hanalulu Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Føler meg litt dum må som ikke forstår dette i og med at jeg vanligvis klarer oppgaver som denne men kan noen forklare meg hvilke ladninger de forskjellige stoffene i CuSO4 har? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Cu 2+ S 6+ O 2- Svovel er ofte jokeren, kan ha et masse forskjellige ladninger i forskjellige sammenhenger. Lenke til kommentar
hanalulu Skrevet 4. november 2017 Forfatter Del Skrevet 4. november 2017 Har enda et spørsmål: I boken er det en oppgave angående halvreaksjoner: for reaksjonen Al + Cl2 ----> AlCl3 Skal du skrive halvreaksjonen. Jeg skrev Oks: Al ----> Al3+ + 3e- Red: Cl2 + 3e- ----> Cl3 Men egentlig er red: Cl2 + 3e- ------> 2Cl- Hvorfor er reduksjonen sånn når jeg bare følger redoks reaksjonen for å skrive halvreakjsonene? Jeg er egentlig ikke så flink med å skrive halv reaksjoner så hvis noen kunne gitt noen ekstra tips for å gjøre det klarere sp hadde det vært fint Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Har enda et spørsmål: I boken er det en oppgave angående halvreaksjoner: for reaksjonen Al + Cl2 ----> AlCl3 Skal du skrive halvreaksjonen. Jeg skrev Oks: Al ----> Al3+ + 3e- Red: Cl2 + 3e- ----> Cl3 Men egentlig er red: Cl2 + 3e- ------> 2Cl- Hvorfor er reduksjonen sånn når jeg bare følger redoks reaksjonen for å skrive halvreakjsonene? Jeg er egentlig ikke så flink med å skrive halv reaksjoner så hvis noen kunne gitt noen ekstra tips for å gjøre det klarere sp hadde det vært fint Oks: Al ----> Al^3+ + 3e- Red: Cl2 + 2e- ----> 2Cl^- DVs Oks: 2Al ----> 2Al^3+ + 6e- Red: 3Cl2 + 6e- ----> 6Cl^- Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 (endret) To ting som kan være lurt å ha på checklisten når man skriver opp/balanserer likninger: 1) Like mange av hvert grunnstoff på begge sider av likningen 2) Den totale ladning skal også være lik på begge sider Endret 5. november 2017 av Myra- 1 Lenke til kommentar
hanalulu Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 Har enda et spørsmål: I boken er det en oppgave angående halvreaksjoner: for reaksjonen Al + Cl2 ----> AlCl3 Skal du skrive halvreaksjonen. Jeg skrev Oks: Al ----> Al3+ + 3e- Red: Cl2 + 3e- ----> Cl3 Men egentlig er red: Cl2 + 3e- ------> 2Cl- Hvorfor er reduksjonen sånn når jeg bare følger redoks reaksjonen for å skrive halvreakjsonene? Jeg er egentlig ikke så flink med å skrive halv reaksjoner så hvis noen kunne gitt noen ekstra tips for å gjøre det klarere sp hadde det vært fint Oks: Al ----> Al^3+ + 3e- Red: Cl2 + 2e- ----> 2Cl^- DVs Oks: 2Al ----> 2Al^3+ + 6e- Red: 3Cl2 + 6e- ----> 6Cl^- men hvordan vet jeg at det skal være enkelt Cl atom istedet for Cl3 slik som står i formelen? håper ikke dette ble for dumt spørsmål Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 AlCl_3 betyr at det er 3 Cl-atomer per Al-atom. Når du skal dele opp i halvreaksjoner så vil du ha ion på høyre side. På "ionform" er Cl Cl^-. Lenke til kommentar
hanalulu Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 tar et annet eksempel i håp om å forstå mer: Ag2O ---> Ag + O2 halvreaksjonene er: oks: 2O^2- -----> O2 + 4e- red: Ag+ + e- ----> Ag hvorfor trenger vi ikke å ta med det at det er Ag2 og ikke bare enkelt Ag ? Lenke til kommentar
hanalulu Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 har et annet spørsmål angående oksidasjonstall: når det kommer til formler som : Cr(OH)2 og vi skal sette på oksidasjonstall er det slik at man skal vite hvilken ladning OH vanligvis har? (som er -) slik at Cr her får ladning 2+ ? Lenke til kommentar
hanalulu Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 (endret) h Endret 6. november 2017 av hanalulu Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 tar et annet eksempel i håp om å forstå mer: Ag2O ---> Ag + O2 halvreaksjonene er: oks: 2O^2- -----> O2 + 4e- red: Ag+ + e- ----> Ag hvorfor trenger vi ikke å ta med det at det er Ag2 og ikke bare enkelt Ag ? Ag_2 betyr bare at det er 2 Ag-atomer per Oksygenatom, når en slik reaksjon skjer. Vanskelig å forklare det på noe bedre vis. Dette skjer fordi Ag-ionet har oksidasjonstall +1 (Ag^+), mens Oksygen har oksidasjonstall på -2 (O^2-). Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 har et annet spørsmål angående oksidasjonstall: når det kommer til formler som : Cr(OH)2 og vi skal sette på oksidasjonstall er det slik at man skal vite hvilken ladning OH vanligvis har? (som er -) slik at Cr her får ladning 2+ ? Det stemmer. Lenke til kommentar
hanalulu Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 enda et spørsmål: vurder om reaksjonen er en redoksreaksjon og begrunn svaret: e) 2NaCl + H2SO4 ----> Na2SO4 + HCl jeg skrev at dette er en redoks fordi det ser ut for meg som at Na går fra +1 til +2 og H går fra +2 til +1 , eller er det slik at de stoffene ikke er relevante for reaksjonen? eller skal man kansje ikke regne med at F.eks H2 er +2 men +1 for hvert H atom i stedn for å se på det helhetlig ? Lenke til kommentar
The Redmen Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 H er +1 på begge sider. SO4 gir 2-. Slik at de to H-atomene til sammen må dekke opp for 2-. Det gir at H har +1. Samme tankegang gir at Na er +1 på begge sider. Så du er på sporet av det med ditt siste alternativ. Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 tar et annet eksempel i håp om å forstå mer: Ag2O ---> Ag + O2 halvreaksjonene er: oks: 2O^2- -----> O2 + 4e- red: Ag+ + e- ----> Ag hvorfor trenger vi ikke å ta med det at det er Ag2 og ikke bare enkelt Ag ? red: 4Ag+ + 4e- ----> 4Ag total: 2Ag2O => 4Ag + 2O2 fordi d er Ag på grunnstofform, og ikke Ag2 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 enda et spørsmål: vurder om reaksjonen er en redoksreaksjon og begrunn svaret: e) 2NaCl + H2SO4 ----> Na2SO4 + HCl jeg skrev at dette er en redoks fordi det ser ut for meg som at Na går fra +1 til +2 og H går fra +2 til +1 , eller er det slik at de stoffene ikke er relevante for reaksjonen? eller skal man kansje ikke regne med at F.eks H2 er +2 men +1 for hvert H atom i stedn for å se på det helhetlig ? 2NaCl + H2SO4 ----> Na2SO4 + 2HC Lenke til kommentar
hanalulu Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 ny oppgave: skriv struktur formler for propan-1-ol og oksidasjonsproduktene. sett på oksidasjonstall for det C-atomet der reaksjonen skjer. NB vi setter oksidasjonstallet for resten av karbonskjellettet lik 0. jeg har klart å sette opp strukturformelene men jeg sliter med å sette på oksidasjonstallene her, noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 ny oppgave: skriv struktur formler for propan-1-ol og oksidasjonsproduktene. sett på oksidasjonstall for det C-atomet der reaksjonen skjer. NB vi setter oksidasjonstallet for resten av karbonskjellettet lik 0. jeg har klart å sette opp strukturformelene men jeg sliter med å sette på oksidasjonstallene her, noen som kan hjelpe? oks-produktene er: propanal CH3CH2CH(O) C: +I og propanon CH3C=OCH3 C: +II Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå