Gjest Slettet+981234789 Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Hei Har startet ett enkeltmannsforetak og har noen spørsmål om hvordan jeg skal forholde meg til skatt siden jeg også har en vanlig jobb jeg skatter i. I enkeltmannsforetaket gir jeg en tjeneste som jeg kan tjene alt fra 5000kr til 50.000kr pr. jobb jeg må også betale ca 40.000kr i året for faste utgifter. resten av inntektene går til kjøp av utstyr til bedriften, altså jeg går så og si i null. jeg kommer også til å skrive av ting på skatten som er relevant til jobben. kan jeg bruke f.eks Vipps til å få penger og betale andre uten å tenke noe mer på det, eller må jeg føre regnskap, fakturar og slikt? disse penge vil gå ut og inn fra min private konto. jeg har også en vanlig jobb hvor jeg betaler skatt. hvordan vil dette fungere med skatting? Takker for hjelp. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Du finner veldig mye enkel og oversiktlig informasjon på Brønnøysundregistrene, Skatteetaten og Altinn. Anbefaler å sjekke der da det er greit å sette seg inn i ting på forhånd og heller spørre spesifikt etter man har studert ting på de sidene litt. https://www.brreg.no/ http://www.skatteetaten.no/no/Person/ https://altinn.no/ Anbefaler å gå et kurs, som er gratis http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/ny-som-naringsdrivende/kurs-for-nye-naeringsdrivende/ PS; Ikke ment som noe ala "du burde ikke være så lat så du ikke kan etterforske litt selv før du spør" Endret 3. november 2017 av Soseks Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Ja, det må føres regnskap. Utgiftene og inntektene må dokumenteres (f.eks. lage fakturaer/salgsdokumentasjon). Dersom regnskapet viser at du ikke går noe særlig i overskudd ("går så og si i null"), så blir skatten beregnet av dette overskuddet. F.eks. av 5000 i overskudd skal det betales trygdeavgift og skatt. Kjøp av utstyr over 15000 avskrives over flere år som beskrevet her: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/Aktivering-eller-kostnadsforing/ Ja du kan ta betalt med Vipps. Du må lage salgsdokumentasjon på betalingen. Det kan lett blir rot dersom du ikke bruker en dedikert konto til bedriftens inntekter og utgifter. Når omsetningen blir større enn 50.000 kroner i løpet av en 12 måneders periode (mrk. ikke kalenderår), så skal enkeltmannsforetaket registreres i mva-registeret og du må beregne mva på salgene. Mva av inntekter-utgifter må innbetales til skattekontoret. Endret 3. november 2017 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 (endret) hvordan vil dette fungere med skatting? Veldig forenklet: Samtidig som du fyller inn selvangivelsen må du som enkeltmannsforetak fylle inn et ekstra skjema. Dette skjemaet kan nå fylles ut i en lett step-by-step på nettet kalt Næringsrapport Skatt. Her fyller man inn inntekter, utgifter, fradrag etc. Resultatet fylles automatisk inn som over/underskudd på den vanlige selvangivelsen. Du kan tenke på overskuddet som en slags "ekstra lønn" som du må skatte av. I motsetning til AS er det ikke mulig å beholde overskuddet i firmaet. Det vil si at alt du tjener vil automatisk regnes som uttak/lønn fra enkeltmannsforetaket, og dermed betaler man skatt ut av det basert på sin totale inntekt (lønn i firma man er ansatt i + overskudd av enkeltmannsforetak). Endret 3. november 2017 av Brulejus Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Hvis du ikke tjener mer enn 50ooo så kan det være det regnes som hobby? Endret 3. november 2017 av Dufen Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Hvis du ikke tjener mer enn 50ooo så kan det være det regnes som hobby? Grensen mellom hobby og næringsvirksomhet er ikke klart definert i loven - så regner med skatteetaten vil gjøre en vurdering om det drives for egen regning og risiko, omfang, evne til overskudd etc. Som eksempel: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/ny-som-naringsdrivende/Hobby-eller-naring/Eksempel-Lefseproduksjon/ Endret 3. november 2017 av LabWeiler 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 takker for svar. 50.000kr pr jobb, hvis det er tolv av de, blir det en god del mer så jeg kan egentlig bare ta vare på kviteringer for kjøp og salg, så er det i orden hvis noen lurer. levere inn Næringsrapport Skatt, så er alt i orden? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Nei, du må føre regnskap, registrere deg i merverdiregisteret når du har passert 50000 i omsetning over en 12 måneders periode og betale merverdiavgift innen fristene. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Nei, du må føre regnskap, registrere deg i merverdiregisteret når du har passert 50000 i omsetning over en 12 måneders periode og betale merverdiavgift innen fristene. mulig jeg er unntatt fra mva: tjenester i form av kunstnerisk fremføring av åndsverk og formidling av slike tjenester. Kultur. kan jeg føre regnskap digitalt på noen måte, eller må jeg printe ut alle kjøp og slag og ha fysiskt? Endret 3. november 2017 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Da anbefaler jeg deg å lese Merverdiavgiftshåndbokens 3‑7.4: www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/merverdiavgiftshandboken/kapitler/3/?mainchapter=180880 Regnskapet kan være digitalt. Mulig du fremdeles skal registreres i merverdiregisteret, men så mye kan jeg ikke om dette. Endret 3. november 2017 av mobile999 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå