Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problem med leiekontrakt.

Ferniiz

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om dette er riktig sted å poste om mitt problem men jeg prøver allikevel. Meg og kjæresten har klart å rote oss oppi en 3 års kontrakt på en leilighet. Etter vi flyttet inn var det noen problemer i leiligheten som husverten ikke vil gjøre noe med fordi den ble leid ut i boligens standard (det er et gammelt hus). Vi har klart å bo selv på ca ett år, og siden vi ikke kunne si opp leiligheten, måtte vi fremleie den. Men den nye leitakeren kunne heller ikke bli boende der siden det var problemer i leiligheten. Jeg har prøvd å gå til gratis rettshjelp og det tok meg flere mnd før jeg fikk svar at de ikke kunne gjøre noe, at jeg heller ikke kan si opp leiligheten fordi jeg ikke hadde dokumentasjon på ekstra utgift pga problem i leiligheten. Dette betyr at jeg måtte fortsette å betale for leien selv om jeg ikke har råd og heller ikke klare å fremleie den. Jeg sliter veldig med økonomi siden kjæresten sluttet i jobb og ble syk og mistet retten til sykepenger over lengre tid. Per dags dato sliter jeg fortsatt med å betale både den leiligheten og den nåværende leiligheten som vi fikk leid veldig billig. Vi skrev under på kontrakten den 3/12-2014, så det er vel logisk at leieforholdet avsluttes den 3/12-2017? Men da jeg sendte mail til husverten om dette så fikk jeg svar om at leieforholdet varer til 31/07-2018. Jeg leste igjen på kontrakten og slik som jeg tolker det så er minimumsleietid på 3 år. Betyr det da at jeg kan si opp leie nå den 3/12? Er så redd for at husverten skal finne på noe for å komme tilbake til meg igjen. Hva kan jeg gjøre i dette tilfelle?

Beklager igjen hvis det er forvirrende skriving. Er veldig desperat! Og tusen takk på forhånd til dere som kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert tusen ting du kan bruke som et påskudd om at leiligheten ikke tilfredstiller kravene som utleieleilighet, spesielt i ett eldre hus... Derav gjøre kontraktet om 3år ugyldig.. Litt overasket at rettshjelpen du fikk ikke kunne klare å trekke lignende konklusjon..

Ellers er det vel noen regler husverten må forholde seg til som overgår alle kontrakter du signerer og godkjenner...

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Lenke til kommentar

En tidsbestemt leieavtale gjelder så lenge kontrakten sier at den gjelder, men den skal aldri være kortere enn tre år. Så hvis kontrakten sier at den utløper 31. juli 2018 så gjør den det. Et tidligere avbrudd må eventuelt begrunnes i alvorlig kontraktsbrudd fra utleiers side (gir rett til heving), eller andre forhold som etablerer ugyldighet (som f.eks. bristende forutsetninger eller grov urimelighet).

Årsaken til at rettshjelpen du fikk ikke kunne trekke konklusjonen Krozmar trekker er fordi manglende godkjenning ikke innebærer at avtalen er ugyldig. Det er altså ikke en konklusjon som er i tråd med gjeldende lovgivning.

Lenke til kommentar

Jurist Jørgen Agder mener at du kan bryte kontrakten:

Bare flytt ut!

Han kan imidlertid berolige studenter og andre som i mangel av tak over hodet inngår ublu leieavtaler. I mange tilfeller kan du komme deg ut av leieforholdet.
- Etter gjeldende rett kan faktisk du som leietaker ofte flytte ut - selv om kontraktstiden på langt nær er gått ut og den i tillegg er uoppsigelig. Dette kan også gjelde tilfeller der du har sagt opp leieavtalen, og ønsker å flytte ut før oppsigelsestiden er gått ut, sier jurist Jørgen Agder i Leieboerforeningen.

"Uoppsigelig" til ingen nytte

La oss først klargjøre et par ting. En leiekontrakt kan være gjensidig oppsigelig eller gjensidig uoppsigelig. Den kan være oppsigelig fra utleiers side eller uoppsigelig fra leiers side eller vice versa.
- Vi anbefaler både utleiere og leietagere å tegne oppsigelige kontrakter. Dette gir begge parter mulighet til å si opp kontrakten. Men dersom du har tegnet uoppsigelig kontrakt kan du likevel flytte på nokså kort varsel, sier Agder.
Han viser til det han kaller "alminnelige rettsgrunnsetninger".
- Dersom du velger å bryte en uoppsigelig kontrakt ved å flytte før tiden, plikter utleier å begrense sitt eget tap mest mulig. I en situasjon som i dag - med utleiers marked, er dette til fordel for leietaker, sier Agder.

http://www.dinside.no/okonomi/flytt-lovlig-for-fristen/62668049

Dette gjelder vel ennå?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Parelius og Bragdø-Ellenes hevder i Husleieavtaler (2010) at det ikke finnes noen slik tapsbegrensnings- eller lojalitetsplikt. Husleietvistutvalget praktiserer imidlertid en tapsbegrensningsplikt, se fra HTU 36/2015:

Det gjelder imidlertid en ulovfestet regel om tapsbegrensingsplikt som medfører at utleieren må bruke de muligheter han har til med rimelig hurtighet å få leid ut leieobjektet på nytt, slik at leieren slipper å erstatte det leietap som påløper lenger enn nødvendig. Utvalget mener at utleieren normalt burde få leid ut et leieobjekt av denne størrelse og beliggenhet i Drøbak innen 2 måneder. Utleieren har ikke opplyst eller fremlagt noe som kan godtgjøre at dette ikke lot seg gjøre eller han har lidt et leietap utover dette. Utvalget legger dermed til grunn at utleier burde fått leid ut leiligheten på nytt fra januar måned 2015.

Lenke til kommentar

Jurist Jørgen Agder mener at du kan bryte kontrakten:

Bare flytt ut!

Han kan imidlertid berolige studenter og andre som i mangel av tak over hodet inngår ublu leieavtaler. I mange tilfeller kan du komme deg ut av leieforholdet.

- Etter gjeldende rett kan faktisk du som leietaker ofte flytte ut - selv om kontraktstiden på langt nær er gått ut og den i tillegg er uoppsigelig. Dette kan også gjelde tilfeller der du har sagt opp leieavtalen, og ønsker å flytte ut før oppsigelsestiden er gått ut, sier jurist Jørgen Agder i Leieboerforeningen.

"Uoppsigelig" til ingen nytte

La oss først klargjøre et par ting. En leiekontrakt kan være gjensidig oppsigelig eller gjensidig uoppsigelig. Den kan være oppsigelig fra utleiers side eller uoppsigelig fra leiers side eller vice versa.

- Vi anbefaler både utleiere og leietagere å tegne oppsigelige kontrakter. Dette gir begge parter mulighet til å si opp kontrakten. Men dersom du har tegnet uoppsigelig kontrakt kan du likevel flytte på nokså kort varsel, sier Agder.

Han viser til det han kaller "alminnelige rettsgrunnsetninger".

- Dersom du velger å bryte en uoppsigelig kontrakt ved å flytte før tiden, plikter utleier å begrense sitt eget tap mest mulig. I en situasjon som i dag - med utleiers marked, er dette til fordel for leietaker, sier Agder.

http://www.dinside.no/okonomi/flytt-lovlig-for-fristen/62668049

Dette gjelder vel ennå?

Jeg vil advare mot å støtte seg på 19 år gamle dinside-artikler. Spesielt når dagens husleielov ble vedtatt etter at artikkelen ble skrevet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Vil det ikke være av betydning hvilke problemer det er snakk om i leiligheten? Hvis det f.eks er helseskadelig å bo der kan vel kontrakten brytes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...