Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nøler ved start - Mercedes A Klasse W176


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Mercedes A klasse (Diesel) som pålitelig hver morgen nøler under start. Har ladet batteriet, uten særlig bedring. Nylig byttet glødeplugger og gløderille på bilverksted. Nå er det ingen feilmeldinger på dashbordet.

Spør åpent på forumet etter råd, før jeg eventuelt på nytt går tilbake til verkstedet, da jeg ikke er veldig bilkyndig.

 

Jeg må som regel vri nøkkelen minst 2, oftest 3 ganger før den klarer å starte. Noen som har noen gode råd? Noe jeg kan gjøre/teste? Bilen er godt tatt vare på med regelmessige servicer.

 

Kan ta et lydopptak om det hjelper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Bilen er fra 2012, så batteriet (AGM) er vel 5 år. Skjønner, det var jeg ikke fult klar over. Det ble målt til 16’6 volt eller ohm. I hvert fall, det karen sa var at ideell verdi på batteriet er 18.

 

I dag tok det 5 ganger å starte bilen. Flere anledninger trodde jeg den ville starte, men nåla på dashbordet gikk bare litt opp.

 

Kan være at tanken var litt lav.

 

Mer innspill? De verdsettes.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Bilen er fra 2012, så batteriet (AGM) er vel 5 år. Skjønner, det var jeg ikke fult klar over. Det ble målt til 16’6 volt eller ohm. I hvert fall, det karen sa var at ideell verdi på batteriet er 18.

Karen har ikke peiling. Du skal ha ca. 12,6V på batteriet når det er fulladet. Ca. 14,4V med motoren i gang. ved 16,6V så er batteriet ødelagt. Det betyr at ladesystemet ditt er helt ødelagt og du bør ikke engang prøve å starte. over 16V kan ødelegge omtrent det som er av elektronikk i bilen.
Lenke til kommentar

Bilen idlet når han målte. Han fant ut at batteriets modell er AGM SK800 eller noe i den gata.

 

Angående spørsmålet over om temperatur. Jeg er litt usikker, men jeg tror at det er litt vanskeligere når det er kaldt. Det har riktignok vært generelt vanskelig på +2/+3. Når jeg først får den i gang, er det ikke noe problem å starte den igjen hele dagen. Det er bare etter natten. Hadde litt lite diesel i tanken og følte det ikke hjalp på smartingen heller.

Lenke til kommentar

 

Nettopp :)

 

Det er derfor jeg spurte om forskjell ved lav og høy omgivelsestemperatur. Hvis du kan sette bilen i en varm garasje over natten, og den starter raskt om morgenen så er det antakelig glødepluggrelatert. I motsatt fall har det noe med dieseltilførselen å gjøre.

 

Ole

Lenke til kommentar

.

 

 

Nettopp :)

 

Det er derfor jeg spurte om forskjell ved lav og høy omgivelsestemperatur. Hvis du kan sette bilen i en varm garasje over natten, og den starter raskt om morgenen så er det antakelig glødepluggrelatert. I motsatt fall har det noe med dieseltilførselen å gjøre.

 

Ole

Takker for svar. Finner ingen overbevisende årsakssammenheng mellom temperatur og start av bil.

Lenke til kommentar

.

 

Nettopp :)

 

Det er derfor jeg spurte om forskjell ved lav og høy omgivelsestemperatur. Hvis du kan sette bilen i en varm garasje over natten, og den starter raskt om morgenen så er det antakelig glødepluggrelatert. I motsatt fall har det noe med dieseltilførselen å gjøre.

 

Ole

Takker for svar. Finner ingen overbevisende årsakssammenheng mellom temperatur og start av bil.
Da synes jeg du skal lete litt til.

 

Sett bilen i en varm garasje over natten og se om du har samme problem. Da er du et steg nærmere feilkilden/ene

Lenke til kommentar

Oppdatering.

 

Var hos Mercedes i dag. Endte med å kjøpe drivstoffrens. Det kunne være skittent drivstoffilter. De var enig i at det kunne være et «backflow» problem. Har dermed fylt rensemiddelet i tanken, tanket helt opp og parkert bilen med snuten som peker oppover i en bakke (parkerer vanligvis i en slight nedoverbakke, men da peker den nedover).

 

Legger ved en lenke til et videoklipp av startproblemet i dag tidlig. Det var en av de «bedre» dagene; bare tre forsøk.

 

https://m.youtube.com/watch?v=gBDGhQW51SQ&feature=youtu.be

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...