Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan dere hjelpe meg med forståelse på eeg raport?

Unusual Autistic

Anbefalte innlegg

hva betyr denne rapporten?

EEG RAPPORT

Rapport til EEG registrert 16 oktober 2017.

Våken. Hyperventilering og fotostimulering.

Har kronisk hjernedysfunksjon med autistiske trekk. Hun sliter med økende glemsomhet og nedsatt konsentrasjon det siste året.

Registrering under våkenhet og døsighet.

Det ses alfa aktivitet med frekvens ca 9 Hz og med opp til 50 mikrovolt amplitude.

Det ses innslag av uregelmessig 3-7 Hz aktivitet med bølger ned til 2 Hz med opp til 100 mikrovolt amplituder i episoder/ perioder på opptil 6 sekunder. I samband med dette noteres et tatall ganger litt tilspissede potentialer på venstre side men sikker epileptiform aktivitet ses ikke. I tillegg ses et lett innslag av uregelmessig 4-7 Hz aktivitet med diffus utbredning. Aktiveringer ga ikke tilleggsopplysninger.

Konklusjon: Patologisk EEG med uspesifikk abnormitet av lett til moderat grad dels med diffus utbredning og dels episodisk/ periodisk bilateralt. Intet sikkert epileptiformt.

Endret av Unusual Autistic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EEG viser at det foregår noe unormalt i hjernen som man ikke med sikkerhet kan si er et epilepsianfall.

ok. er det når 4-7 hz bølgene gikk ned til 2hz og opptil 100 mikrovolt det samme som "mulig epilepsiaktivitet"?

Jeg har ikke kompetanse på å tolke EEG. Men jeg vet at 50-100 mV er en "spike" som er å anse som høy aktivitet. Det skal vel egentlig være et vist omfang av spikes for at det skal kunne kategoriseres som epilepsi.

Med mindre denne undersøkelsen er tatt/tolket på statens senter for epilepsi, vi jeg vel si at det er for tidlig å trekke konklusjoner. Det er fullt mulig å ha epilepsi uten at det er helt tydelig på en EEG. Da er det øvrige observasjoner og eventuell fremgang ved utprøving av medisiner som er mer talende. Det er også en grunn til at det finnes en diagnosekode som heter; G40.9 uspesifisert epilepsi.

Lenke til kommentar

EEG viser at det foregår noe unormalt i hjernen som man ikke med sikkerhet kan si er et epilepsianfall.

ok. er det når 4-7 hz bølgene gikk ned til 2hz og opptil 100 mikrovolt det samme som "mulig epilepsiaktivitet"?

Jeg har ikke kompetanse på å tolke EEG. Men jeg vet at 50-100 mV er en "spike" som er å anse som høy aktivitet. Det skal vel egentlig være et vist omfang av spikes for at det skal kunne kategoriseres som epilepsi.

Med mindre denne undersøkelsen er tatt/tolket på statens senter for epilepsi, vi jeg vel si at det er for tidlig å trekke konklusjoner. Det er fullt mulig å ha epilepsi uten at det er helt tydelig på en EEG. Da er det øvrige observasjoner og eventuell fremgang ved utprøving av medisiner som er mer talende. Det er også en grunn til at det finnes en diagnosekode som heter; G40.9 uspesifisert epilepsi.

ok. eegen var tolket av nevrologer i bergen dykehuset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...