Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 6. november 2017 Del Skrevet 6. november 2017 (endret) Det er vel naturlig at EL kommer gunstigere ut hvis man antar at en større andel EL kommer fra CO2 frie klider. Men om det er transportsektoren som gir den største reduksjonen i utslipp er vel ikke sikkert. Det blir som å anta at ottobiler kommer gunstigere ut, hvis større andel drivstoff kommer fra fornybare kilder.Virkeligheten er bare ikke sånn. De har så rett. Det meste ligg mellom den sakrale og eneste sannhet og ren bløff. Å ri et esel reduserer CO^2 utsleppet mer enn å slakte det for å sykle, Tesla S er noe betre, og en liten Datsun diesel best. Til å med en hest med vogn og 6 pasasjerer knuser Oslo tidsmessig i rush/kø trafikken. Således er det enkelt å slå fast at Oslo med Bærum kunn har greid å bytte ut hestedritt med noe annet dritt, svevestøv, i løpet av 100 år. Endret 7. november 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Så du er ikke motstander av prinsippet bak Nordpool, handel i kraftbalansen, fordi du må ha strøm? Men du er motstander av prinsippet bak opprinnelsesgarantier, handel i balansen av fornybar kraft, fordi opprinnelsesgarantier er frivillig? For meg ser dette ut som en selvmotsigelse? Kan det tenkes at du mener at opprinnelsesgarantier er unødvendig, og det er det egentlige grunnen til at du er mot dem? Det blir jo nogså ukonsekvent å være mot prinsippet bak mekanismen i markdetet, avhengig av hvilket produkt som bys frem? Jeg er ikke aggressiv/fanatisk motstander av Nordpool, nei, for jeg ser ikke hvordan det skulle ført fram. Pick your battles, som de sier. Men jeg er ingen fan av at en del av vår nasjonale infrastruktur handles på en børs som en vare - det at det finnes en eller flere parter utenom linjen produsent->netteier->kunde som tjener penger på handelen ser jeg ingen fordeler med. Du har rett i at jeg mener at opprinnelsesgarantier er unødvendige, i hvert fall hvis situasjonen er sånn at den fornybare energien uansett hadde blitt produsert, slik det i stor grad vil være for en tysker som kjøper norsk vannkraft. Hvis garantiene ses på som en form for sponsing for å hjelpe til å trigge produksjon av fornybar energi så kan jeg gå med på at de kan ha en funksjon. F.eks. hvis x husstander kjøper opprinnelsesgaranti på y GWh fra et vindkraftverk som fører til at kraftverket kan selge y GWh til en pris som utkonkurrerer y GWh kullkraft - begge deler med reell overføringsmulighet til de x husstandene - da har de en faktisk funksjon. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 8. november 2017 Del Skrevet 8. november 2017 Dieselbiler forurenser jo ikke på månen, det er det en el-bil som gjør.Eh, hva? Mener Di å påstå at el-bil har sit naturlige habitat på månen, da har Di misforstått noe grunleggende... Hva er det du snakker om? Hvorfor begynner du å snakke om månen og forurensning der? Lenke til kommentar
Geir Vinje Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Jeg trodde at TU var opptatt av å komme med tekniske sannheter. Denne artikkelen er ren idioti, i det den går utfra at bensin og diesel bare oppstår på pumpa !?!?!? Hvis man skal gjøre denne utregningen, så kan man trolig ta utgangspunkt i å sammenligne utslippet av co2 fra den oljen man trenger for å kjøre bilene i deres levetid mot produksjonsutslippet fra batteriene. I tillegg så må man trekke fra den co2'en man trenger for å lage en fossil motor. En elbil har 40% mindre deler enn en fossilbil, og er derfor enklere å produsere..... Glemt i denne artikkelen er utslippet av : 1. Bygging av oljeplattformer. 2. Bygging av tankskip. 3. Bygging av oljeledninger. 4. Bygging av tankbiler. 5. Bygging av raffinerier. 6. Bygging av alle tillegg ting rundt dette. Så, har dere glemt : 1 .Utslippet tankskip har. I mange tilfeller må man frakte olje frem og tilbake for å få riktig viskositet for det spesielle raffineriet. 2. Utslippet fra tankbiler. Utslippet fra alle kraftverkene som gir strøm til raffinerier har jeg ikke tatt med, for det er ca. det sammen som skal til for å kjøre like langt på strøm som den bensinen/dieselen man trenger for fossilbilen. Sjekk denne : Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Hvis man skal gjøre denne utregningen, så kan man trolig ta utgangspunkt i å sammenligne utslippet av co2 fra den oljen man trenger for å kjøre bilene i deres levetid mot produksjonsutslippet fra batteriene. I tillegg så må man trekke fra den co2'en man trenger for å lage en fossil motor. En elbil har 40% mindre deler enn en fossilbil, og er derfor enklere å produsere..... Det er da ikke antall deler som definerer hvor vanskelig noe er å produsere. Isåfall gir det ingen mening at prosessor til ei datamaskin med mange millioner transistorer, koster noen hundrelapper. Mens en halvkilo anriket uran koster en fraksjon av et lands budsjett. Det er bare en del. 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 27. januar 2018 Del Skrevet 27. januar 2018 Hvis man skal gjøre denne utregningen, så kan man trolig ta utgangspunkt i å sammenligne utslippet av co2 fra den oljen man trenger for å kjøre bilene i deres levetid mot produksjonsutslippet fra batteriene. I tillegg så må man trekke fra den co2'en man trenger for å lage en fossil motor. En elbil har 40% mindre deler enn en fossilbil, og er derfor enklere å produsere..... Det er da ikke antall deler som definerer hvor vanskelig noe er å produsere. Isåfall gir det ingen mening at prosessor til ei datamaskin med mange millioner transistorer, koster noen hundrelapper. Mens en halvkilo anriket uran koster en fraksjon av et lands budsjett. Det er bare en del. Han der Vinje ramser jo opp alt som trengst for å lage en EV, men er ikke helt klar over det selv. Antall bil kilometer i Norge er økende tross høgre andel EV´r, dette gir ditto veislitasje. Alt annet konstant kan man si at alle penger der brukes på veg er slitasje, og representerer en ditto energibruk. Hva er beløpet som skal fordeles, også på tunge EV´r. Utbygd vannkraft blir i sin helhet nyttet til langt viktigere og mer lønsame oppgaver enn å kjøre rundt i en EV. Pris på en bil er linært med energibruk, og det gjeld for så vidt prisen på energien der blir brukt også. Vinje; alt det De ramser opp er alle reie innbaket i prisen på ferdig destillert bensin på pumpene før avgift. 80% av kjøring er i jobbsamanheng. Joda, prat om EV for enmannskjøyring med matpakke er det rene vissvass. Joda, mer fornybar strøm er tingen, men da må den ikke koste mer enn EL produsert av et Diesel aggregat. For pris er energibruk, vertfall så lenge over 30% kommer fra fossile kilder. Og ja EV er tingen, men ikke fordi noen har en kjekk Tesla. Nei, det er symbiosen med IT, betalingssystemer og autonomi som vil kunne gi denne gevinsten. Ikke en bøns bilister som bruker 30% av kjøringen på leiting og til å fra parkering. Noe kan også ordnes med et mer fleksibelt boligmarked, men dei aktørene er jo like treige som td det vi skimter i båtmarkedet. Se bare på hvorledes fritidsbåtene taper mot bobilene, dølle gutter hele gjengen. Dra opp dreggen.... Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 28. januar 2018 Del Skrevet 28. januar 2018 (endret) Hvis man skal gjøre denne utregningen, så kan man trolig ta utgangspunkt i å sammenligne utslippet av co2 fra den oljen man trenger for å kjøre bilene i deres levetid mot produksjonsutslippet fra batteriene. I tillegg så må man trekke fra den co2'en man trenger for å lage en fossil motor. En elbil har 40% mindre deler enn en fossilbil, og er derfor enklere å produsere..... Det er da ikke antall deler som definerer hvor vanskelig noe er å produsere. Isåfall gir det ingen mening at prosessor til ei datamaskin med mange millioner transistorer, koster noen hundrelapper. Mens en halvkilo anriket uran koster en fraksjon av et lands budsjett. Det er bare en del. Han der Vinje ramser jo opp alt som trengst for å lage en EV, men er ikke helt klar over det selv. Antall bil kilometer i Norge er økende tross høgre andel EV´r, dette gir ditto veislitasje. Alt annet konstant kan man si at alle penger der brukes på veg er slitasje, og representerer en ditto energibruk. Hva er beløpet som skal fordeles, også på tunge EV´r. Lette ting som personbiler har minimal veislitasje uansett så spiller ingen rolle. "Det er altså tungtrafikk og piggdekk som sliter på veien. I Norge er det begrensninger for lastebiler med akseltrykk fra seks til 24 tonn. De største Teslaene har et maksimalt akseltrykk bak på 1,8 tonn." "De marginale kostnadene kan knyttes til trafikkavhengig slitasje. Denne er i Norge spesielt knyttet til slitasje på vegdekke på grunn av piggdekkbruk og nedbryting av bærelag som følge av høye aksellaster. " https://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/faktisk-no-nei-tesla-biler-sliter-ikke-merkbart-paa-veien/a/24162300/ Endret 28. januar 2018 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 (endret) Hvis man skal gjøre denne utregningen, så kan man trolig ta utgangspunkt i å sammenligne utslippet av co2 fra den oljen man trenger for å kjøre bilene i deres levetid mot produksjonsutslippet fra batteriene. I tillegg så må man trekke fra den co2'en man trenger for å lage en fossil motor. En elbil har 40% mindre deler enn en fossilbil, og er derfor enklere å produsere..... Det er da ikke antall deler som definerer hvor vanskelig noe er å produsere. Isåfall gir det ingen mening at prosessor til ei datamaskin med mange millioner transistorer, koster noen hundrelapper. Mens en halvkilo anriket uran koster en fraksjon av et lands budsjett. Det er bare en del. Han der Vinje ramser jo opp alt som trengst for å lage en EV, men er ikke helt klar over det selv. Antall bil kilometer i Norge er økende tross høgre andel EV´r, dette gir ditto veislitasje. Alt annet konstant kan man si at alle penger der brukes på veg er slitasje, og representerer en ditto energibruk. Hva er beløpet som skal fordeles, også på tunge EV´r. Lette ting som personbiler har minimal veislitasje uansett så spiller ingen rolle. "Det er altså tungtrafikk og piggdekk som sliter på veien. I Norge er det begrensninger for lastebiler med akseltrykk fra seks til 24 tonn. De største Teslaene har et maksimalt akseltrykk bak på 1,8 tonn." "De marginale kostnadene kan knyttes til trafikkavhengig slitasje. Denne er i Norge spesielt knyttet til slitasje på vegdekke på grunn av piggdekkbruk og nedbryting av bærelag som følge av høye aksellaster. " https://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/faktisk-no-nei-tesla-biler-sliter-ikke-merkbart-paa-veien/a/24162300/ Deres påstand er relevant nok, men den klippede og sausede statistikken fra VG kunne de spart dem. Budsjettmessig er all privatbilisme og persontransport ansett for å være privatforbruk, selv om det er kjøring til jobb som man får noe skattemessig fratrekk for. Det er privatforbruk som kommer til beskatning, bedriftsoverskot er for så vidt bare en fordeling av lønnsposen ad måten ting er organisert på. Spørsmålet blir da ? Er det ikke De selv som henter kolonialvarer, 3-5 kilo hver dag. Og hva annet kjøper og frakter de i hus i løpet av et år; 1000 kg eller mer ? Fordelingen av la oss si deise 5000 kg De kjøper i året øydelegg berelaget....! Konklusjonen er; skal dei som lager og vedlikehold veger betale avgift for den veislitasje og fakturere inn dette. Skal alle som leverer halvfabrikata og varer til Deg til slutt gjøre det samme ? Joda, pengene må inn okke som, dyrere vare eller mer avgift. Det kan hende man kan doble opp akselsettene og komme under 5 tonn pr aksel og spare deise påståtte 5/6 av nedbrytningen av bærelag på en enkel måte med dagens teknologi. Logistikken på en god del av frakt held på å bli effektiv ad autonome EV er på ca 2-3 tonn tom vekt, med lasteevne på 1400 kg eller 12 passasjerer. Men ja den totale slitasje på veger vil bli å fakturere kjøretøy som har under 4 tonn aksellast i all fremtid (dei der ikke øydelegg berelag) Og for deise kjøretøy gjeld at effekt på drivhjul så å si er linert med veislitasje. Mens slitasje hva angår gåing og sykling er i andre budsjetter. Endret 29. januar 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 (endret) Hvis man skal gjøre denne utregningen, så kan man trolig ta utgangspunkt i å sammenligne utslippet av co2 fra den oljen man trenger for å kjøre bilene i deres levetid mot produksjonsutslippet fra batteriene. I tillegg så må man trekke fra den co2'en man trenger for å lage en fossil motor. En elbil har 40% mindre deler enn en fossilbil, og er derfor enklere å produsere..... Det er da ikke antall deler som definerer hvor vanskelig noe er å produsere. Isåfall gir det ingen mening at prosessor til ei datamaskin med mange millioner transistorer, koster noen hundrelapper. Mens en halvkilo anriket uran koster en fraksjon av et lands budsjett. Det er bare en del. Han der Vinje ramser jo opp alt som trengst for å lage en EV, men er ikke helt klar over det selv. Antall bil kilometer i Norge er økende tross høgre andel EV´r, dette gir ditto veislitasje. Alt annet konstant kan man si at alle penger der brukes på veg er slitasje, og representerer en ditto energibruk. Hva er beløpet som skal fordeles, også på tunge EV´r. Lette ting som personbiler har minimal veislitasje uansett så spiller ingen rolle. "Det er altså tungtrafikk og piggdekk som sliter på veien. I Norge er det begrensninger for lastebiler med akseltrykk fra seks til 24 tonn. De største Teslaene har et maksimalt akseltrykk bak på 1,8 tonn." "De marginale kostnadene kan knyttes til trafikkavhengig slitasje. Denne er i Norge spesielt knyttet til slitasje på vegdekke på grunn av piggdekkbruk og nedbryting av bærelag som følge av høye aksellaster. " https://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/faktisk-no-nei-tesla-biler-sliter-ikke-merkbart-paa-veien/a/24162300/ Deres påstand er relevant nok, men den klippede og sausede statistikken fra VG kunne de spart dem. Budsjettmessig er all privatbilisme og persontransport ansett for å være privatforbruk, selv om det er kjøring til jobb som man får noe skattemessig fratrekk for. Det er privatforbruk som kommer til beskatning, bedriftsoverskot er for så vidt bare en fordeling av lønnsposen ad måten ting er organisert på. Spørsmålet blir da ? Er det ikke De selv som henter kolonialvarer, 3-5 kilo hver dag. Hva annet kjøper og frakter de i hus i løpet av et år; 1000 kg eller mer ? Konklusjonen er; skal dei som lager og vedlikehold veger betale avgift for den veislitasje og fakturere inn dette. Skal alle som leverer halvfabrikata og Deg til slutt varer gjøre det samme ? Joda, pengene må inn okke som. Det kan hende man kan doble opp akselsettene og komme under 5 tonn pr aksel og spare deise påståtte 5/6 av nedbrytningen av bærelag. Logistikken på en god del av frakt held på å bli effektiv ad autonome EV er på ca 2 tonn med lasteevne på 1400 kg eller 12 passasjerer. Men ja den totale slitasje på veger vil bli å fakturere kjøretøy som har under 4 tonn aksellast i all fremtid (dei der ikke øydelegg berelag) Og for deise kjøretøy gjeld at effekt på drivhjul er linert med veislitasje. Mens slitasje hva angår gåing og sykling er i andre budsjetter. Er da lurt og legge kostnader der den hører hjemme, hos tungtrafikken. Kan jeg tenke meg det blir lettere effektivisert når de får de rèelle kostnadene, når de ikke blir subsidiert av folk som er avhengig av bil. Det vil si bruke tog til mye av gods frakting. Så mindre lastebiler fra tog terminaler ut til stedene de skal. Et vogntog i Norge i dag betaler ca 350000 i avgifter per år. Skaden den gjør på veiene er antageligvis ganske mye høyere i kostnad og reparere. Pengene må inn, men er vel da greit og hente de fra de som ødelegger veiene våre. For om det bare var personbiler på veien så hadde vi hatt knall veier. Ja transport kostnad går nok litt opp, men og så? Er vel ingen krise. Endret 29. januar 2018 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Er da lurt og legge kostnader der den hører hjemme, hos tungtrafikken. Kan jeg tenke meg det blir lettere effektivisert når de får de rèelle kostnadene, når de ikke blir subsidiert av folk som er avhengig av bil. Det vil si bruke tog til mye av gods frakting. Så mindre lastebiler fra tog terminaler ut til stedene de skal. Et vogntog i Norge i dag betaler ca 350000 i avgifter per år. Skaden den gjør på veiene er antageligvis ganske mye høyere i kostnad og reparere. Pengene må inn, men er vel da greit og hente de fra de som ødelegger veiene våre. For om det bare var personbiler på veien så hadde vi hatt knall veier. Ja transport kostnad går nok litt opp, men og så? Er vel ingen krise. Er interesangt dette De er inne på her, skal ta å lese rapporten i sin helhet om eg finn orginalen. Faktorer som ekstra annlegskostnader ad bomveg systemer kommer også i tillegg. Mitt innrykk slik generelt er en delvis omgang av fakta og snirklete uttalelser. Litt som man også ser i media, artikler bare for artiklene egen del. Selv driv eg å skal få fram en konstruksjon som er mer effektiv, gir mer for pengene en dagens. Intressen er laber, rene ord for pengene ser ut for å danne frykt. Man skulle tru et lite fremskritt ikke er farlig, for det kommer alltids noe nytt som følge av det nye som legg 1 ekstra til n! funksjonen. Der er en kulturell mangel i store systemer, dei lever sitt eget liv. Lenke til kommentar
tobismaneten Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 En ting nå er jo at det ligger en balanse mellom el-biler og andre biler med andre drivstoffer, fordi at om hele Norge kjøpte el-bil, så ville vi forurenset mer enn vi gjør nå pga produksjonen av disse bilene, produksjonen av strøm fordi at vi ville brukt mer strøm enn Norge kan lage. Så ja akkurat nå så er det egt bare en balanse mellom folket. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 En ting nå er jo at det ligger en balanse mellom el-biler og andre biler med andre drivstoffer, fordi at om hele Norge kjøpte el-bil, så ville vi forurenset mer enn vi gjør nå pga produksjonen av disse bilene, produksjonen av strøm fordi at vi ville brukt mer strøm enn Norge kan lage. Så ja akkurat nå så er det egt bare en balanse mellom folket. Det stemmer ikke, nei. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. mars 2018 Del Skrevet 12. mars 2018 En ting nå er jo at det ligger en balanse mellom el-biler og andre biler med andre drivstoffer, fordi at om hele Norge kjøpte el-bil, så ville vi forurenset mer enn vi gjør nå pga produksjonen av disse bilene, produksjonen av strøm fordi at vi ville brukt mer strøm enn Norge kan lage. Så ja akkurat nå så er det egt bare en balanse mellom folket. Feil, feil og feil. Hvordan er det mulig at noen kan ta så mye feil som du gjør i dette søppelinnlegget, tro? Har du forlest deg på propagandablogger igjen nå? Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 13. mars 2018 Del Skrevet 13. mars 2018 Flott at i det minste du bidrar til kvaliteten i kommentarfeltet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå