Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Polo Coupé 1.3 1986 // Motor stanser ved driftstemperatur


Sondre M

Anbefalte innlegg

God kveld. Jeg har en VW Polo som stanser på tomgang når den har fått temperatur. Når jeg f. eks slipper gassen på vei inn mot et kryss dør motoren. Første gir på lavt turtall blir veldig rykkete og ugjevnt. Kjører helt perfekt de første 5 minuttene.  
 

Har nettopp kjøpt bilen og visste da om det ugjevne turtallet, men virker som om den dør mye raskere nå etter at jeg har kjørt den hjem. Fordeler og dynamo har nylig blitt byttet. Forrige eier nevnte at jeg burde skifte en vakumslange, hvor sitter denne evt? 
Har problemer med å finne info om motoren på denne modellen. 

 

Noen som kan ha en idé om va jeg burde feilsøke? 

 

 

(Fjernet luftinntaksrøret i dag pga slitasje mtp bildet)

post-202811-0-18286100-1509745155_thumb.jpg

post-202811-0-53652200-1509745267_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her snakker vi vel forgasser. Mye røyk før den døŕ? Kan være automat choke som har hengt seg opp

 

Det er veldig lite røyk fra bilen og har heller ikke sett noe mer før den dør. Kan se litt bedre etter i dag. Skal sette på ny eksosmanifold-slange så titter jeg på choke og forgasser. Tusen takk for svar. 

 

Ser du har uttaket over eksosmanifolden men ingen slange

 

Tok den av i går siden den var gammel og hullete. Skal sette på ny i dag og så sjekke ut spjeldet. Oppe på luftinntaket er det en blank slange som går ingensteds, samme på fordeleren/rotor. Vet du va disse er til? Tusen takk for svar

Lenke til kommentar

 

Her snakker vi vel forgasser. Mye røyk før den døŕ? Kan være automat choke som har hengt seg opp

 

Det er veldig lite røyk fra bilen og har heller ikke sett noe mer før den dør. Kan se litt bedre etter i dag. Skal sette på ny eksosmanifold-slange så titter jeg på choke og forgasser. Tusen takk for svar. 

 

Ser du har uttaket over eksosmanifolden men ingen slange

 

Tok den av i går siden den var gammel og hullete. Skal sette på ny i dag og så sjekke ut spjeldet. Oppe på luftinntaket er det en blank slange som går ingensteds, samme på fordeleren/rotor. Vet du va disse er til? Tusen takk for svar

 

Som sagt inne i innsugsrøret til luftfilteret sitter ett spjeld, denne regulerer hvor motoren tar luft i varmt vær tar den det rett inn, under ca 5C vil spjeldet sørge for at motoren tar luften via slangen som går til dekselet rundt eksosmanifolden, dett er styrt av vacum.

 

Regner med fordeleren har vacumstyrt fortenning, mangler du denne ? Bilder hadde vært kjekt. 

Lenke til kommentar

 

 

Her snakker vi vel forgasser. Mye røyk før den døŕ? Kan være automat choke som har hengt seg opp

 

Det er veldig lite røyk fra bilen og har heller ikke sett noe mer før den dør. Kan se litt bedre etter i dag. Skal sette på ny eksosmanifold-slange så titter jeg på choke og forgasser. Tusen takk for svar. 

 

Ser du har uttaket over eksosmanifolden men ingen slange

 

Tok den av i går siden den var gammel og hullete. Skal sette på ny i dag og så sjekke ut spjeldet. Oppe på luftinntaket er det en blank slange som går ingensteds, samme på fordeleren/rotor. Vet du va disse er til? Tusen takk for svar

 

Som sagt inne i innsugsrøret til luftfilteret sitter ett spjeld, denne regulerer hvor motoren tar luft i varmt vær tar den det rett inn, under ca 5C vil spjeldet sørge for at motoren tar luften via slangen som går til dekselet rundt eksosmanifolden, dett er styrt av vacum.

 

Regner med fordeleren har vacumstyrt fortenning, mangler du denne ? Bilder hadde vært kjekt. 

 

Ok takk for utfyllende svar. Skal ta flere bilder og legge ut her. Ser man ikke noe til det på bildene ovenfor? 

Lenke til kommentar

Hvor ender disse to slangene på fordeler og spjeldaktivator? De skal ned til innsugingsmanifolden, den fra spjeldet går igjenom en tempstyrt ventil vil jeg tro, har du noen tilkoblinger for dette noe sted? 

Den fra luftinntaket går ingensteds og ligger med enden på motorblokka (se bilde) og den fra fordeleren ligger med enden oppå luftfilterhuset (se bilde). Er litt nysgjerrig på oppgavene til disse. Jeg skal bort å skru litt i garasjen i dag, så skal jeg titte på det dere har nevnt og ta noen bilder. Kanskje jeg blir litt klokere på problemet.

Endret av Sondre M
Lenke til kommentar

 

Hvor ender disse to slangene på fordeler og spjeldaktivator? De skal ned til innsugingsmanifolden, den fra spjeldet går igjenom en tempstyrt ventil vil jeg tro, har du noen tilkoblinger for dette noe sted? 

Den fra luftinntaket går ingensteds og ligger med enden på motorblokka (se bilde) og den fra fordeleren ligger med enden oppå luftfilterhuset (se bilde). Er litt nysgjerrig på oppgavene til disse.  

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Forrige eier har vært svært inkompetent og burde sagt fra om det. :)

Se svaret over fra agvg.
Det er brukt plastslanger isf slanger av gummi (OEM) for tilkoblinger til vakuum-porter på innsug.

På bildet ser vi at den ene går fra vakumklokka som styrer spjeldet for oppvarmet luft, og den andre som gir ekstra fortenning ved vakum (tomgang/cruise).

 

Så moralen er:

Åpne panser, og ser man slikt som her.. styr unna.

Lenke til kommentar

Forrige eier har vært svært inkompetent og burde sagt fra om det. :)

Se svaret over fra agvg.

Det er brukt plastslanger isf slanger av gummi (OEM) for tilkoblinger til vakuum-porter på innsug.

På bildet ser vi at den ene går fra vakumklokka som styrer spjeldet for oppvarmet luft, og den andre som gir ekstra fortenning ved vakum (tomgang/cruise).

 

Så moralen er:

Åpne panser, og ser man slikt som her.. styr unna.

Haha offa. Jeg har ekstra vakumslange liggende i bilen med riktig diameter. Skal disse slangene ende opp i "ingenting" eller skal de være festet en plass slik som agvg nevner? For da prøver jeg å bytte de i dag i tillegg til eksosmanifoldslangen. Takk for svar. 

Lenke til kommentar

De har jo ingen funksjon hvis de ligger løse

Hei igjen! Da har jeg skrudd av luftfilteret og tatt en titt. Har noen bilder om det kan gi noen svar. 

Er tre slangetilkoblinger på forgasseren (se bilde) Er også en sliten større slange som går i fra topplokket og ender ingesteds. 

post-202811-0-03979200-1509810570_thumb.jpg

post-202811-0-15978200-1509810646_thumb.jpg

post-202811-0-87712400-1509810750_thumb.jpg

post-202811-0-23985500-1509810824_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Sitter en vacumklokke eller noe på forgasseren, hva er under den?

Litt usikker på hva jeg skal se etter? Kan du evt tegne på bildet? Jeg plugget forresten slangen fra varmluftsspjeldet til den venstre nedre slangetilkoblingen, da kvelte ikke bilen seg og la seg på et jevnt turtall. Men hoster fortsatt på lavt turtall så ser for meg når jeg for ordnet slangen på fordeleren rett så er kanskje det og i ok? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...