Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

AVslag på AAP, og tilbud om arbeidstreningstiltak

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har fått avslag på AAP med begrunnelse at det ikke er nedsatt helse men arbeidsmarkedet som er problemet. I tillegg står det at jeg har god kompetanse slik at jeg kan selv skaffe meg arbeid (har master). Så er konklusjon: situasjonsbestemt tiltak. Så får jeg tilbud om arbeidstrening som er for folk med nedsatt helse eller som trenger arbeidserfaring. Og da er spørsmålet mitt: er ikke dette en direkte saksbehandlings feil?

Anonymous poster hash: 78bc5...b7c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått avslag på AAP med begrunnelse at det ikke er nedsatt helse men arbeidsmarkedet som er problemet. I tillegg står det at jeg har god kompetanse slik at jeg kan selv skaffe meg arbeid (har master). Så er konklusjon: situasjonsbestemt tiltak. Så får jeg tilbud om arbeidstrening som er for folk med nedsatt helse eller som trenger arbeidserfaring. Og da er spørsmålet mitt: er ikke dette en direkte saksbehandlings feil?

Hvordan kan vi vite det når du ikke legger ut saksdokumentene?

Hva sier legeerklæringen din?

Anonymous poster hash: 2f8c1...1a6

Lenke til kommentar

Hvis du har fått avslag etter §11-5 så må vi jo få alle helseopplysningene på bordet og vurdere dette opp mot vedtaket for å se om det er gjort saksbehandlingsfeil. Diagnosen din sier ikke så mye. 

Altså legg frem hele legeerklæringen. 

Hvor mye er arbeidsevnen nedsatt med? Hvilke typer oppgaver kan du gjøre, hva kan du ikke gjøre. Og hvor lenge forventes det at du ikke kan gjøre de oppgavene?

Hvis du ikke skjønner hva jeg snakker om så finner du legeerklæringsskjemaet her: http://www.dokter.no/PDF-filer/NAV%2008-07_08bm03-2010nett.pdf

Hvis jeg legger til grunn de opplysningene du har oppgitt så langt (som er en diagnose) så fyller du ikke vilkårene for å få AAP. Mer informasjon må fremlegges for å dokumentere arbeidsuførheten din. 

Anonymous poster hash: 2f8c1...1a6
Lenke til kommentar

Fått avslag etter paragraf 11-13 første ledd og 11-5. Men spørsmålet mitt er vel stilt feil så det jeg lurer på er: når man har blitt vurdert til at man ikke fyller vilkårene for AAP, da NAV mener jeg ikke har fått helsen nedsatt med 50 prosent slik loven krever. Og det begrunnes med at det er arbeidsmarkedet som er problemet, men at jeg har så stor kompetanse at jeg kan skaffe meg selv jobb (med litt hjelp fra NAV). For meg er det da lite logisk at arbeidstrening er tiltaket. Dette er for folk med nedsatt funksjonsevne eller som mangler utdannelse/erfaring for å komme i jobb. Er ikke dette er tiltak som som motsier saksbehandler sin vurdering av AAP søknaden? Og i tillegg har saksbehandler hentet epikrise uten mitt samtykke, er det lov? Den er 4 år gammel og uten verdi for saken.

Lenke til kommentar

Fått avslag etter paragraf 11-13 første ledd og 11-5. Men spørsmålet mitt er vel stilt feil så det jeg lurer på er: når man har blitt vurdert til at man ikke fyller vilkårene for AAP, da NAV mener jeg ikke har fått helsen nedsatt med 50 prosent slik loven krever. Og det begrunnes med at det er arbeidsmarkedet som er problemet, men at jeg har så stor kompetanse at jeg kan skaffe meg selv jobb (med litt hjelp fra NAV). For meg er det da lite logisk at arbeidstrening er tiltaket. Dette er for folk med nedsatt funksjonsevne eller som mangler utdannelse/erfaring for å komme i jobb. Er ikke dette er tiltak som som motsier saksbehandler sin vurdering av AAP søknaden? Og i tillegg har saksbehandler hentet epikrise uten mitt samtykke, er det lov? Den er 4 år gammel og uten verdi for saken.

Ifølge beskrivelsen din over er arbeidstrening for å øke erfaring i arbeidsmarkedet. Har du så mye erfaring i arbeidsmarkedet at du ikke har bruk for det? Nå har ikke jeg mye erfaring med NAV, men det virker da greit å bruke arbeidstrening så lenge du ikke må foreta arbeid som bryter med legeerklæringen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Altså, jeg har jobbet med samme yrke i 20 år! Dette er yrket jeg skal få arbeidstrening i, og i tillegg så foreligger et forslag om tiltaksplass og tiltakspenger (400kr dagen). Dette grunner at jeg ikke er frisk nok til å søke om dagpenger. Jeg er takknemlig for alle forklaringer på de ulogiske oppfølgingstiltakene jmfr avslaget AAP med sine lovhjemmler?

Lenke til kommentar

Altså, jeg har jobbet med samme yrke i 20 år! Dette er yrket jeg skal få arbeidstrening i, og i tillegg så foreligger et forslag om tiltaksplass og tiltakspenger (400kr dagen). Dette grunner at jeg ikke er frisk n

20 år ja... Da er det vel enten byråkrati som sier at arbeidstrening er "neste steg", eller så er det et forsøk for å "plage deg" til å søke desperat etter hva som helst av jobb.. 

Høres egentlig ut som førstnevnte og/eller saksbehandligsfeil ja. Burde vel kunne påklage den beslutningen.

Men utenfor diskusjonen, er det relevant å ta ei kortvarig stilling utenlands? Jeg gjorde det da jeg ble ledig for 2 år siden, og jeg tror at det er enklere å få jobb når en allerede har en jobb (det ser en del bedre ut på cv'en)

Lenke til kommentar

Du må få deg psykologtime via fastlegen og gå på langvarig utbrenthet. Fysiske plager er ingen hinder lenger for staten. Du skal jobbe til du sitter i rullestol, så skal du sitte på kontor og jobbe. Det virker mest som at så lenge man har hodet og hjertet, så skal man jobbe. Man kan jo fremdeles lære språk, kanskje jobbe som tolk?

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...