Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Min far har vært utro mot min mor i 3 år

Anbefalte innlegg

... Jeg har i dag funnet ut at min egen far, har vært utro mot min mor i over 3 år. 
Siden 2014 har min far har et intimt forhold til en yngre kvinne. 

En kvinne som... 
... tidligere har vært en arbeids kollega til min far.

... jeg selv har møtt.

... er gift med en annen mann.

... har måtte tatt provosert abort etter å ha hatt ubeskyttet sex min med far. 

... har sendt over 200 bilder til min far av sin nakne kropp. 

... har skrevet tusenvis av sex meldinger til min far. 

Det stemmer, jeg har harde bevis. Flere hundre bilder og kopi av chat-samtaler mellom kvinnen og min far fra år 2014 til i dag. Jeg hacket meg inn på min fars facebook og dropbox konto. 

Jeg startet å fatte mistanke om at noe var på gang med far i sommer 2017. Unormal aktivitet etter jobb. Flere kveldsmøter. Lengre kvelder. Veldig beskyttende over telefonen. Nye og finere klær. Mer opptatt av utseende. Ny hår frisyre. Mer opptatt av å gå ut å trene. 

Oppi alt dette, så har han også virket lykkeligere enn noen gang på lenge. (Sett fra mitt synspunkt.) 

Min mor og far ble sammen i 17 års alderen og har vært gift i over 30 år... 

Jeg elsker min far og mor, og ønsker aldri å gjøre dem noe vondt.

Men jeg tenker...

... Begge er gifte. Hvorfor gjør de dette?

... Hva blir konsekvensene om jeg snakker med min far om dette? 

... Hva blir konsekvensene om jeg forteller min mor?

... Hva blir konsekvensene for oss hvis jeg gjør det ene eller det andre? 

... Hva skjer om jeg ikke gjør noe?

... Hva kan jeg gjøre?

... Hva skal jeg gjøre? 

Endret av tommy99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Det stemmer, jeg har harde bevis. Flere hundre bilder og kopi av chat-samtaler mellom kvinnen og min far fra år 2014 til i dag. Jeg hacket meg inn på min fars facebook og dropbox konto. 

1. Du har brutt loven!! Det er straffbart å tilegne seg tilgang til andre sine epostkontoer, telefoner mv, selv om de er i familie eller er venner! Du vil bli straffet om din far velger å anmelde deg for lovbruddet. 
  2. Du har ingen rett til å konfrontere din far for disse forholdene, dette er en sak mellom din mor, far og den nye kvinnen!
  3. Det kreves 2 for å danse en tango!
  4. Forholdet mellom din mor og far er mest sannsynlig dødt, og har vært det i flere år allerede. Og de holder sammen av gammel vane, evt pga barna sine eller andre økonomiske forhold.
  5. Hva du skal gjøre? Sitt rolig i båten, og la de voksne ordne opp seg i mellom, uten at du kommer inn i bildet, det er ikke du som er den bestemmende parten her!
  6. Ut i fra brukernavnet ditt kan man anta at du er 18 - 19 år gammel. Altså en etter loven som er voksen. Oppfør deg deretter også! 
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg ville klart å møtt faren min engang igjen overhodet om jeg fikk greie på noe sånt.

Det er viktig å tenke psykologisk nå, chain of events. Dette er sterke saker som kan skape mye store reaksjoner. Måten du går frem på og hvem du går til først og lignende er viktig å tenke på her.

Det kan være en fordel å la tiden gå en ukes tid, så du får fordøyd dette her, og filtrért ut de beste ideene. Vær veldig forsiktig med hvem du snakker med, helst hold det for deg selv. Kun profesjonelle med taushetsplikt, ville jeg diskutert dette med.

Det kan hende det beste er å gi små hint til din mor om dette over tid, sånn at hun finner det ut av seg selv. Hvis du ber om familiemøte i kveld, og slenger dette i bordet, så er det vanskelig å si hvordan dette kan ende opp. Vi kan ikke gi råd som kan lede til voldelige utfall. Dette må du ta hensyn til selv. Hvis du bor for deg selv i egen leilighet, kanskje invitere ho på et møte og fortelle ho der, sånn at ho har et trygt sted å være og avreagere på, og kan planlegge sitt neste trekk i ro og mak. Slippe å reise hjem til et sted fullt av løgn og bedrag, hvis ho ikke vil. Dette er bare en idé, noe å kontemplere.

Jeg for min del, ville sagt fra, men måten jeg ville gjort det på, er jeg nok usikker på. Den psykologisk beste måten er å ta det gradvis over tid. Man må jo også tenke på her at jo lenger tid som går, jo mer skade forvoldes det, mentalt, mot din mor. Hun må få vite om det før eller senere. Men man må bare ta hensyn her, kan ikke slenge dette i ansiktet på begge to uten å tenke seg om. Må prøve å gjøre dette på en mest mulig skånsom måte for alle parter. Må ikke la hevntankene styre avgjørelsene. La empati og etikk bestemme.

Det er modig gjort av deg å gjøre det her. Men min mening er at det er det riktige å gjøre. Sannheten må frem på bordet. Tenk om dette hadde fortsatt i 20 år til, tenk hvilke psykologiske traumer det ville ført til hos din mor -da-, om hun fikk greie på det så sent. Nå har hun en sjans til å bygge et nytt liv på beina, i hvert fall. Hun får tid til å jobbe ut kompleksene som oppstår etter en slik oppdagelse.

Kanskje det er en idé for deg å bestille en time hos psykolog, for å få et profesjonelt, objektivt råd på hvordan du skal håndtere dette? Ingen her er trente profesjonelle.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvis dette kommer ut ødelegger du: forholdet til din far, forholdet mellom din far og mor, forholdet mellom den andre kvinnen og hennes mann. Dette dreier seg om hans liv, og han må få leve det som han ønsker. Om moren din får vite det på en eller annen måte, så må han ta konsekvensene av det. Og hva er det beste for din mor? Om dette ikke kommer ut, kan kanskje ting løse seg av seg selv, men om det gjør det, så blir det ødelagt uten tvil. Og strengt talt ville hun nok blitt knust av å høre det.

Lenke til kommentar

Hvis dette kommer ut ødelegger du: forholdet til din far, forholdet mellom din far og mor, forholdet mellom den andre kvinnen og hennes mann. Dette dreier seg om hans liv, og han må få leve det som han ønsker. Om moren din får vite det på en eller annen måte, så må han ta konsekvensene av det. Og hva er det beste for din mor? Om dette ikke kommer ut, kan kanskje ting løse seg av seg selv, men om det gjør det, så blir det ødelagt uten tvil. Og strengt talt ville hun nok blitt knust av å høre det.

Jeg har aldri skjønt det her. Hvordan kan man sitte og se på at 4 voksne liv som er bygd på en -løgn- bare fortsetter, når man -vet- hva som skjer? Hvordan skal samfunnet bli om alle går bak ryggen på hverandre på denne måten? Det er bedre å få sannheten på bordet, sånn at alle involverte kan plukke opp bitene og gå videre med integriteten i behold.

Betyr etikk, integritet, ærlighet og moral absolutt ingenting lenger? Skal vi godta alt mulig, bare "la spillet gå sin gang"? Hvor er vi på vei? Livet er ikke et spill.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt det her. Hvordan kan man sitte og se på at 4 voksne liv som er bygd på en -løgn- bare fortsetter, når man -vet- hva som skjer? Hvordan skal samfunnet bli om alle går bak ryggen på hverandre på denne måten? Det er bedre å få sannheten på bordet, sånn at alle involverte kan plukke opp bitene og gå videre med integriteten i behold.

Betyr etikk, integritet, ærlighet og moral absolutt ingenting lenger? Skal vi godta alt mulig, bare "la spillet gå sin gang"? Hvor er vi på vei? Livet er ikke et spill.

Det blir litt som Schrödingers Katt, at det man ikke vet har man ikke vondt av. Jeg sier ikke at jeg har fasiten, eller at den finnes. Men i praksis er det en del ting som blir ødelagt, men hva som er det beste for hva er vanskelig å si. Det er ikke alltid den beste løsningen er å lytte til moral og etikk, selv om det gjør godt for samvittigheten. Dette er en sak med mange sider, men TS har strengt talt ikke ansvaret for å løse dette problemet. Det er et klassisk etisk dilemma, hvor mange ting må tas med i beregningen for å finne den beste løsningen. Hva pluss/minus med å fortelle sannheten, hvilke forhold blir ødelagt, det kan være alt fra svigerfamilie til venner til forretning, økonomiske forhold etc. Den eneste som sitter på nødvendig info er TS, og det er kun opp til han å gjøre/ikke gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

1. Du har brutt loven!! Det er straffbart å tilegne seg tilgang til andre sine epostkontoer, telefoner mv, selv om de er i familie eller er venner! Du vil bli straffet om din far velger å anmelde deg for lovbruddet. 
  2. Du har ingen rett til å konfrontere din far for disse forholdene, dette er en sak mellom din mor, far og den nye kvinnen!
  3. Det kreves 2 for å danse en tango!
  4. Forholdet mellom din mor og far er mest sannsynlig dødt, og har vært det i flere år allerede. Og de holder sammen av gammel vane, evt pga barna sine eller andre økonomiske forhold.
  5. Hva du skal gjøre? Sitt rolig i båten, og la de voksne ordne opp seg i mellom, uten at du kommer inn i bildet, det er ikke du som er den bestemmende parten her!
  6. Ut i fra brukernavnet ditt kan man anta at du er 18 - 19 år gammel. Altså en etter loven som er voksen. Oppfør deg deretter også! 

Kunne ikke blitt sagt bedre  :yes:

EOD.

Lenke til kommentar

Det blir litt som Schrödingers Katt, at det man ikke vet har man ikke vondt av. Jeg sier ikke at jeg har fasiten, eller at den finnes. Men i praksis er det en del ting som blir ødelagt, men hva som er det beste for hva er vanskelig å si. Det er ikke alltid den beste løsningen er å lytte til moral og etikk, selv om det gjør godt for samvittigheten. Dette er en sak med mange sider, men TS har strengt talt ikke ansvaret for å løse dette problemet. Det er et klassisk etisk dilemma, hvor mange ting må tas med i beregningen for å finne den beste løsningen. Hva pluss/minus med å fortelle sannheten, hvilke forhold blir ødelagt, det kan være alt fra svigerfamilie til venner til forretning, økonomiske forhold etc. Den eneste som sitter på nødvendig info er TS, og det er kun opp til han å gjøre/ikke gjøre noe med det.

Det er bedre å gå videre med ødelagte sosiale/økonomiske, og til og med personlig psykologiske forhold, enn å leve videre med at alt er bygget på en løgn. Det blir som å rasére et hus med råtne bærebjelker, men pen fasade, og deretter bygge opp på nytt. Det er mér bærekraftig.

Jeg -kan- være enig i, at hvis det er så mange sosiale forhold som påvirkes, særlig barn, at hvis de psykologiske ettereffektene er så store at det vil ekstremt overskygge effekten til de to/fire det innebærer, så kan det være hensiktsmessig å vente, og heller jobbe med å dreie folk unna dette destruktive paret og adferdsmønsteret.

Fra et profesjonelt standpunkt, så kunne det vært interessant å studért kroppsspråk- og holdningene til individene hvis man svært forsiktig ymtet innpå emnet. Men det er ikke noe TS bør engang prøve seg på, dette er noe jeg nevner rent av objektive hensyn.

Dette er en del av hovedgrunnene til at jeg vil ha psykologi inn som fag i skolene. Ikke start et forhold med mindre man tilnærmet 100% trygg på den andre partens kjerneverdier. Og også å lære å utvikle kjerneverdier. For mange er estetikk det éneste som betyr noe i et forholdsliv - pent ansikt og pen ræv, dét er alt som betyr noe for en mann, og for damer, er det sosial status og penger som betyr noe. Hva med soliditet, integritet, ansvarsfølelse, og langvarig bærekraftighet?

Lenke til kommentar

... Begge er gifte. Hvorfor gjør de dette?

Vel... :

Oppi alt dette, så har han også virket lykkeligere enn noen gang på lenge.

Forøvrig - som andre har påpekt - å hacke andres facebook/mail/etc-kontoer er kriminelt og straffbart. Og det blir ikke noe bedre selv om det er ens venner/slektninger det dreier seg om - heller tvert om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner til flere forhold hvor den ene parten får lov til å ha elsker/inner.

Sikker på at din mor ikke er klar over dette?

Hvis ikke så er de sikkert bare sammen pga praktiske grunner som f.eks barn og forholdet eksisterer ikke lenger. Det beste for alle vil isåfall være å gå fra hverandre for å lage plass til nye mennesker og givende samliv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at flere "beskytter" faren og det han gjør. Det at han har evt hacket og fått bevis trenger ikke være relevant. Han kan eventuelt legge en slagplan som vil avsløre det hele på en "normal" måte med det han vet...

Anonymous poster hash: 44c7b...a31

At ts bryter norsk lov og privatlivet til andre er selvfølgelig relevant uansett hva du skulle mene og ts bør forvente kritikk av den grunn.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel bare to ting du kan gjøre her. 1: du lar være å si noe som helst og lar dem ordne opp selv. 2: du tar en prat med din far. Forklar ham at du har skjønt hva som foregår, at du unner ham å være lykkelig, men at du ikke kan se på at han gjør dette bak din mors rygg. Fortell ham at han må bestemme seg for hva han vil ha. Velger han det nye forholdet må han selv ta samtalen med din mor og avslutte ekteskapet, her vil det spille inn om den nye kvinnen er forberedt på å gjøre det samme. Om han velger å bryte ut uten å oppgi utroskap som grunn overfor din mor, har du ingen rett til å fortelle henne om det. Du kan være der for henne og trøste eller samtale, men ikke fall for fristelsen til å gjøre det enda vanskeligere. Du har alt å tjene på å være moden og tilbakeholden i denne situasjonen, og du kan ødelegge veldig mye med feil valg av ord. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at flere "beskytter" faren og det han gjør. Det at han har evt hacket og fått bevis trenger ikke være relevant. Han kan eventuelt legge en slagplan som vil avsløre det hele på en "normal" måte med det han vet... 

Anonymous poster hash: 44c7b...a31

Poenget er at  vi vet absolutt null om dette utover at trådstarter har begått en ulovlig handling. For alt vi vet kan moren være inneforstått med forholdet og godta det. Det er mulig hun har noe på si også for den del.

Å fordømme faren basert på ting vi vet ingenting om, blir feil. Å påpeke at trådstarter har begått en ulovlig og umoralsk handling er derimot innenfor - det har han selv innrømmet.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

La saken mellom din mor og din far ligge, du vil med stor sansynlighet gjøre vondt værre og sågar ende opp som den som er skyld i problemene ved å avsløre utroskapet.

Det er ikke ditt problem, og forhold deg til det uten å gjøre noe mere ut av det.

Det kan sågar hende din mor innerst inne vet det og stilltiende aksepterer det der din avløsring overfor henne vil skape problemer.

Det kan også hende hun ikke vet det og ønsker å leve i uvitenhet om det der en avsløring vil bli katastrofalt for forholdet dem i mellom og du får skylden for det.

Trøbbelet det kan gi er ikke værdt det så la det ligge!

Lenke til kommentar

Jeg ville heller gått i fengsel i noen måneder hvis det var det det tok for å få sannheten på bordet. Noen ganger må man ta en kule for sannheten .. hvor enn absurd det høres ut. Fint i fengsel, kan få tid til å lese bøker og selvrefleksjon/gransking. Kanskje man hadde giddet å trent litt mer også.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner til flere forhold hvor den ene parten får lov til å ha elsker/inner.

Sikker på at din mor ikke er klar over dette?

Hvis ikke så er de sikkert bare sammen pga praktiske grunner som f.eks barn og forholdet eksisterer ikke lenger. Det beste for alle vil isåfall være å gå fra hverandre for å lage plass til nye mennesker og givende samliv.

Det er jo et valid poeng, hvor enn absurd det høres ut. Det -kan- være en realitet, dette. Bra du nevnte det. Det kan jo bli oppfattet som et massivt tillitsbrudd fra særlig fars side om TS legger bevisene på bordet, og de må forklare han dette som skal være hemmelig, som kan føre til mye langvarige problemer. Så dette kan være en valid grunn til å holde det skjult.

Men da må du gjøre -mer- research, finne ut om dette er tilfelle og være 100% sikker. 99% er ikke nok.

Dette er grunnen til at det alltid er lurt å vente en god stund før man går videre med sensitiv informasjon, for det er så mange ting som kan dukke opp underveis og sette alt i nytt lys. Vent en uke eller to.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...