Gå til innhold

Makrofotografering Canon 300D

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har i dag et Olympus 2100UZ, og ønsker meg et kamera med bedre makrofotograferingsegenskaper. Jeg har sett på 2 kameraer hovedsaklig, Fuijifilm S7000 og Canon 300D.

Makrofotografering på et speilreflekskamera avhenger selvfølgelig av objektivet.

I guiden "Makrofotografi - Hva og Hvordan?" står det følgende:

"Før i tiden var definisjonen på et makrofotografi at skalaen på fotosubjektet skulle være en til en i forhold til resultatet på filmen. Med andre ord, tar du et bilde av en mynt, fremkaller filmen, og legger mynten oppå, skal bildet av mynten være like stort, eller større, enn selve mynten."

Dette vil altså si at med et 1:1 makroobjektiv vil hele bildet bli dekket av et objekt som er 35.8*23.8 mm stort. Med et 1:2 makroobjektiv vil følgelig et objekt som er 71.6*47.6mm dekke hele bildet.

Men: Hva skjer så i et Canon 300D med den beryktede Cropfaktoren på 1.6? Siden bildebrikken er kun 22.7*15.1mm, skulle jeg da mene at med et 1:1 makroobjektiv vil et objekt på 22.7*15.1mm fylle hele bildet. Enig????

Men hvordan blir det så med et "kompakt" digitalkamera som S7000, med nærgrense 1cm? Hvor lite kan et objekt da være, og likevel fylle hele bildet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Beklager å poste når jeg ikke har noe informativt å komme med, hater egentlig når andre gjør det. Men ville bare si at det slo meg når jeg leste posten din, at dette må være noe av det mest informative, beste forklarte spørsmålet jeg har sett her på forumet på lenge (altfor lenge..)

Det har vel delvis å gjøre med at det faktisk var godt forklart. Men også at det er mye piss her på forumet. Sånn som folk som driver å poster masse rart (som jeg gjør nå) i poster de egentlig ikke hører hjemme..) Så derfor lover jeg å ikke gjøre det mer, og håper du får svar på spørsmålet ditt!

(Dæven jeg er lei av eksamenslesing nå.... :cry: )

Lenke til kommentar

Hei, objektivet vil ikke endre egenskapene ved å bli satt på et digitalkamera. Men digitalkameraet vil ikke utnytte hele det området objektivet er i stand til å gjengi.

Motivet blir "beskåret" og et digitalt speilrefleks med cropfaktor får tilsynelatende bedre makroegenskaper enn med et filmbasert speilrefleks.

På kompakte kameraer har jeg aldri sett at makroegenskapene gjengis på formen x:y.

Et godt makroobjektiv vil gi større forstørrelse av motivet enn det man får på et kompaktkamera.

Jeg lånte et Canon 50 mm makroobjektiv med 1:2 makrofunksjon for noen dager siden. Det tilsvarer omtrent makrofunksjonen man får med et vanlig kompaktkamera med god makrofunksjon. Et 1:1 objektiv blir da en del bedre en dette igjen.

Lenke til kommentar
Hvordan blir Sigma 180mm F3.5 EX APO Macro på nærbilder. Virket veldig solid og 1:1 i macro. Noen som har testet denne.

Jeg har dette objektivet (Sigma) i kombinasjon med Nikon D100. En meget god løsning. Dette er et sylskarpt objektiv med en meget god fargegjengivelse. Det er også meget solid bygget og har en kjapp og stille autofokus.

Har i tillegg til vanlig makrofotografering også brukt det en del til portrettfotografering noe det fungere aldeles utmerket til.

Se gjerne www.itech.no for gode priser.

Roger

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe en Sigma 50mm f2.8 EX Macro 1:1 til kr 2490 på itech.no.

I tillegg til det medfølgende EF-S 18-55 objektivet skal jeg kjøpe et telezoomobjektiv også. Aktuelle kandidater er:

Canon EF 75-300 F/4.0-5.6 USM II (2515 hos XD.no)

Sigma Tele Zoom 70-300mm f4-5.6 APO Makro (1:2makro) (2290 på itech.no)

Tamron AF70-300mm F/4-5.6 LD (1:2 makro) (kr1547 på XD)

Jeg har lest en del om dise linsene, og har mest lyst på Canon sin. Dessuten trenger jeg ikke 1:2 makrofunksjonen som er på Sigma og Tamron sin linse og jeg kjøper SIgma 50mm 1:1 makro (den eneste fordelen må være hvis jeg er interessert i å fotografere små objekter på avstand (insekter osv..)

I alle fall, Canon 300D med medfølgende objektiv, samt Sigma 50mm 1:1 og feks Canon EF 75-300 vil gjøremeg i stand til følgende:

-Ta bilder med en rimelig grei vidvinkel (29mm)

-ta gode 1:1 makrobilder (i prinsippet bedre enn 1:1 pga cropfaktoren, et objekt på 23*15mm vil dekke hele bildet!)

-ta gode portrettbilder med Sigma 50mm linsen

-en telezoom ut til hele 480mm i praksis!

og det hele til en ganske overkommelig pris..noen som forresten har forslag til andre objektiver jeg bør ta med i betraktningen?

Angående Cropfaktoren på 1.6, så ønsker jeg ikke å fortsette den diskusjonen, men for meg så vil den resultere i bilder med 480mm med 6.3MP (hvis jeg hadde tatt samme bildet med et digital speilrefleks uten cropfaktor, kunne jeg selvsagt ha croppet ut den delen i midten av bildet som vil vises på 300D, men da hadde jeg ikke hatt 6.3MP lenger!

(om noen ikke er enig i dette, så er det sikkert dere som har rett, og jeg feil..jeg er bare en helt fersk amatør uten spesielt peiling..)

Til slutt en liten oppsummering over makroegenskaper til noen kameraer jeg fant etter et søk på nettet.. (hovedsaklig på imaging-resource.com):

Kamera: Fokuserer ned til:

Olympus C750: 36*27mm

Olympus 2100UZ: 62*47mm

Minolta DiMAGE A1: 50*37mm

Speilrefleks, 1:1makro: 36*24mm

Speilrefleks 1:2 makro: 72*48mm

EOS 300D 1:1 makro: 23*15mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...