Gå til innhold

SOS en Pappa trenger hjelp. Streaming/Recording Pc

Anbefalte innlegg

Hei... jeg trenger hjelp

Jeg er far til en gutt som har et STORT ønske om å bli "youtuber"

Som en mann som vokste opp i Pc´ens tidsalder så har jeg ingen planer om å feie det under teppet som en tåplig ide. Etter hva jeg har forstått er det penger å hente der som med en A4 jobb og da vil jeg støtte han i dette og trenger derfor HJELP!

Jeg er en casual gamer og har ikke peiling på NOE av dette og har den siste mnd prøvd å sette meg inn i dette så jeg kan hjelpe ham når den tid kommer. Han er bare 9 på dette tidspunktet så det blir en liten stund til jeg slipper han løst med streaming og web cam.

Jeg har startet min egen "youtube" kanal, jeg har kjøpt et program som heter DxTory som tar opp spill og satt med inn i "codecs", kjøpt redigeringsprogrammer osv som jeg sitter og klusser med tar opp spill og redigerer. Prøver og gjøre det meste for å sette meg inn i dette uendlige universet av duppedingser som jeg forstår fint lite av, det er jo et uendelig HAV av ting en må sette seg inn i og jeg står med blanke ark og trenger sårt hjelp.

Etter hva jeg har lest meg fram til bruker disse streamerene en egen dedikert Pc til streaming/recording/redigering. Denne Pc´en er vistnok ikke lik en vanlig pc da den ikke trenger alt som en "gaming" pc trenger og trenger kanskje mer av andre ting. Hvordan ser en slik pc ut? Er AMD bedre enn intel?

Jeg merker at jeg får problemer med opptakene mine da jeg tar opp og gamer på samme pc, cpu warning osv, jeg vet ikke engang hvordan jeg kobler opp en ekstern pc til å ta opp fra en annen pc.

Er det noen mennesker her inne som har peiling og kan hjelpe?

Hilsen meg SneakyWoolCloth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal opptak eller streaming i veldig god kvalitet uten å bruke ressurser på gaming pc'en så kan du ha en ekstra pc med type elgato kort/boks som tar opp fra en gaming pc, xbox one eller playstation 4. Du kobler da hdmi (skjermkortutgang) fra gaming pc eller spill konsoll inn på elgato kortet.

Endret av andr3as
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg vil sterkt anbefale at du og sønnen din starter med å bygge 1 god PC, ikke begynn å sett deg inn i dual-PC setup for det vil rett og slett ikke være nødvendig for det her. 

Intel CPU og Nvidia GPU er nok riktig vei å gå enda. Dxtory er et greit program som jeg også har brukt mye, etter at fraps' storhetstid var over. Det vil kreve litt research å velge riktig codec, samt lære å redigere videoene til et dugbart format for youtube. 

For CPU er jeg litt usikker på hvilken som er top of the pops akkurat nå, men for skjemkort vil det nok være 1080 og 1080Ti som er aktuelt for High-End. For en high-end PC med utstyr burde du være klar over at det fort strekker seg opp og forbi 20,000,-

Lenke til kommentar

Hvis du skal opptak eller streaming i veldig god kvalitet uten å bruke ressurser på gaming pc'en så kan du ha en ekstra pc med type elgato kort/boks som tar opp fra en gaming pc, xbox one eller playstation 4. Du kobler da hdmi (skjermkortutgang) fra gaming pc eller spill konsoll inn på elgato kortet, Du må også ha 2 skjermkort utganger fra gaming pc'en slik at du kan velge å vise samme bilde på begge utgangene slik at du kan se og spille på en skjerm og sende den andre til elgato.

Men hva bør en slik streaming pc inneholde utenom? oppsett/innmat osv? skal f.eks DxTory ligge på streaming pc´en?

Min "gaming" pc pr d.d

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO, Socket-1151

HyperX Predator 3000MHz 32GB

MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB

Intel Core i7-6700K Skylake Prosessor

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg vil sterkt anbefale at du og sønnen din starter med å bygge 1 god PC, ikke begynn å sett deg inn i dual-PC setup for det vil rett og slett ikke være nødvendig for det her. 

Intel CPU og Nvidia GPU er nok riktig vei å gå enda. Dxtory er et greit program som jeg også har brukt mye, etter at fraps' storhetstid var over. Det vil kreve litt research å velge riktig codec, samt lære å redigere videoene til et dugbart format for youtube. 

For CPU er jeg litt usikker på hvilken som er top of the pops akkurat nå, men for skjemkort vil det nok være 1080 og 1080Ti som er aktuelt for High-End. For en high-end PC med utstyr burde du være klar over at det fort strekker seg opp og forbi 20,000,-

Tror ikke jeg kommer til å invistere i en"ny" gamer pc pr d.d. Det jeg ønsker er å teste ut dette rundt 2 Pc´er, lære meg det til han blir gammel nok til å "drive" med dette. Kjøper jeg flunkis ny nå så er den Pc´en gamel når han setter igang. Så nå vil jeg bare lære meg hvordan dette med 2 pc oppsett funker osv

Føler kvaliteten er ok på det jeg har "laget" testa ut på Youtube men det vet vel dere bedre enn meg.

https://www.youtube.com/watch?v=6VLplA4Ygm4

https://www.youtube.com/watch?v=MOEpkZzy3GY

Tar også mer enn gjerne imot råd angående dette for de som har peiling.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har lest meg fram til bruker disse streamerene en egen dedikert Pc til streaming/recording/redigering. Denne Pc´en er vistnok ikke lik en vanlig pc da den ikke trenger alt som en "gaming" pc trenger og trenger kanskje mer av andre ting. Hvordan ser en slik pc ut? Er AMD bedre enn intel?

Det er helt vanlige PC'er, men stort sett high-end PC'er, altså dyrere enn hvermannsengameren bruker. Når man tar opp mens man spiller så bruker PC'en ressurser på opptaket samtidig som spillingen så det trengs ekstra CPU-kraft. Når man redigerer, eller rettere sagt rendrer, så vil man gjerne at det skal gå ganske raskt og man vil da ha en GPU med masse CUDA-kjerner siden de ofte brukes av redigeringsprogrammer, det vil si en dyr GPU fra Nvidia.

Når det er sagt så er det forskjell på hva slags krav man har og en middels bra PC vil gjøre alt du ønsker mer enn godt nok. Jeg ville regnet med ca. 15.000,- for en god PC, men skal du ha det beste så går det brått med 25.000,-++. Du kan nok presse prisen ned nærmere 10.000,- også, men jeg personlig ville investert rundt 15.000,- pga. fremtidsretting og at det er der sweetspotten mellom pris og ytelse ofte går.

Lenke til kommentar

Har aldri brukt DxTory men dette er vell ment for å recorde eller streame desktop eller spill vindu på samme pc som du spiller på. Elgato har egen software som følger med mener du skal kunne streame direkte med elgato software'en til twich og youtube. En eventuell streaming/recording pc trenger ikke å være like kraftig som gaming pc'en da hardware'en i f.eks elgato tar seg av en del av jobben. Trenger ikke noe dyrt skjermkort i nr 2 pc og resten av oppsettet sammenlignet med gaming pc er nok også mer enn bra nok for å brukes for streaming.

Er enig med sampson i at det er litt overkill med et slikt dual pc oppsett så lenge dere ikke allerede tjener noen tusen i måneden på youtube.

Hvis du skal opptak eller streaming i veldig god kvalitet uten å bruke ressurser på gaming pc'en så kan du ha en ekstra pc med type elgato kort/boks som tar opp fra en gaming pc, xbox one eller playstation 4. Du kobler da hdmi (skjermkortutgang) fra gaming pc eller spill konsoll inn på elgato kortet, Du må også ha 2 skjermkort utganger fra gaming pc'en slik at du kan velge å vise samme bilde på begge utgangene slik at du kan se og spille på en skjerm og sende den andre til elgato.

Men hva bør en slik streaming pc inneholde utenom? oppsett/innmat osv? skal f.eks DxTory ligge på streaming pc´en?

Min "gaming" pc pr d.d

Lenke til kommentar

Det er helt vanlige PC'er, men stort sett high-end PC'er, altså dyrere enn hvermannsengameren bruker. Når man tar opp mens man spiller så bruker PC'en ressurser på opptaket samtidig som spillingen så det trengs ekstra CPU-kraft. Når man redigerer, eller rettere sagt rendrer, så vil man gjerne at det skal gå ganske raskt og man vil da ha en GPU med masse CUDA-kjerner siden de ofte brukes av redigeringsprogrammer, det vil si en dyr GPU fra Nvidia.

Når det er sagt så er det forskjell på hva slags krav man har og en middels bra PC vil gjøre alt du ønsker mer enn godt nok. Jeg ville regnet med ca. 15.000,- for en god PC, men skal du ha det beste så går det brått med 25.000,-++. Du kan nok presse prisen ned nærmere 10.000,- også, men jeg personlig ville investert rundt 15.000,- pga. fremtidsretting og at det er der sweetspotten mellom pris og ytelse ofte går.

Ja... og det er her jeg henger etter, GPU? ikke CPU? hva er GPU og hva er CUDA-Kjerner? elgato kort/boks? Det er her jeg kommer for kort med mine kunnskaper.

Jeg så denne videoen 4 ganger men det ble for teknisk for meg så jeg datt helt av https://www.youtube.com/watch?v=Z_BhisnUNpU

Lenke til kommentar

Har aldri brukt DxTory men dette er vell ment for å recorde eller streame desktop eller spill vindu på samme pc som du spiller på. Elgato har egen software som følger med mener du skal kunne streame direkte med elgato software'en til twich og youtube. En eventuell streaming/recording pc trenger ikke å være like kraftig som gaming pc'en da hardware'en i f.eks elgato tar seg av en del av jobben. Trenger ikke noe dyrt skjermkort i nr 2 pc og resten av oppsettet sammenlignet med gaming pc er nok også mer enn bra nok for å brukes for streaming.

Er enig med sampson i at det er litt overkill med et slikt dual pc oppsett så lenge dere ikke allerede tjener noen tusen i måneden på youtube.

Min "gaming" pc pr d.d

Nå sitter vi med hver sin pc pr d.d og det er derfor jeg tenker på å ha en egen pc til dette så begge kan bruke den sånn som det er nå i stede for å ha 2stk 30 000kr pc´er for å ta vekk byrden på gaming pc´en med å ta opp. Men jeg vet ikke nok om det. Er pc nr 2 "kun" til streaming og ikke opptak? kun "live" streaming?

Lenke til kommentar

GPU = Graphics processing unit det vil si skjermkort noe pc'en i videoen du viser til ikke har , han sier han bare bruker det integrerte kortet på hovedkortet.  Anbefaler deg å søke f.eks på komplett.no etter elgato eller annen hardware for streaming/recording så får du en ide om hva dette er.

Ja... og det er her jeg henger etter, GPU? ikke CPU? hva er GPU og hva er CUDA-Kjerner? elgato kort/boks? Det er her jeg kommer for kort med mine kunnskaper.

Jeg så denne videoen 4 ganger men det ble for teknisk for meg så jeg datt helt av https://www.youtube.com/watch?v=Z_BhisnUNpU

Lenke til kommentar

Hvis dere allerede har 2 pc'er til 15000 så kan dere jo bare bruke de dere har så lenge ikke begge to skal sitte og spille samtidig som dere streamer/recorder.

pc nr2 som jeg tidligere snakket om kan du bruke både for streaming og opptak hvis du velger en slik elgato løsning. Skal du derimot bruke denne også for å redigere opptakene så burde du ha et bra skjermkort (GPU). Dette har du jo allerede i gaming pc'en din "MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB"

Min "gaming" pc pr d.d

Nå sitter vi med hver sin pc pr d.d og det er derfor jeg tenker på å ha en egen pc til dette så begge kan bruke den sånn som det er nå i stede for å ha 2stk 30 000kr pc´er for å ta vekk byrden på gaming pc´en med å ta opp. Men jeg vet ikke nok om det. Er pc nr 2 "kun" til streaming og ikke opptak? kun "live" streaming?

Lenke til kommentar

Min "gaming" pc pr d.d

Du trenger ikke noe kraftigere enn det du har i dag.

Om planen er å laste opp til youtube har du flere valg:

Ikke anbefalt:

• DXtory med kodek som komprimerer til HEVC eller lignende ved bruk av CPU, dette vil redusere spillytelsen såpass kraftig at det blir nærmest håpløst for all 3D-grafikk.
  • Dedikert maskinvare for opptak/streaming av spill er selvfølgelig også mulig å kjøpe, men gevinsten ved å gå fra Nvidias integrerte løsning til dette gir minimale forbedringer.

Husk på at både youtube og twitch begrenser bildekvaliteten du kan laste opp med, Nvidias integrerte løsninger for opptak gir et svært bra utgangspunkt å jobbe videre fra. Det som kommer til å definere hvor mange følgere/seere sønnen din får på youtube og twitch vil være definert av redigering og kommentering, snarere enn om man får 70% eller 80% av original bildekvalitet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du kommer langt med en kraftig 4- eller 6- eller 8- kjernet prosessor, gjerne klokket til 4 GHz eller høyere og så kreves det minst 2800 kbps opplasting for å få greit bilde i 1280x720 @ 30 FPS i actionfylte spill, noe mindre i spill med statisk grafikk som feks Hearthstone.

Det er viktigere å ha mikrofon og kamera av grei kvalitet på plass før man makser ut maskinvaren. I tIllegg bør man ha lyssetting med riktig bølgelengde, såkalte dagslyspærer med temperatur 5000k-6500k. Hvis man har hvite vegger kan man komme langt med noen 3-4-armede-er spotter og disse LED-pærene.

Når det kommer til mikrofon anbefales en kondensatormikrofon med XLR-utgang koblet til eget lydinterface, feks Scarlettt 2i2, mikrofonarm, shockmount og popfilter.

Når det gjelder kamera kommer man unna med et Logitech c920, som regelmessig har vært på tilbud til drøye 600 kr, koster normalt ca 950 kr.

Optimalt sett skal man ha bassfeller/lyddemping i rommet for å unngå uønskede refleksjoner av lyden, men det er ikke det første man skal tenke på.

Det viktigste er kontiunitet i sendinger eller opplastinger. Utstyret kan man forbedre over tid.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min "gaming" pc pr d.d

Du trenger ikke noe kraftigere enn det du har i dag.

Om planen er å laste opp til youtube har du flere valg:

Ikke anbefalt:

• DXtory med kodek som komprimerer til HEVC eller lignende ved bruk av CPU, dette vil redusere spillytelsen såpass kraftig at det blir nærmest håpløst for all 3D-grafikk.
  • Dedikert maskinvare for opptak/streaming av spill er selvfølgelig også mulig å kjøpe, men gevinsten ved å gå fra Nvidias integrerte løsning til dette gir minimale forbedringer.

Husk på at både youtube og twitch begrenser bildekvaliteten du kan laste opp med, Nvidias integrerte løsninger for opptak gir et svært bra utgangspunkt å jobbe videre fra. Det som kommer til å definere hvor mange følgere/seere sønnen din får på youtube og twitch vil være definert av redigering og kommentering, snarere enn om man får 70% eller 80% av original bildekvalitet.

Jeg bruker Dxtory med Lagarith lossless codes, Testa ut litt med den x264/H264 men det har en tendens til å lagge på lyden, henger litt etter. Ryker fort 2 gig pr min med 1920x1080 eller hva det er og jeg tar opp på SSD. "Nvidias integrerte løsninger" er dette det der shadow play greiene?

Lenke til kommentar

Du kommer langt med en kraftig 4- eller 6- eller 8- kjernet prosessor, gjerne klokket til 4 GHz eller høyere og så kreves det minst 2800 kbps opplasting for å få greit bilde i 1280x720 @ 30 FPS i actionfylte spill, noe mindre i spill med statisk grafikk som feks Hearthstone.

Det er viktigere å ha mikrofon og kamera av grei kvalitet på plass før man makser ut maskinvaren. I tIllegg bør man ha lyssetting med riktig bølgelengde, såkalte dagslyspærer med temperatur 5000k-6500k. Hvis man har hvite vegger kan man komme langt med noen 3-4-armede-er spotter og disse LED-pærene.

Når det kommer til mikrofon anbefales en kondensatormikrofon med XLR-utgang koblet til eget lydinterface, feks Scarlettt 2i2, mikrofonarm, shockmount og popfilter.

Når det gjelder kamera kommer man unna med et Logitech c920, som regelmessig har vært på tilbud til drøye 600 kr, koster normalt ca 950 kr.

Optimalt sett skal man ha bassfeller/lyddemping i rommet for å unngå uønskede refleksjoner av lyden, men det er ikke det første man skal tenke på.

Det viktigste er kontiunitet i sendinger eller opplastinger. Utstyret kan man forbedre over tid.

Kjører det i 1920x1080 og 60 fps på det jeg har lastet opp. Micen er en AT 2020 med arm og slikt, tenkte å ha en Yamaha MG10XU USB mixer board til dette. Kjører ikke noe web cam pr d.d da jeg ikke har så lyst og streame live og littlingen er litt liten til det enda. Redigeringer bruker jeg powerdirector 15

Lenke til kommentar

Den personen jeg vet om som har mest ekstremt setup for streaming er 

www.twitch.tv/lirik

Ganske stor streamer, så meste av utstyret er sponset og også bygget av folk som vet hva de driver med.

Han har 2 PC setup for streamingen sin.

Enig i at 2 PCer ikke virker så nødvendig, men om du har lyst å holde på med det så er jo det greit.

På PC nr. 2 vil du da nødvendigvis ha et for for "capture card" eksempelvis det Elgato kortet over. Her har du en guide for capture cards:

https://www.highgroundgaming.com/best-capture-cards/

Anbefaler å ha ting i tekst for slik, mye enklere å stoppe opp å sjekke ut noe osv enn i videoformat. Kan lett komme tilbake og sjekke informasjon osv. 

Jeg ville ikke anbefalt noen kort over 1080p@60 på dette tidspunktet. Selv Lirik som jeg nevnte over streamer til Twitch med 900p som source oppløsning. Mange andre med dårligere PCer streamer 1080p, men problemet her er bitrate. Både YouTube og Twitch har begrensninger. Så når du laster opp på YouTube er det faktisk et tips i å laste opp i høyere oppløsninger enn det du tok det opp i (1080p), fordi høyere oppløsninger på YouTube har høyere grense for bitrate. Så samme video i 1440p ser bedre ut, fordi den får høyere bitrate. Selv om videoen bare ble oppskalert.

Hvis du skal ha en sekundær PC til opptak så trenger den ikke å ha veldig mye. Folk som ikke bruker masse penger på sine setup pleier å ta sin gamle gaming PC og putte et opptakskort i den. En ting som er greit å vite i forhold til streaming er at den utnytter prossesortråder veldig bra. Så AMDs nyeste CPUer er veldig gode for det formålet. De gir deg veldig mange tråder til en lav pris. Dårligere enn Intel CPU til ren gaming, men knuser en Intel i streaming ytelse. 

