heipameg Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Hei. Ser boliger på finn der en andelsleilighet har stue med åpen kjøkkenløsning. Den har store vinduer, men disse kan ikke åpnes. Ellers leder den til en dør mot soverom med vindu som kan åpnes, eller til gang og dør ut. Jeg trodde det var lovpålagt, spesielt i stue med åpen kjøkkenløsning om at det er krav om at vinduer kan åpnes? Beklager om jeg har postet i feil kategori. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Hei. Ser boliger på finn der en andelsleilighet har stue med åpen kjøkkenløsning. Den har store vinduer, men disse kan ikke åpnes. Ellers leder den til en dør mot soverom med vindu som kan åpnes, eller til gang og dør ut. Jeg trodde det var lovpålagt, spesielt i stue med åpen kjøkkenløsning om at det er krav om at vinduer kan åpnes? Beklager om jeg har postet i feil kategori. Er det noen form for dør kanskje? Jeg har samme løsning, to store vinduer på hver sin side som ikke kan åpnes men har dør ut til terrasse i stuen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Det er ikkje nødvendigvis krav om at vindu skal kunne åpnast. I alle fall ikkje i bygg frå før 2010. Det er krav til dagslys, men det er ikkje nødvendig med vindu som kan åpnast. I tillegg er det krav til rømningsvei, men der dekker utgangsdøra vanligvis minimumskravet ved at den utgangen enten ender rett ut i friluft eller til gang med to utgangar. I ny bygg er det tilleggskrav om at minst eit vindu i anna kvart rom skal kunne åpnast, men det kravet er oppfylt om vinduer i tilstøytande rom kan åpnast. 1 Lenke til kommentar
heipameg Skrevet 3. november 2017 Forfatter Del Skrevet 3. november 2017 Boligen er ca 100 år gammel, men oppusset i starten av 2000-tallet. Leiligheten har ingen terrasse. Ingen form for dør, utenom døra til soverommet eller dør til gang, som leder til døra ut. Boligen er i 2. etasje. Som sagt har soverommet vindu som kan åpnes, så skulle det være en rømningsvei måtte man først til soverom så ut vinduet der. Det er godt med belysning inn til stua, da det er store vinduer. De kan bare ikke åpnes. Jeg spurte også megler, og de sa det ikke skulle byttes grunnet noe branngreier, men jeg fikk ikke så godt svar der. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Boligen er ca 100 år gammel, men oppusset i starten av 2000-tallet. https://en.wikipedia.org/wiki/Grandfather_clause (Kanskje) Lenke til kommentar
JussRelatertBot Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Boligen er ca 100 år gammel, men oppusset i starten av 2000-tallet. https://en.wikipedia.org/wiki/Grandfather_clause (Kanskje) Hvorfor er du egentlig i dette forumet? Du publiserer bare mye dritt og ting du "tror" uten noen som helst henvisninger til relevante paragrafer, og du har uten tvil ikke greie på jurdisk metode eller juridiske problemstillinger for øvrig. Det blir litt irriterende når du bare spammer tråden med unødvendig og misvisende tøv. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Nå er ikke jeg noen ekspert på brann, men jeg hadde brannrådgiver inne i min egen leilighet da vi bygde ut kjelleren. Da ble det ansett som en ok løsning å ha en stue uten rømingsvindu, med en dør ut til gang, fra gangen kan man rømme i to retninger. Derfor kan det være at det er lovlig også i ditt tilfelle. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Det er ikke noe krav at store vinduer skal kunne åpnes, faktisk så er dette standard den dag i dag når man har en veranda dør. At du heller ikke har en terrasse gir ingen større grunn til at vinduene skal kunne åpnes. Dette har blitt gjort av et økonomisk hensyn, da vinduer som kan åpnes er vesentlig dyrere enn simple glassflater. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Boligen er ca 100 år gammel, men oppusset i starten av 2000-tallet. Leiligheten har ingen terrasse. Ingen form for dør, utenom døra til soverommet eller dør til gang, som leder til døra ut. Boligen er i 2. etasje. Som sagt har soverommet vindu som kan åpnes, så skulle det være en rømningsvei måtte man først til soverom så ut vinduet der. Det er godt med belysning inn til stua, da det er store vinduer. De kan bare ikke åpnes. Jeg spurte også megler, og de sa det ikke skulle byttes grunnet noe branngreier, men jeg fikk ikke så godt svar der. Dersom boligen er 100 år gamal så skal den berre være sikkerheitsmessig oppgradert til 1985 nivå, dersom oppussinga på 2000 talet var meir enn berre vanlig oppussing (riving, ombygging, bruksendring, osv) så vil det utløyse krav om at tiltaket skal følge gjeldande byggeforskrift, som i det tilfellet då blir 1997 forskrifta. Mest sannsynleg så er din bolig godkjent så lenge du i tillegg til inngangsdøra har minst eit vindu som kan åpnast. Så lenge vinduet måler minst 0,5m x 0,6m, og summen av bredde og lengde er minst 1,5m, og det er mindre enn 5 meter ned så er vinduet godkjent som rømningsvindu. Dette vinduet treng ikkje å være på eit bestemt rom, det er godt nok at det er to vegar ut av brancella (boligen), altså enten hoveddøra eller eit av vindua. Dette med "branngreiene" som gjer at vindua på stova ikkje kan byttast ut kan være at det er brannisolerande vindu. Slike vindu kan ikkje åpnast. Dette blir ofte brukt der nabobygget ligg nærmare enn 8 meter, og sjølv om det er eit gamalt bygg så er det ikkje umulig at det blei gjort slike tilpassningar under forrige oppussing for å betre brannsikkerheita. Dersom vinduet er brannklassifisert så vil det stå eit merke på vinduet eller karmen, du kan også prøve å banke på vinduet og høyre kva lyd du får. På vanlege vindu vil du få ein hul lyd, medan brannisolerande vindu vil ha langt mindre lyd, omtrent som om du bankar på ein murvegg. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå