DanSteff3n Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Hei.. Har Bredbånd fra Telenor 30/10 Bor i blokk, med ganske mange leiligheter rundt her. På dagtid fungerer nettverket ganske bra. Ligger på ca 23/8 Men så fort kvelden kommer så kan det hende vi er nede i så lite som 2/1.. PING ligger på alt fra 16-500+ Har en Telenor Multimodem ZyXEL P2812HNU Noen som har peilig på hva som kan gjøres for å få dette mer stabilt? DRIT lei dette tullet nå. Hadde NextGenTel før, å der var det ikke noe problemer. Når jeg kontakter Telenor får jeg beskjed om å fikse det meste selv. Vært å bytta kanaler. Låser den på kanal uten mye "støy" men fortsatt like dårlig. Setter den på Auto å like dårlig er det. HJELP tas imot med STOOR takk Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Er både kablet og trådløs slik? Telenor overbooker jo ganske mye på ADSL /VDSL, så mye kan tyde på at det er kapasitet bakover i blokka eller nærmeste "knutepunkt" hos Telenor som er problemet. Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 4. november 2017 Forfatter Del Skrevet 4. november 2017 Er både kablet og trådløs slik? Telenor overbooker jo ganske mye på ADSL /VDSL, så mye kan tyde på at det er kapasitet bakover i blokka eller nærmeste "knutepunkt" hos Telenor som er problemet. Ikke testet kablet. Er det bare å koble kabel fra modem til pc? Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Er både kablet og trådløs slik? Telenor overbooker jo ganske mye på ADSL /VDSL, så mye kan tyde på at det er kapasitet bakover i blokka eller nærmeste "knutepunkt" hos Telenor som er problemet. Ikke testet kablet. Er det bare å koble kabel fra modem til pc? Ja, i utgangspunktet skal du bruke kabel for testing da trådløst tilkobling kan variere betraktelig i leilighetsblokk. Been there, done that; not happening. Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 4. november 2017 Forfatter Del Skrevet 4. november 2017 Er både kablet og trådløs slik? Telenor overbooker jo ganske mye på ADSL /VDSL, så mye kan tyde på at det er kapasitet bakover i blokka eller nærmeste "knutepunkt" hos Telenor som er problemet. Ikke testet kablet. Er det bare å koble kabel fra modem til pc? Ja, i utgangspunktet skal du bruke kabel for testing da trådløst tilkobling kan variere betraktelig i leilighetsblokk. Been there, done that; not happening. Så da er det bare å ta en ny internett kabel fra modem til Pc? Hvilken port skal den i på Modemet? Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 For å illustrere: Benytt enten "LAN" eller "Hussentral" portene, hva enn som er nærmest. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Dette er jo ikke nyeste type modem, hatt linja lenge? Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 4. november 2017 Forfatter Del Skrevet 4. november 2017 ha Dette er jo ikke nyeste type modem, hatt linja lenge? Kun hatt denne i 2 uker. Var et modem som vi fikk. Men skal kjøpe det nye zyxel p8701n imårra. Så det kan kanskje løse noen problmer det også.. Blir helt sjokka over kundeservicen til Telenor. (Gjør det selv, prinsippet) Vært kunde hos dem i 20 år på mobilabo. Aldri vært noe tull. Men bredbånd er håpløst... Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 Skal prøve å nedgradere til 20/2 linje nå etterpå. Å se om det er noe bedring da. For var ikke sikkert 30/10 linja klarte å levere dette hele tiden. Rart det å ettersom på dagtid så har vi 27/9 linje. Men kanskje mer stabil 20/2 linje.. Meeen, vil en 20/2 linje fungere til vårt bruk. En som gamer ps4 online, streamer filmer på nettflix etc, xbox å pc gaming(battlefield) Vil 20/2 fungere her? Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Below are the internet download speed recommendations per stream for playing TV shows and movies through Netflix. 0.5 Megabits per second - Required broadband connection speed 1.5 Megabits per second - Recommended broadband connection speed 3.0 Megabits per second - Recommended for SD quality 5.0 Megabits per second - Recommended for HD quality 25 Megabits per second - Recommended for Ultra HD quality Ja, hvis vi ser bort fra UHD. Opplever du fortsatt støy på kablet nett, tar du en telefon og ber om utbedring. Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 Below are the internet download speed recommendations per stream for playing TV shows and movies through Netflix. 0.5 Megabits per second - Required broadband connection speed 1.5 Megabits per second - Recommended broadband connection speed 3.0 Megabits per second - Recommended for SD quality 5.0 Megabits per second - Recommended for HD quality 25 Megabits per second - Recommended for Ultra HD quality Ja, hvis vi ser bort fra UHD. Opplever du fortsatt støy på kablet nett, tar du en telefon og ber om utbedring. Takker:) Har ikke prøvd kablet enda. Får også ny ruter i posten. Av den nyeste til Telenor:) Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Prøv kablet først speedtest.net => funker dette OK, så vet du at det er trådløst som er problemet Hvis trådløst er problemet: I blokk med mange leiligheter/trådløs nett på alle kanter så kan spesielt 2,4 GHz være ustabil pga støy fra andre. (Hvis noen har kjøpt forsterkere for sitt eget nett kan det bli ekstra dårlig.) Dersom trådløst aksesspunkt og PC støtter 5GHz så forsøk med dette istedet. Har du ikke mulighet til noe annet enn 2.4 GHz, så kan du med en app på mobilen (f.eks. Wifi Analyser) se hvilke kanaler naboene sender på, styrke disse og forsøke å bruke en annen kanal (er oftest satt til Auto, men velger du manuelt en kanal som du ser naboene ikke bruker bør det gi bedring.) Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 Prøv kablet først speedtest.net => funker dette OK, så vet du at det er trådløst som er problemet Hvis trådløst er problemet: I blokk med mange leiligheter/trådløs nett på alle kanter så kan spesielt 2,4 GHz være ustabil pga støy fra andre. (Hvis noen har kjøpt forsterkere for sitt eget nett kan det bli ekstra dårlig.) Dersom trådløst aksesspunkt og PC støtter 5GHz så forsøk med dette istedet. Har du ikke mulighet til noe annet enn 2.4 GHz, så kan du med en app på mobilen (f.eks. Wifi Analyser) se hvilke kanaler naboene sender på, styrke disse og forsøke å bruke en annen kanal (er oftest satt til Auto, men velger du manuelt en kanal som du ser naboene ikke bruker bør det gi bedring.) Hvordan vet jeg om PC osv støttes av 5ghz da? PS4, Xbox one osv? Ser at det er noen som bruker 5GHz nett i blokka over her iallefall. Å to til. Å utover dette så ligger jeg på de kanalene som har minst støy. Lenke til kommentar
Jokkmokk med sokk Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Er både kablet og trådløs slik? Telenor overbooker jo ganske mye på ADSL /VDSL, så mye kan tyde på at det er kapasitet bakover i blokka eller nærmeste "knutepunkt" hos Telenor som er problemet. Hvor i all verden har du det fra? "Overbooker" er ikke en problemstilling på DSL. Ikke hos Telenor, eller noen andre i Norge. Hvertfall ikke etter det ble vanlig at dslam (nærmeste sentral) fikk fiberforbindelse. DanSteffenSR20Ustabilt nett er nesten alltid forårsaket av at de trådløse signalene blir forstyrret. Er det 2,4GHz som brukes (som er det eneste ZyXEL P2812HNU støtter), så hjelper det ikke nødvendigvis å bytte kanal. Det er rett og slett for mye forstyrrelser til at det kan fungere bra. Da er eneste løsninger å gå for 5GHz, eller bruke kabel mellom modem/ruter og PC. Det nye modemet som er på vei støtter 5GHz, så da vil det nok fungere bedre Iallfall på de enhetene som støtter det, som nå er de aller fleste. Ikke skråsikker, men mener Xbox one støtter 5GHz, men ikke PS4. Mulig det går å skaffe et adapter eller noe sånt. Hvis ikke trenger du sannsynligvis en kabel mellom modemet og den. Kjipt at Telenor ikke var til mye hjelp, virker kanskje som de har forsøkt å dytte deg i riktig retning med å bytte kanaler og sånt, men ikke alltid det hjelper :-/ Ser at Telenor (og andre internettleverandører) ikke vil hjelpe til med slikt, siden de i hovedsak leverer en linje inn til huset og ikke trådløs, som de uansett ikke har noe kontroll over eller mulighet til å teste for deg. Hadde likevel vært nice om de faktisk kunne litt om trådløs, så de i det minste kan forklare hva som skjer og hva som må gjøres for å få det bedre... Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 Om telenor skulle brukt tid å penger for å fikse lokalnetverket til alle de leverer til hadde dette blitt en ekstremt dyr avfære.. Her tipper jeg de ser på systemet sitt at DSL ruteren får den hastigheten den skal ha, og problemet er lite trolig hos de... Test kabel, fungerer test så hastigheten.. Fungerer det, så vet du at det er noe lokalt, og ikke noe Telenor kan få gjort noe med... Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 6. november 2017 Forfatter Del Skrevet 6. november 2017 Er både kablet og trådløs slik? Telenor overbooker jo ganske mye på ADSL /VDSL, så mye kan tyde på at det er kapasitet bakover i blokka eller nærmeste "knutepunkt" hos Telenor som er problemet. Hvor i all verden har du det fra? "Overbooker" er ikke en problemstilling på DSL. Ikke hos Telenor, eller noen andre i Norge. Hvertfall ikke etter det ble vanlig at dslam (nærmeste sentral) fikk fiberforbindelse. DanSteffenSR20Ustabilt nett er nesten alltid forårsaket av at de trådløse signalene blir forstyrret. Er det 2,4GHz som brukes (som er det eneste ZyXEL P2812HNU støtter), så hjelper det ikke nødvendigvis å bytte kanal. Det er rett og slett for mye forstyrrelser til at det kan fungere bra. Da er eneste løsninger å gå for 5GHz, eller bruke kabel mellom modem/ruter og PC. Det nye modemet som er på vei støtter 5GHz, så da vil det nok fungere bedre Iallfall på de enhetene som støtter det, som nå er de aller fleste. Ikke skråsikker, men mener Xbox one støtter 5GHz, men ikke PS4. Mulig det går å skaffe et adapter eller noe sånt. Hvis ikke trenger du sannsynligvis en kabel mellom modemet og den. Kjipt at Telenor ikke var til mye hjelp, virker kanskje som de har forsøkt å dytte deg i riktig retning med å bytte kanaler og sånt, men ikke alltid det hjelper :-/ Ser at Telenor (og andre internettleverandører) ikke vil hjelpe til med slikt, siden de i hovedsak leverer en linje inn til huset og ikke trådløs, som de uansett ikke har noe kontroll over eller mulighet til å teste for deg. Hadde likevel vært nice om de faktisk kunne litt om trådløs, så de i det minste kan forklare hva som skjer og hva som må gjøres for å få det bedre... Ja. Men er det mulig å kjøre på begge frekvensene 2,4ghz å 5ghz? Slik at de som er 2,4ghz produkter kan bruke nette. Å dem som har 5ghz kan bruke det samtidig? Eller er det helt uaktuelt? Ja, Xbox one støtter 5ghz. Men ikke ps4. Jeg må kjøpe meg en slik USB nettverk adaper til PC. Isåfall:) Vi får se hva som skjer. Jeg syns hele greia er bare trist Lenke til kommentar
agvg Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Du kan bruke begge samtidig 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Har litt samme situasjon med leiligheter rundt og med 50/50 mbit hastighet på nettet og 54 mbit (teoretisk) på 2,4GHz burde det ikke være noen flaskehals, men støy fra "konkurrerende" nett på 2,4 GHz gjorde at en ca 4 GB film fra iTunes tok 1 time å laste ned lokalt med 2,4GHz (valgte å laste ned lokalt nettopp pga mange stopp underveis i streaming av filmen) og 11 min med 5GHz. Det er sikkert støy på 5GHz også, men ikke så mange som bruker det ennå, pluss litt mer demping av signalet gjennom vegger/gulv. Lenke til kommentar
DanSteff3n Skrevet 7. november 2017 Forfatter Del Skrevet 7. november 2017 Vi får prøve å se hvordan det blir den nye rutern fra Telenor. Men har fått høre at Telenor rutere er dårlige saker å at man heller burde kjøpe en Asus eller noe. Jeg får ikke kjørt 5GHz inn på min bærbare pc. Så må enten kjøpe nytt nettverkskort eller et USB Nettverk. (Hvordan fungerer det?) Er utrolig mye støy på linja. Ettersom jeg blir kicka ut fra online spill stort sett hele tiden pga for høy ping! Utrolig irriterende!! Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 (endret) Hvis jeg ikke var tydelig nok, så er trådløst i et stort leilighetskompleks veldig lite optimalt, både 5GHz og 2.4GHz er overbelastet. Ikke ta det i bruk dersom du er avhengig av stabil linje; da gjelder kun kabel. Med trådløst har du lite klagemuligheter også, der omgivelsene spiller mye inn. Vi får prøve å se hvordan det blir den nye rutern fra Telenor. Men har fått høre at Telenor rutere er dårlige saker å at man heller burde kjøpe en Asus eller noe. Jeg får ikke kjørt 5GHz inn på min bærbare pc. Så må enten kjøpe nytt nettverkskort eller et USB Nettverk. (Hvordan fungerer det?) Det kan hjelpe med privat ruter, ja. Hvis du ikke får 5GHz signaler inn, da kan du kjøpe et lite Mini-PCI kort til laptopen. Endret 7. november 2017 av Cipher Panda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå