Gå til innhold

Ny knusende Goliat-rapport: Eni hevdet feil fra 2015 var rettet opp. Så fant tilsynet dem på nytt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Men Ptil kunne nå, gjennom stikkprøver, vise at avvikene ble lukket uten at det faktisk var gjennomført korrigerende tiltak."

Ja, er ikke dette en gjenganger i offentlig forvaltning.
Dokumentarprogrammet om eksplosjonen i Slørvågen i sin tid avdekket at myndighetene godtok papirene som ble fremlagt, mens virkeligheten egentlig var kriminell.
En vasket store tankskip og laget drivstoff med stort svovelinnhold, som bare kunne selges i Afrika.
Tollere og andre myndighetspersoner hadde ikke anledning til å kontrollere om kart og terreng stemte, og ingen ble vel egentlig stilt til ansvar for det som foregikk.
Skjer det en ulykke på Goliat skal det ikke forundre meg at ansvarsforholdet er pulverisert, også her.
Skal sikkerheten bli bedre i virkeligheten må store bøter brukes når selskapene ikke følger opp, og kontroll av pålegg bør være obligatorisk.
I denne verden er det pengene som bestemmer, slik er det bare, og kan en slippe unna med papirarbeid er jo det billigst.

Endret av aanundo
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fra Eni sine nettsider: "Vi forhindrer uønskede hendelser gjennom å velge tekniske løsninger med gode innebygde sikkerhetsegenskaper og ved å ha tilstrekkelig barrierer som hindrer at faresituasjoner utvikler seg til ulykker"

 

Hva annet kan de si?

 

Forteller ikke så mye om hvilken tilnærming de har til ting rent praktisk.

 

En ting er flotte ord presentert for offentlig skue, noe annet er hvordan ting utføres i det daglige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Men Ptil kunne nå, gjennom stikkprøver, vise at avvikene ble lukket uten at det faktisk var gjennomført korrigerende tiltak."

 

Ja, er ikke dette en gjenganger i offentlig forvaltning.

Dokumentarprogrammet om eksplosjonen i Slørvågen i sin tid avdekket at myndighetene godtok papirene som ble fremlagt, mens virkeligheten egentlig var kriminell.

En vasket store tankskip og laget drivstoff med stort svovelinnhold, som bare kunne selges i Afrika.

Tollere og andre myndighetspersoner hadde ikke anledning til å kontrollere om kart og terreng stemte, og ingen ble vel egentlig stilt til ansvar for det som foregikk.

Skjer det en ulykke på Goliat skal det ikke forundre meg at ansvarsforholdet er pulverisert, også her.

Skal sikkerheten bli bedre i virkeligheten må store bøter brukes når selskapene ikke følger opp, og kontroll av pålegg bør være obligatorisk.

I denne verden er det pengene som bestemmer, slik er det bare, og kan en slippe unna med papirarbeid er jo det billigst.

 

Dagen før eksplosjonen i 2007 ble Vest Tank kjøpt av det estiske oljeselskapet Alexela Logistics. Dette selskapet mottok alle skipslastene med bensin som var renset i Sløvåg, og på oppdrag fra Trafigura høynet de oktannivået før produktet ble solgt som bensin i Vest-Afrika. Alexela var den gang deleid av Trafigura.

 

I dag har Trafigura kjøpt hele Alexela, og planlegger å bygge opp en oljeterminal i Sløvåg, der de skal blande bensinprodukter.

Lenke til kommentar

Norske myndigheter er skremmende tafatte. Her burde olje- og energiministeren ha grepet inn for lenge siden og sendt ENI hodestups ut av norsk sokkel.

Ja, kanskje det er det de egentlig ønsker?

Blir de kastet ut har nok det en økonomisk side også, og med et prosjekt som går i minus med 60$ fatet er ikke Goliat noen gullgruve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...