Gjest Slettet-2spvYRBZtB Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Har tidligere hatt Ground Zero GZRC 13XII frontsett i bilen min som jeg var ganske fornøyd med. Disse var da med egne "ordentlige" delefiltere. Men nå har jeg en vinterbil hvor jeg også vil ha nytt frontsett, men denne gangen på litt lavere budsjett. Har kommet over GZIC 525X til halve prisen men som da har delefilter integrert i kabelen. Virket litt småjalla, så lurer på hvordan dette påvirker lydkvaliteten? Er det et greit sett eller burde jeg satse på noe annet? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Delefilter i kabelen vil si en kondensator i serie. Høypass filter. Det er ikke så spessielt bra men helt vanlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Ah, I see. Lydkvalitetsmessig da; som regel verdt å betale dobbelt for et sett med skikkelige delefiltere eller funker det bra nok med filter i kabel? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Kommer helt an på høyttalerelementene. Kun en kondensator blir 1.ste ordens filter som vil gi stor overlapping mot basselementet. Blir oftest ikke veldig bra lyd av det, da hvert element får en vanskelig jobb med å spille utover frekvensene det spiller best.. Basselement spiller ikke diskant bra og omvedt. I noen high-end konstruksjoner brukes førsteordens filter, men da er delefrekvens og høyttalerelementer spesialdesignet ift dette. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Ja, dette er vitenskap. I hifihøytalere brukes 3 og 4 ordens filter. 1 ordens filter har en fordel, mindre faseforskyvning i overlapp. Typisk rocke og tjo og hei høtalere har 2. ordens med grei deling og mye faseforsyvning. som dali 107, Cervin Vega. Med 1 ordens må en velge høyere delefrekvens, for å minske destruktiv bassfrekvenser til diskant. SAmme element med 3. ordens kan man la diskant spille dypere og få med triangellyd. Billige billige høytalere har bare kondensator i serie med diskant som filter og ikke noe filter på bass. I tillegg er kondensator av billig elektrolytt- typen. Jeg har bygget 3-veis stuehøytalere med 3 ordens filter. Da blir det mange deler. Og mulighet for bra lyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå