som gjør det umulig å si om Bitcoin er en bedre investering enn en Lotto-kupong. Anonymous poster hash: d6507...062 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Sats alt på utleie, gå hardt ut, og når du har verdier for 40 mill pluss, sett alt i banken og lev på renter! Drit i bitcoin og annet sånn bullshit. Det er kun for opportunister og ansvarsløse. Det er ingen som har peiling på om det kræsjer i morra eller om 2 år og 3 måneder. Men folk må alltid ha et sted å bo! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 Sats alt på utleie, gå hardt ut, og når du har verdier for 40 mill pluss, sett alt i banken og lev på renter! Drit i bitcoin og annet sånn bullshit. Det er kun for opportunister og ansvarsløse. Det er ingen som har peiling på om det kræsjer i morra eller om 2 år og 3 måneder. Men folk må alltid ha et sted å bo! Ja, kjøp for enhver pris! Om boligen kan leies ut for 1% av verdien årlig eller 5% av verdien årlig er ubetydelig! Anonymous poster hash: d6507...062 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå