Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemi 2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har enda et spørsmål:

I boken er det en oppgave angående halvreaksjoner: for reaksjonen Al + Cl2 ----> AlCl3 Skal du skrive halvreaksjonen.

Jeg skrev

Oks: Al ----> Al3+ + 3e-

Red: Cl2 + 3e- ----> Cl3

Men egentlig er red: Cl2 + 3e- ------> 2Cl-

Hvorfor er reduksjonen sånn når jeg bare følger redoks reaksjonen for å skrive halvreakjsonene?

Jeg er egentlig ikke så flink med å skrive halv reaksjoner så hvis noen kunne gitt noen ekstra tips for å gjøre det klarere sp hadde det vært fint

Lenke til kommentar

Har enda et spørsmål:

I boken er det en oppgave angående halvreaksjoner: for reaksjonen Al + Cl2 ----> AlCl3 Skal du skrive halvreaksjonen.

Jeg skrev

Hvorfor er reduksjonen sånn når jeg bare følger redoks reaksjonen for å skrive halvreakjsonene?

Jeg er egentlig ikke så flink med å skrive halv reaksjoner så hvis noen kunne gitt noen ekstra tips for å gjøre det klarere sp hadde det vært fint

Oks: Al ----> Al^3+ + 3e-

Red: Cl2 + 2e- ----> 2Cl^-

DVs

Oks: 2Al ----> 2Al^3+ + 6e-

Red: 3Cl2 + 6e- ----> 6Cl^-

Lenke til kommentar

Har enda et spørsmål:

Jeg skrev

Oks: Al ----> Al^3+ + 3e-

Red: Cl2 + 2e- ----> 2Cl^-

DVs

Oks: 2Al ----> 2Al^3+ + 6e-

Red: 3Cl2 + 6e- ----> 6Cl^-

men hvordan vet jeg at det skal være enkelt Cl atom istedet for Cl3 slik som står i formelen?  håper ikke dette ble for dumt spørsmål

Lenke til kommentar

tar et annet eksempel i håp om å forstå mer: Ag2O ---> Ag + O2   

halvreaksjonene er: oks: 2O^2- -----> O2 + 4e-

red: Ag+ + e- ----> Ag

hvorfor trenger vi ikke å ta med det at det er Ag2 og ikke bare enkelt Ag ?

Ag_2 betyr bare at det er 2 Ag-atomer per Oksygenatom, når en slik reaksjon skjer. Vanskelig å forklare det på noe bedre vis. 

Dette skjer fordi Ag-ionet har oksidasjonstall +1 (Ag^+), mens Oksygen har oksidasjonstall på -2 (O^2-). 

Lenke til kommentar

enda et spørsmål: vurder om reaksjonen er en redoksreaksjon og begrunn svaret: e) 2NaCl + H2SO4 ----> Na2SO4 + HCl jeg skrev at dette er en redoks fordi det ser ut for meg som at Na går fra +1 til +2 og H går fra +2 til +1 , eller er det slik at de stoffene ikke er relevante for reaksjonen? eller skal man kansje ikke regne med at F.eks H2 er +2 men +1 for hvert H atom i stedn for å se på det helhetlig ? 

Lenke til kommentar

tar et annet eksempel i håp om å forstå mer: Ag2O ---> Ag + O2   

halvreaksjonene er: oks: 2O^2- -----> O2 + 4e-

red: Ag+ + e- ----> Ag

hvorfor trenger vi ikke å ta med det at det er Ag2 og ikke bare enkelt Ag ?

red: 4Ag+ + 4e- ----> 4Ag

total:

2Ag2O => 4Ag + 2O2

fordi d er Ag på grunnstofform, og ikke Ag2

Lenke til kommentar

enda et spørsmål: vurder om reaksjonen er en redoksreaksjon og begrunn svaret: e) 2NaCl + H2SO4 ----> Na2SO4 + HCl jeg skrev at dette er en redoks fordi det ser ut for meg som at Na går fra +1 til +2 og H går fra +2 til +1 , eller er det slik at de stoffene ikke er relevante for reaksjonen? eller skal man kansje ikke regne med at F.eks H2 er +2 men +1 for hvert H atom i stedn for å se på det helhetlig ? 

2NaCl + H2SO4 ----> Na2SO4 + 2HC

Lenke til kommentar

ny oppgave: skriv struktur formler for propan-1-ol og oksidasjonsproduktene. sett på oksidasjonstall for det C-atomet der reaksjonen skjer. NB vi setter oksidasjonstallet for resten av karbonskjellettet lik 0. 

jeg har klart å sette opp strukturformelene men jeg sliter med å sette på oksidasjonstallene her, noen som kan hjelpe? 

Lenke til kommentar

ny oppgave: skriv struktur formler for propan-1-ol og oksidasjonsproduktene. sett på oksidasjonstall for det C-atomet der reaksjonen skjer. NB vi setter oksidasjonstallet for resten av karbonskjellettet lik 0. 

jeg har klart å sette opp strukturformelene men jeg sliter med å sette på oksidasjonstallene her, noen som kan hjelpe? 

oks-produktene er:

propanal

CH3CH2CH(O)

C: +I

og 

propanon

CH3C=OCH3

C: +II

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...