Laget et eksempel på hvordan en slik PC kan se ut, også med pris:

https://www.prisjakt.no/list.php?l=420572&view=l

Legg til minst 500 kr for å finne produkter på lager, frakt ol.

Og så er det vel en 3000 kr ekstra for det capture kortet pluss Windows? Og du må gjerne ha en skjerm så du ser hva som skjer også. For redigering kan jeg ellers anbefale Dell skjermer. Dell Ultrasharp brukes av profesjonelle til redigering. Du må opp i ~2500 kr for en slik skjerm, men en uten den merkingen kan fåes for rundt 1400 kr. Fortsatt veldig bra, og mye mer nøyaktig enn noe annet i den prisgruppen. Ikke bra for gaming, men kontor/redigering for en billig penge er den super til!

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3328449

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3587456

Som nevnt over så er det og mulig å sette inn en Nvidia GPU med mange CUDA kjerner for å akselerere videoredigering, men jeg tror ikke det er nødvendig på dette tidspunktet. Kvaliteten blir ikke bedre, du sparer kun tid på det. Og det koster jo lett like mye som PCen ellers tilsammen.

Jeg ville sagt en slik PC vil være en veldig solid streaming PC som vil kunne klare alt helt fint. Det eneste jeg ser som oppgradering fremover ville vært capture kortet. Det er lett å utvide med flere HDD for mer lagring. Det går an å sette inn en rask M.2 PCI NVME SSD disk også om det kommer til å bli viktig i fremtiden. Men jeg ser ikke helt at streaming skal bli plutselig mye tyngre på en stund. Den største grensen er jo nettverkytelse, og da servere hos YouTube og Twitch. Og CPUen her er ganske kraftig, med mulig for overklokking også, så selv med høyere ytelseskrav så tror jeg den vil holde seg godt. Så samtidig som du ikke akkurat trenger den nå, så vil den og kunne vare veldig lenge. Selvfølgelig om du venter noen år vil du jo få noe bedre for samme pengene. 

Ellers utenom det så er det @Noreng listet veldig gode tips å følge. Shadowplay fra Nvidia GeForce Experience tar videostrømmen fra GPU, og GPUen vil kunne gi deg strømmen du trenger uten at det koster mye i ytelse. Så det å bruke denne programvaren er det ingen som kan slå på en enkel PC i opptak. Fordi det er laget av NVidia som har GPUen, så fungerer på en helt annen måte en noen andre programmer kan ha. Komprimeringen har som sagt over ikke noe å si, det blir komprimert på YouTube uansett. Lossless opptak er bare bortkastet.

For streaming så trenger du virkelig ikke bruke penger på SW. Bruk OBS. Ikke alltid perfekt, men ingenting er.

Men ja til slutt, det er svært få som bruker mye penger på utstyr før de er rimelig populære. Så helt klart om du lager en PC som jeg viste, og du holder litt på med OBS, setter innstillingene på en god måte så vil du helt klart få bedre resultat. Også etter komprimering fra YouTube. Jeg vet ikke hva capture card lirik bruker nå, men jeg kan garantere deg at det er et mer spesielt og dyrere enn det Elgado kortet.  Bare audio mikseren hans er over 400 USD. Alt utstyret hans er sikkert 20.000-30.000 USD tilsammen. Så har han bra kvalitet i forhold til andre? Helt klart. Du kan se kvaliteten er over det meste andre folk har. Men det er ikke det som gjør han populær, det gjør ingen populær. Vanligvis kommer det etter. Så om du gjør det for at gutten din skal få god nok kvalitet på YouTube videoene sine, så ville jeg sagt det ikke er verdt det. Hvis du derimot synes det er gøy, ser på det litt som hobby, noe å gjøre sammen med gutten så kan det jo være noe kult å gjøre sammen. Da gjerne involvere gutten i konseptene og byggingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...