AnonymDiskusjon Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Hei Er det straffbart hvis man hacker seg inn på datamaskinen til en person hvis man mistenker at personen for eksempel har masse nakenbilder av barn (pedofili)? Hvis påstanden var riktig, vil jeg da forsatt bli anklaget? Hva med at jeg bryter meg inn hos personen? Hvilke unntak finnes det? Hvor i loven står det? Anonymous poster hash: 203b8...216 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Det er ulovlig ja, politiet må ha ransakelsesordre for å kunne gjøre noe sånt. 2 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 (endret) Du kan bli straffet for det, men bevisene du finner kan derimot brukes av politiet.. Edit: I værste fall så snart du har tilgang på matrialet, kan du vel bli siktet for å også være i besittelse av samme matriale som den du prøver å få fengslet... Endret 4. november 2017 av Krozmar Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Du kan jo håpe det går inn under nødrett. Dog har jeg mine tvil. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Det finnes unntak fra straffansvar for situasjoner hvor den straffbare handlingen var den moralsk høyverdige tingen å gjøre. Generelt sett er slike unntak reservert for situasjoner hvor du blir angrepet (nødverge), hvor du må gjøre noe straffbart for å beskytte andre tungtveiende interesser (nødverge) eller hvor det er urimelig å vente på lovens lange arm for å få gjenopprettet normalsituasjonen (selvtekt). Ingen av de nevnte situasjonene er veldig dekkende for det du beskriver i førstepost. Kanskje nødrett, men det skal holde hardt. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Mulig spørsmålet går mer i rettning av hvorvidt slikt bevismateriale vil kunne bli brukt i rettsak (fra en anonym kilde). Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Har nettopp vært en sak hvor FBI "hacket" ulovlig og personene ble tiltalt (eller noe sånt) Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Har nettopp vært en sak hvor FBI "hacket" ulovlig og personene ble tiltalt (eller noe sånt) Hvis jeg husker rett er det ganske store forskjeller på hva som kan bevisføres i USA og Norge. Hovedregelen i Norge er vel at alle bevis kan føres, uansett hvordan de er ervervet(men at man selvsagt separat kan straffes for ervervelsen), mens i USA er det mange situasjoner hvor bevis blir ikke-førbare basert på ervervelsesmåten. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Har nettopp vært en sak hvor FBI "hacket" ulovlig og personene ble tiltalt (eller noe sånt)Hvis jeg husker rett er det ganske store forskjeller på hva som kan bevisføres i USA og Norge. Hovedregelen i Norge er vel at alle bevis kan føres, uansett hvordan de er ervervet(men at man selvsagt separat kan straffes for ervervelsen), mens i USA er det mange situasjoner hvor bevis blir ikke-førbare basert på ervervelsesmåten. Det stemmer. Det gjelder en del unntak fra den norske regelen også, men det er mye videre rammer i Norge for bevisførsel både i sivile saker og i straffesaker enn i USA ja. Lenke til kommentar
Sithric Skrevet 9. november 2017 Del Skrevet 9. november 2017 Det er ulovlig ja, politiet må ha ransakelsesordre for å kunne gjøre noe sånt. Eventuelt "Skjellig grunn til mistanke". Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Det er ikke uvanlig at politiet får tips anonymt som igjen fører til at politiet finner bevismateriale. Om du bryter deg inn i et hus, stjeler en harddisk. Tipser politiet anonymt om at det ligger en harddisk tilknyttet X sak under en benk i storgata, og det viser seg at dette faktisk er håndfast bevis mot en person i X sak så blir det jo brukt. Men om politiet finner ut at dette er en harddisk som er stjålet under et innbrudd så vil det jo bli en egen sak på grunn av innbruddet, og selvfølgelig vil personen som "skaffet" bevisene bli dømt for og bryte loven selv om det var for og avsløre en større eller mer alvorlig sak, du har fortsatt gjort noe ulovlig ved og bryte deg inn i et hus. Med mindre det havner under nødverge eller selvtekt, noe som er meget meget tvilsomt at det gjør. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 (endret) Men om politiet finner ut at dette er en harddisk som er stjålet under et innbrudd så vil det jo bli en egen sak på grunn av innbruddet, og selvfølgelig vil personen som "skaffet" bevisene bli dømt for og bryte loven selv om det var for og avsløre en større eller mer alvorlig sak, du har fortsatt gjort noe ulovlig ved og bryte deg inn i et hus. Full Disk Encryption Reklame Endret 10. november 2017 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 10. november 2017 Del Skrevet 10. november 2017 Men om politiet finner ut at dette er en harddisk som er stjålet under et innbrudd så vil det jo bli en egen sak på grunn av innbruddet, og selvfølgelig vil personen som "skaffet" bevisene bli dømt for og bryte loven selv om det var for og avsløre en større eller mer alvorlig sak, du har fortsatt gjort noe ulovlig ved og bryte deg inn i et hus. Full Disk Encryption Reklame what ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå