Gå til innhold

USA og den internasjonale straffedomstolen?

Anbefalte innlegg

Hvorfor er USA så innmari i mot denne domstolen?

Er det fordi at dette er en domstol som faktisk kan finne på å straffe USA for alle de forbrytelsene de gjør? Fordi de faktisk kan finne på sende AMERIKANSKE soldater i fengsel for livet? Fordi at dette er en domstol som har myndighet til å finne på å kunne gå etter den amerikanke presidenten skulle det vise seg at han personlig hadde hatt noe med noe å gjort?

Dette er nok engang et lamt forsøk på USA å vri seg bort ifra ting som faktisk kan straffe de, noe som jeg mener er tåpelige... Straff de TVERT de gjør noe galt.... ER så innmari lei av at USA skal 'heve' seg over alle lands regler... PATETISKE HELE HURVEN! Og folk lurer fortsatt på hvorfor vi hater USA? Synes ikke det er noe rart jeg :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USa har blitt dømt for unødvendig bruk av makt og internasjonal terrorisme for terrorbombingen av Nicaragua. Jeg husker ikke hvilken institusjon som dømte de og om det var rettskraftig, men det har skjedd. Det som skjedde var jo selvfølgelig at USA trappet opp bombingen :roll:

Lenke til kommentar
Hvorfor er USA så innmari i mot denne domstolen?

Fordi USA vil spare penger og ikke tenger en byråkratisk instanse til.
Er det fordi at dette er en domstol som faktisk kan finne på å straffe USA for alle de forbrytelsene de gjør?
Vi har en domstol i Haag. Også har vi noen flotte greier i Strasbourg. Tør jeg spørre hvilke forbrytelser? Skal vi ikke ta alle de virkelige forbryterne først: Mobutu, Mugabe og alle de andre svarte/muslimske diktatorene? Å - nei, det kalles jo rasisme. Er enig i at USA har gjordt mye dumt i Latin-Amerika, men de har da gjordt mye godt også. Tenk bare på hvor mye de har spart miljøet for ved å grave panama-kanalen (var ikke den sleip eller :thumbup: ).
Fordi de faktisk kan finne på sende AMERIKANSKE soldater i fengsel for livet?
Vi har flotte domstoler i USA som kan sende AMERIKANERE i fengsel for alle forbrytelser. I de verste tilfellene til og med dødsstraff. Amerikanke soldater er underlagt strenge lover,du må slutte å tro på klisjeen om at den amerikanske soldaten er en m16 desperado som skyter på alt og allle, som tørster etter blod med cowboy-hatten på snei og sier "Howdy" til alle de deilige irakiske kvinnfolkene med bart.
Fordi at dette er en domstol som har myndighet til å finne på å kunne gå etter den amerikanke presidenten skulle det vise seg at han personlig hadde hatt noe med noe å gjort?

Mange amerikanske presideneter som har måttet gå pga det de elelr deres nærmeste har gjort. Nixon gikk på en smell, og det ble uaktuelt for Bill å søke gjenvalg da sigaren ble offentlig kjent. Amerikanske presidenter slipper ikke så lett unna må du tro.
Straff de TVERT de gjør noe galt....
Jeg synes vi skal opprette en belønningsdomstol som belønner USA hver gang de gjør noe fint som å finne opp en duppedings, tuppe en diktator eller lage en nye episode bangbus. Pengene kan jo finansieres av FN, for det er jo stort sett USA og japan siden penger allikevel.
ER så innmari lei av at USA skal 'heve' seg over alle lands regler... PATETISKE HELE HURVEN! Og folk lurer fortsatt på hvorfor vi hater USA? Synes ikke det er noe rart jeg 
Har USA hevet seg over noen europeisikse regler i det siste? Sikter du til janteloven? Hele Hurven: Skjære alle over en kam er en artig hobby. Hvem er "vi"? Raddiser og sosialistisk ungdom? JEg elsker USA. Fordi de er fritttalende og handelkraftige. De er eksperimentelle og har mot og spirit. USA4ever. God Bless America for Bangbus!
Lenke til kommentar
WTF? Når ble en amerikansk solda sist dømt for krigsforbrytelser? Og hva om en amerikansk president/general/krigsminister begår krigsforbrytelser?

Synes USA er blitt dømt ganske hardt i pressen jeg. Forhåndsdømt til og med. USA blir uglesett over hele verden, og blir kalt en nasjon av dumminger. Synes det er straff nok. Og jeg har fortsatt tilgode å lese om amerikanske sodlater som har gått bananas og drept sivile. Rart at over 85 % (tror jeg det var) av irakerne fortsatt vil ha amerikanerne i Irak.

Lenke til kommentar

USA var på nippet til å signere avtalen.

Så kom det opp noen juridiske betenkninger om at det sannsynligvis ville være i strid med den amerikanske grunnlov, så blei det trenert, Bush ble valgt og så ble det lagt på is.

Jeg tror litt på at USA kommer til å akseptere en revurdert avtale om noen år.

USA må bare gjøre seg noen erfaringer i Irak og Afganisthan først - og komme til konklusjonen at de ikke kan vinne krigen mot terror ved alenegang, men at også USA er i et gjensidig avhengighetsforhold til det internasjonale samfunn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
det ble uaktuelt for Bill å søke gjenvalg da sigaren ble offentlig kjent. Amerikanske presidenter slipper ikke så lett unna må du tro.

Ehm, nei. I USA kan en person bare være president i 8 år, dvs. to perioder. Bill Clinton kunne ikke stille til valg i 2000, det strider med den amerikanske grunnlov.

Dette i motsetning med de fleste andre land hvor en president kan bli valgt utallige mange ganger... jeg sikter da til Frankrike og Russland bl.a....

Diktator Bush? Ehm, hva med Chirac som har vært president siden 1994 og forblir det til 2007, hvor han da stiller sikkert til gjenvalg? ;)

Det med internasjonale straffedomstolen er at da hadde mest sannsynlig bare USA blitt stilt for retten, og ikke alle de andre landene som faktisk begår synder hele tiden...

Prøv å få bin Laden i denne internasjonal straffedomstolen. Do it. ;)

Oi sann, man må jo finne idioten først... det var dumt.

Prøve å ta inn afrikanske diktatorer inn for retten? Avslår de "invitasjonen"? Å ja... det var dumt.

USA skjønner godt hvordan en slik domstol hadde tatt seg ut, og det ville ikke vært rettferdig for å si det minste. De er ansvarlige og tilgjengelige. Det er ikke alle de andre. De andre kan bare nekte å komme, vise seg, etc. USA kan ikke det.

Dermed ser jeg ingen grunn til at USA ville ha en slik domstol, siden det hadde bare vært en domstol imot de ansvarlige i verdenssamfunnet og ikke for de som egentlig begår de groveste forbrytelsene her i verden.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Stemmer, jeg som hadde tatt en fiskepinne for mye til middag idag. Men Roosevelt satt vel i 3 perioder, 33-45?

Ja, men det var pga 2. verdenskrig at det ble sånn.

"Emergency" powers. ;)

Lenke til kommentar
Ja, men det var pga 2. verdenskrig at det ble sånn.

"Emergency" powers. ;)

En skummel ting å tenke på der er at det var "Emergency Power" som gav hitler den makten han trengte.... :(

Eg er egentlig ikke mot usa generelt, men eg er mot bush. Synes han har ført landent på villspor....

Lenke til kommentar
Du, i USA er det et vel fungerende rettsvesen. Men byråkrati et onde, og jeg synes dette er unødvednig. Jeg synes også at Menneskerettighetsdomstolen i Strasborg rommer for store begreper, og at en del saker aldri skulle havnet der...

Hvis du er interessert, betaler vi 1500 NOK/time til de advokater vi måtte finne for godt å hyre inn.

Nå lurer jeg på om jeg ikke skal saksøkes jeg også., I Høst skrev jeg et leserinnlegg i Norsk-timen om Mullah, hvor jeg poengterte at han hørte hjemme på en viss base på Cuba. Om læreren min ringer Brynjar, ingen overraskelse. Bare vent, taper jeg, så skal jeg ****** meg dra det til Strasbourg.

:D :D

:thumbup:

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Som elev i faget AMERICAN HISTORY eller noe i den duren, kan jeg en del om amerikansk historie, selvom vi kun snakker om et år. Selvsagt innser både jegog amerikanere at en delk av historien ikke er like glansfull, men likevel, The land I love er nok USA.

GOD BLESS AMERICA!

Er du fra USA?

Greit nok at du er amerikaner, men tar det ikke litt vel av her?

Lenke til kommentar
Ich bin ein Amerikaner!

Nei, jeg er norsk. Men USA ligger mitt hjerte nærmest.

Må si du er flink til å vri deg unna.. skal jeg tippe så kommer du aldri til å lese det som står på den siden jeg linket til. Å være blindt forelsket i Bush er vel ikke så mye bedre enn de som blindt hater ham?

Er du ikke flau over deg selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...