Emsal Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Lurte på hva som er forksjellen på de annet enn drivstoffet? Er den med diesel mer avgiftspålagt/kommer til å bli det? Hvilken av de er mest fremtidsrettet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Diesel kommer neppe til å bli så voldsomt avgiftsbelagt som bensin siden næringslivet stort sett bare bruker diesel. Det er en grunn til at diesel i dag er flere kroner billigere enn bensin for literen. Dog er ikke diesel særlig kurant ved småkjøring. EGR-ventiler og DPF-filtre soter igjen og kan være dyrt å reparere. Tette DPF-filtre går heller ikke på garantien lengre. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 (endret) Bensin er enklere og starte og trives bedre i kulde. Derfor egnes dem best i hybrid hvor motoren stopper og starter ofte. Diesel trenger mye mere strøm for å starte (gløding og høyere kompresjon) og vil kokse over alt om dem ikke blir kjørt skikkelig varm ofte. Endret 4. november 2017 av Complexity Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Diesel kommer neppe til å bli så voldsomt avgiftsbelagt som bensin siden næringslivet stort sett bare bruker diesel. Det er en grunn til at diesel i dag er flere kroner billigere enn bensin for literen. Dog er ikke diesel særlig kurant ved småkjøring. EGR-ventiler og DPF-filtre soter igjen og kan være dyrt å reparere. Tette DPF-filtre går heller ikke på garantien lengre. Ehm, ser en på avgifts forslagene er det akkurat dette som kommer til å skje. Både med bompenger, avgift på diesel osv. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Ja vi hører det gang på gang og hver gang begynner transportnæringa og annen industri å syte. De truer med at går dieselprisen opp vil de skru opp prisene på alt annet for å dekke inn de ekstra kostnadene, og det er jo det som kommer til å skje. Derfor holder de dieselprisen relativt lav. Bensin er stort sett det private bruker og en avgiftsøkning der vil ikke få noen konsekvenser overhodet. Private kan, og blir, melket for alt de er verdt. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Ja vi hører det gang på gang og hver gang begynner transportnæringa og annen industri å syte. De truer med at går dieselprisen opp vil de skru opp prisene på alt annet for å dekke inn de ekstra kostnadene, og det er jo det som kommer til å skje. Derfor holder de dieselprisen relativt lav. Bensin er stort sett det private bruker og en avgiftsøkning der vil ikke få noen konsekvenser overhodet. Private kan, og blir, melket for alt de er verdt. Nå snakker vi jo om det private... Så utestengelser og avgifts økning her er ikke umulig. Snarere tvert i mot. Ligger mange forslag ute som sannsynligvis kommer. Jeg ser ikke hvorfor noen gidder å ta kjangs engang. Solgte min diesel bil i 2015 og har aldri blitt vurdert siden. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 (endret) Jeg solgte min i 2012. Da var det også "helt sikkert" at priser og avgifter på diesel skulle gå i været. Det skjedde aldri og nå er bensinen dyrere enn aldri før. Edit: Staten har ikke baller til å øke avgiftene på diesel-drivstoff. Det er derfor de går etter årsavgift, bomavgift for diesel og lignende i stedet. Endret 4. november 2017 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Og potensielt kjøreforbud enkelte steder. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 (endret) Jeg ser at dere prater om pure bensin/diesel biler, det er jo ikke dette tråden handler om, eller har det kanskje ikke noe å si på avgiften at det er en hybrid? Bensin er enklere og starte og trives bedre i kulde.Derfor egnes dem best i hybrid hvor motoren stopper og starter ofte.Diesel trenger mye mere strøm for å starte (gløding og høyere kompresjon) og vil kokse over alt om dem ikke blir kjørt skikkelig varm ofte. Jeg ser det du skriver, men på en plugin hybrid kan vel dette "problemet" unngås, med tanken på dagens teknologi og smarte løsninger. Altså biler nå til dags kommer jo med parkeringsvarmere, tenker dette trekker en del mer strøm enn å varmen som skal til for å starte en dieselbil. Tenker på nyere hybrid biler da jeg ser for å kjøpe meg en Volvo V60 hybrid. Ser at så og si alle er hybrid+diesel. Hovedgrunnen til å gå for en plugin er jo for å kjøre på strøm til og fra jobb/ærender osv... mens hvis jeg skal på langkjøring så vil jeg gjerne ha rekkevidden til drivstoff. Endret 5. november 2017 av Emsal Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Jeg solgte min i 2012. Da var det også "helt sikkert" at priser og avgifter på diesel skulle gå i været. Det skjedde aldri og nå er bensinen dyrere enn aldri før. Edit: Staten har ikke baller til å øke avgiftene på diesel-drivstoff. Det er derfor de går etter årsavgift, bomavgift for diesel og lignende i stedet. Men hva er egentlig forskjellen, poenget er at diesel er "dømt" på flere fronter fremover. Da hjelper det ikke at en sparer en 50 lapp på full tank ift bensin... Kjipt å sitte med en bil en ikke kan kjøre til sentrum med feks, men hey en sparer jo 50 kroner pr 700ish km! WIN! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Jeg ser at dere prater om pure bensin/diesel biler, det er jo ikke dette tråden handler om, eller har det kanskje ikke noe å si på avgiften at det er en hybrid? Bensin er enklere og starte og trives bedre i kulde. Derfor egnes dem best i hybrid hvor motoren stopper og starter ofte. Diesel trenger mye mere strøm for å starte (gløding og høyere kompresjon) og vil kokse over alt om dem ikke blir kjørt skikkelig varm ofte. Jeg ser det du skriver, men på en plugin hybrid kan vel dette "problemet" unngås, med tanken på dagens teknologi og smarte løsninger. Altså biler nå til dags kommer jo med parkeringsvarmere, tenker dette trekker en del mer strøm enn å varmen som skal til for å starte en dieselbil. Tenker på nyere hybrid biler da jeg ser for å kjøpe meg en Volvo V60 hybrid. Ser at så og si alle er hybrid+diesel. Hovedgrunnen til å gå for en plugin er jo for å kjøre på strøm til og fra jobb/ærender osv... mens hvis jeg skal på langkjøring så vil jeg gjerne ha rekkevidden til drivstoff. Selv om den har elmotor er det fortsatt en bensin/diesel bil og blir behandlet der etter. Dvs endringer i avgifter eller kjøreforbud vill gjelde hybridene også og er avhengig av hvilket brensel den går på. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Jeg ser at dere prater om pure bensin/diesel biler, det er jo ikke dette tråden handler om, eller har det kanskje ikke noe å si på avgiften at det er en hybrid? Bensin er enklere og starte og trives bedre i kulde. Derfor egnes dem best i hybrid hvor motoren stopper og starter ofte. Diesel trenger mye mere strøm for å starte (gløding og høyere kompresjon) og vil kokse over alt om dem ikke blir kjørt skikkelig varm ofte. Jeg ser det du skriver, men på en plugin hybrid kan vel dette "problemet" unngås, med tanken på dagens teknologi og smarte løsninger. Altså biler nå til dags kommer jo med parkeringsvarmere, tenker dette trekker en del mer strøm enn å varmen som skal til for å starte en dieselbil. Tenker på nyere hybrid biler da jeg ser for å kjøpe meg en Volvo V60 hybrid. Ser at så og si alle er hybrid+diesel. Hovedgrunnen til å gå for en plugin er jo for å kjøre på strøm til og fra jobb/ærender osv... mens hvis jeg skal på langkjøring så vil jeg gjerne ha rekkevidden til drivstoff. Det er kun V60 (modell kom i 2010) som har hybrid med diesel, twin engine D5 kom i V60 rundt 2012/2013 . Det finns ikke twin engine for dagens modell V60 med bensin hybrid. Nye generasjonene lager Volvo med bensin hybrid XC90,S90,V90 og XC60 i T6 + to elektriske motorer kalt T8. Til den nye 40 serien blir det en ny phev motor T5 på 3 sylindre (bensin) sammen med elektrisk motor. Twin engine fra Volvo med diesel tviler jeg på at blir videreført . Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Da det var dieselforbud i Oslo i fjor var dieselhybrider med teoretisk elektrisk rekkevidde på 50 km unntatt fra forbudet. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 Da det var dieselforbud i Oslo i fjor var dieselhybrider med teoretisk elektrisk rekkevidde på 50 km unntatt fra forbudet. Du kom meg i forkjøpet. Lurer på det samme, tanker om dette da Salvesen? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Nå er det uansett grunn til å tro at det kan bli dyrt å ha dieselhybrid med tanke på partikkelfiltre som tettes. Det er et kjent faktum at partikkelfilteret trenger en god runde relativt ofte for å holde seg åpent og fint, det funker nok dårlig med dieselhybrider som går noen få minutter om gangen. Det er klart, det kan jo være at produsentene legger inn en modus som gjør at de kjører på dieselmotoren lenge nok til å rense opp i partikkelfilteret.. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Da det var dieselforbud i Oslo i fjor var dieselhybrider med teoretisk elektrisk rekkevidde på 50 km unntatt fra forbudet. Du kom meg i forkjøpet. Lurer på det samme, tanker om dette da Salvesen? Jeg tror en vill gå vekk i fra dette, da en har null kontroll på om det slippes ut eller ikke. Men dette er jo bare hva jeg tror osv, poenget er at jeg ville holdt meg unna risikoen. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 Da det var dieselforbud i Oslo i fjor var dieselhybrider med teoretisk elektrisk rekkevidde på 50 km unntatt fra forbudet. Du kom meg i forkjøpet. Lurer på det samme, tanker om dette da Salvesen? Jeg tror en vill gå vekk i fra dette, da en har null kontroll på om det slippes ut eller ikke. Men dette er jo bare hva jeg tror osv, poenget er at jeg ville holdt meg unna risikoen. Så om valget stod mellom en nyere pluginhybrd mot en bensinbil hadde du valgt en bensinbil istedenfor? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Da det var dieselforbud i Oslo i fjor var dieselhybrider med teoretisk elektrisk rekkevidde på 50 km unntatt fra forbudet. Du kom meg i forkjøpet. Lurer på det samme, tanker om dette da Salvesen? Jeg tror en vill gå vekk i fra dette, da en har null kontroll på om det slippes ut eller ikke. Men dette er jo bare hva jeg tror osv, poenget er at jeg ville holdt meg unna risikoen. Så om valget stod mellom en nyere pluginhybrd mot en bensinbil hadde du valgt en bensinbil istedenfor? Nei jeg hadde valgt en hybrid med bensin om jeg absolutt skulle hatt hybrid, aller helst elbil, Men dette er kun meg, siden du spurte Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 5. november 2017 Forfatter Del Skrevet 5. november 2017 Da det var dieselforbud i Oslo i fjor var dieselhybrider med teoretisk elektrisk rekkevidde på 50 km unntatt fra forbudet. Du kom meg i forkjøpet. Lurer på det samme, tanker om dette da Salvesen? Jeg tror en vill gå vekk i fra dette, da en har null kontroll på om det slippes ut eller ikke. Men dette er jo bare hva jeg tror osv, poenget er at jeg ville holdt meg unna risikoen. Så om valget stod mellom en nyere pluginhybrd mot en bensinbil hadde du valgt en bensinbil istedenfor? Nei jeg hadde valgt en hybrid med bensin om jeg absolutt skulle hatt hybrid, aller helst elbil, Men dette er kun meg, siden du spurte Jeg skrev feil, tenkte på nyere pluginhybrid med diesel ikke bensin, hva hadde du valgt da? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 VM i unødig quoting arrangeres ikke her i år... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå