Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Allohol og mindreårige

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! Har en del spørsmål angående alkohol og sjenkebevilning. Hadde satt pris på saklige svar og henvisninger til relevante lenker og paragrafer.

1) Det er straffbart å skjenke alkohol til mindreårige, men gleder dette ogå hvis en mindreårig sjenker. Er det straffbart for en 17-åring og skjenke en 16-åring?

2) Dersom det er en fest på en hytte der mindreårig eblir sjenket av drikken til de som eier hytten. Eierne er ikke der. Kan eierne da få problemer senere, har de et ansvar som

eier av hytten?

Takk for svar!

Anonymous poster hash: e875f...8b0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ja, uansett hvem som gir andre drikke er det ulovelig om det ikke er i henhold til loven: https://lovdata.no/lov/1989-06-02-27/§1-4a og https://lovdata.no/lov/1989-06-02-27/§1-5

2: Nei, om du har en fest på på ett hotell å skjenker noen, har ikke hotellet ansvar for det...  Vanskelig å finne noen direkte lovdata om dette, men det er vel logisk at eierene av ett område ikke kan ta ansvar for alt som skjer på det området...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Uten at jeg vet sikkert så vil jeg tro at hytteeier er ansvarlig for å holde alkohol utilgjengelig for mindreårige.

I så tilfellet ville det blit mange folkehøyskoler med internat som kunne ha blitt retslig ansvarlig :p
"

Lov om omsetning av alkoholholdig drikk:

§ 10-1.Alminnelige bestemmelser om straff.

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder"

Som eksempel er det uaktsomt å la poden dra på hyttetur og ikke låse barskapet eller på annen måte la alkohol være tilgjengelig under "lovnad" å ikke røre noe. Samme hvis foreldre reiser bort og mindreårige er hjemme alene hvor det er alkohol tilgjengelig i huset.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Uten at jeg vet sikkert så vil jeg tro at hytteeier er ansvarlig for å holde alkohol utilgjengelig for mindreårige.

I så tilfellet ville det blit mange folkehøyskoler med internat som kunne ha blitt retslig ansvarlig :p

"§ 10-1.Alminnelige bestemmelser om straff.

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder"

Som eksempel er det uaktsomt å la poden dra på hyttetur og ikke låse barskapet eller på annen måte la alkohol være tilgjengelig under "lovnad" å ikke røre noe. Samme hvis foreldre reiser bort og mindreårige er hjemme alene.

Det er da aldeles ikke uaktsomt å ha et barskap hjemme? Om poden på 15 drikker seg full av foreldrenes alkohol når de er ute av huset opptrår de da aldeles ikke uaktsomt.. Det finnes ikke noen som helst rett som har dømt foreldre etter paragraf § 10-1 på dette.. Så nå må du slutte å fiske...

Edit: Dette er jo heller ikke poenget til trådstarter forøvrig.. Om noen har tatt med drikke til en eiendom og så skjenker det videre er jo ikke dette noe eieren av en hytte kan ta ansvar for...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"

Lov om omsetning av alkoholholdig drikk:

§ 10-1.Alminnelige bestemmelser om straff.

Som eksempel er det uaktsomt å la poden dra på hyttetur og ikke låse barskapet eller på annen måte la alkohol være tilgjengelig under "lovnad" å ikke røre noe. Samme hvis foreldre reiser bort og mindreårige er hjemme alene hvor det er alkohol tilgjengelig i huset.

Hvis ingen "tyster" er det vel umulig å straffe noen teknisk sett her ?

Endret av fo2re
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En privat hytte er ikke et utested med skjenkebevilligning sist jeg sjekket, så nei på både 1 og 2.

Virker som du har rotet deg inn på hva et utested har lov til å gjøre og skjenkeloven. Hva som skjer privat har ingenting med det lovverket å gjøre.

Njo, det er ikke lov å gi noen alkohol når de er under 18år.. Men vi vet at det er vanlig og rimelig utbredt å la barna få ta seg et glass øl eller vin ved fylte 15-16 år...  Men lovelig er det faktisk ikke..

Lenke til kommentar

En privat hytte er ikke et utested med skjenkebevilligning sist jeg sjekket, så nei på både 1 og 2.

Virker som du har rotet deg inn på hva et utested har lov til å gjøre og skjenkeloven. Hva som skjer privat har ingenting med det lovverket å gjøre.

Njo, det er ikke lov å gi noen alkohol når de er under 18år.. Men vi vet at det er vanlig og rimelig utbredt å la barna få ta seg et glass øl eller vin ved fylte 15-16 år...  Men lovelig er det faktisk ikke..

Ja det er vel så vanlig at man ikke tenker på at det faktisk er et lovbrudd.

Verste scenario så kan jo til og med barnevernet kobles inn, og da kan det fort bli liv i heimen vil jeg tro.

Lenke til kommentar

2: Nei, om du har en fest på på ett hotell å skjenker noen, har ikke hotellet ansvar for det...  Vanskelig å finne noen direkte lovdata om dette, men det er vel logisk at eierene av ett område ikke kan ta ansvar for alt som skjer på det området...

Hvis du befinner deg i et "public" område på hotellet eller på et område der hotellet har skjenkeløyve er hotellet ansvarlige, selv om de ikke står for skjenkingen selv. På et hotellrom derimot er det fritt fram...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men lovlig er det i al fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...