AnonymDiskusjon Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Hei, jeg ble for noen dager siden tatt på byen med en viss mengde heroin, hvor mye vet jeg ikke da jeg ikke hadde vekt, men jeg regnet med at det var rundt 0.4-0.6gram heroin, da jeg trodde jeg hadde brukt omtrent halvparten/70% av 1,5g. Grunnen til at jeg ble tatt med heroinet er at jeg stod i brugata og noen maste om å kjøpe dopet mitt da det ikke var noen selgere til stedet, og fordi jeg tidligere hadde nevnt at jeg hadde kommet i LAR og at dette var det siste jeg ville bruke av heroin.(han som ville kjøpe det av meg brukte dette som argument på at jeg ikke trengte dopet og maste om å få kjøpe det av meg) det endte opp med at politiet så dette kom og plukket opp meg og heroinet (som jeg på dette tidspunktet heiv i bakken), de spurte meg om jeg jeg vurderte å selge dette til karen, jeg nevnte at han ønsket å kjøpe det av meg, men at jeg hadde kjøpt dette til eget bruk og det var den siste dosen jeg ville benytte meg av da jeg hadde kommet inn i LAR, og at jeg ikke ville selge det til karen uansett om politiet hadde dukket opp eller ikke.. I og med at jeg var sjokkert over å ha blitt inndratt av politiet for første gang i mitt liv, har rent rulleblad, samt har meget svekket hørsel klarte politiet til å snu dette om til at jeg hadde tenkt til å selge dopet. VIdere spurte de meg om jeg erkjente meg skyldig til oppbevaring/besittelse (husker ikke hvilke ord, som ble benyttet) til 0,95! gram heroin.. jeg nevnte at jeg ikke vet hvor stor mengden var men at jeg anerkjente at heroinet de tok var mitt, jo mindre noen andre også hadde hevet noe i bakken. På rapporten jeg skrev under på ble det skrevet at jeg kjøpte dopet til eget bruk av en av somalisk opprinnelse på Grønland(som forøvrig er sant), og at jeg to dager etter gikk inn til byen for å selge dette da jeg hadde tenkt til å slutte(delvis sant, jeg hadde ikke tenkt å selge dette, det var til eget bruk, samtidig min siste dose) Det jeg lurer på er om jeg kan be om et nytt tilrettelagt avhør, på grunnlag av mitt svekkede hørsel og sjokk da jeg skrev under på rapporten. Videre lurer jeg på om det er noen mulighet for at jeg får dette straffet under legemiddelloven p.31 på rullebladet, eller om at det er mer sannsynlig at dette kommer under straffeloven paragraf 162 og straffeloven paragraf 231? Som sagt tidligere hadde jeg ikke tenkt til å selge dopet. Det var til eget bruk, videre har jeg et plettfritt rulleblad. Grunnen til at jeg ønsker at dette kommer under legemiddelloven er at jeg studerer til å bli lærer, og det nettopp var av den grunn jeg hadde meldt meg inn i LAR, da jeg innså hvor amoralsk det ville vært å benytte seg av heroin mens man underviser barn . Hadde visst maksimalt med uflaks den dagen. Takk på forhånd:)! Får så vidt sove, da jeg ikke kommer i kontakt med saksbehandleren Anonymous poster hash: e27e8...d00 Anonymous poster hash: e27e8...d00 Anonymous poster hash: e27e8...d00 Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Limt fra Wikipedia: «Skillet mellom besittelse i legemiddelloven og oppbevaring i straffeloven går ved 1-2 brukerdoser, uavhengig stofftype.» Fra eget hode: Kjøp og/eller salg faller inn under straffeloven (uavhengig av om det er 1 brukerdose eller 100) Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Grunnen til at jeg ønsker at dette kommer under legemiddelloven er at jeg studerer til å bli lærer, og det nettopp var av den grunn jeg hadde meldt meg inn i LAR, da jeg innså hvor amoralsk det ville vært å benytte seg av heroin mens man underviser barn . Hadde visst maksimalt med uflaks den dagen. Det følger av opplæringslova § 10-9 (1) at attesten som fremlegges for ansettelse i skolen er av typen "barneomsorgsattest", altså av typen begrenset. Hovedformålet med denne er primært å avdekke om søkeren har vært straffet for sedelighetsforbrytelser tidligere. Hva som står på en slik attest følger av politiregisterloven § 39. Her står blant annet strl. § 231. Men, det er kun lovbrudd relatert til seksuelle overgrep mot mindreårige som helt lukker døren. I andre tilfeller tas det en konkret vurdering av merknadens betydning. Forarbeidene (Ot.prp.nr.46 (1997-1998)) slår også fast hovedformålet med attesten, slik nevnt ovenfor. Så, ja, det er av betydning for deg om forholdet straffes etter straffeloven eller legemiddelloven, med tanke på om det dukker opp på attest arbeidsgiver krever, og ubehaget det måtte medføre. Samt eventuelt at en stilling for eksempel går tapt etter en "konkret vurdering" jf. oppll. § 10-9 (3). I Norsk Lovkommentar står det; "En politiattest med hjemmel i politiregisterloven § 39 vil også gi informasjon om andre typer lovbrudd. I situasjoner hvor politiattesten gir opplysninger om andre forhold enn domfellelse for seksuelle overgrep mot barn under 16 år, er det overlatt til tilsettingsmyndigheten å vurdere hvilke konsekvenser denne type lovbrudd skal få." Videre følger det av Riksadvokatens narkotikarundskriv at grensen for å utferdige forelegg for besittelse av heroin er 0,5 gram. Jeg kan dog vanskelig se for meg mengder over dette skal være utelukket fra og kunne straffes med forelegg.. Grensedragningen legemiddelloven og straffeloven later til å være på 1-2 brukerdoser, slik vedkommende over skriver. Et entydig, klart svar har jeg ikke. Prøv i alle fall å bli straffet etter legemiddelloven. Selv om en straff etter straffeloven ikke vil stenge dører, vil det potensielt by på ubehag. De spørsmål du stiller som omhandler straffeprosess kan jeg dessverre ikke svare på. Lykke til både med denne saken og lærerutdanningen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå