Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin poster, og poster ikke lenger

Anbefalte innlegg

Hei!

Delvis ny maskin som startet på første forsøk etter bygging. Postet fint, men jeg måtte installere Windows på nytt. Mus og tastatur i funket fint i BIOS, men da jeg kom til Win install, sluttet de å lyse.. må vel over på en PS2 mus eller noe her..

Men så dukker det opp flere problemer. Jeg slår av maskinen og spiser middag. Skal installere Windows og tenker at dette går helt fint etterpå .. neida.. 

Kommer tilbake, slår på, og skjermkortet (et gammelt 6850 eller noe i den duren) slår viftene på full fart og de blir værende på full fart. Nå får jeg ikke noe posting på skjermene (har prøvd med både en og to og det funket fint på to første gangen)

Jaha, tenker jeg, og slår av.. river ut strømmen og skjemkortet, resetter CMOS og prøver igjen med skjermen plugget i hovedkortet... ikke noe liv ... alt lyser, vifter snurrer og det bipper, men ingen posting ... 

Hva i all verden er det som kan ha skjært seg mens jeg spiste middag???

Jeg endret ikke noe i BIOS da jeg var der, og nå får jeg ikke lys i mus eller tastatur heller.

MSI B350 PC MATE

Ballistix Sport LT DDR4 2x4GB

Ryzen 3 1200

Kingston UV400 120 GB SSD

Gjenbrukte deler:

Cooler Master G550M (har aldri vært noe galt med denne)

WD Green 1TB

DVD brenner fra 2012.

Nevnte GF6850 som nå plutselig ikke vil spille på lag...

Er det noen som har noen vettuge forslag på hva jeg kan gjøre?!

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet har vel ikke noe integrert skjermkort og det har ikke prosessoren heller. Du vil ikke få bilde uten dedikert skjermkort.

Okå, trykker inn skjermkortet og forsøker igjen! Oppdaterer straks :)

Samme resultat for for litt siden. GPU viftene spinner for full maskin - men ikke noe posting.

Tar gjerne i mot flere forslag :)

Lenke til kommentar

Med "delvis ny maskin" - er det da sånn at det har vært satt sammen i et tidligere oppsett som heller ikke har fungert?

Nei, skjermkortet fungerte strålende tidligere i dag med det gamle hovedkortet, cpuen og ram'en. Og det funket også fint de første par gangene den nye maskinen postet.. men nå er det full vifte og ikke noe signal til skjermen

Lenke til kommentar

Hovedkortet har vel ikke noe integrert skjermkort og det har ikke prosessoren heller. Du vil ikke få bilde uten dedikert skjermkort.

Men altså ... når det er både HDMI og DVI utgang fra hovedkortet så er det vel integrert slik at jeg i det minste burde fått opp en post med BIOS? Kan jeg ha fått et ødelagt hovedkort?

Lenke til kommentar

Men altså ... når det er både HDMI og DVI utgang fra hovedkortet så er det vel integrert slik at jeg i det minste burde fått opp en post med BIOS?

Nei.

Hvorfor er det skjermutganger på hovedkortet i det hele tatt da?

Endret av Dahlsveen87
Lenke til kommentar

Nei. Det er dersom du hadde brukt en APU (CPU med integrert GPU) så kunne du brukt det som er på HK. CPUen din har ikke integrert skjermkort.

Ok, takk :) - men jeg sitter fortsatt med skjegget i postkassa hva angår bilde på skjermen. Prøve med et annet skjermkort kanskje.. selv om det jeg har fungerte fint tidligere?

Lenke til kommentar

Du feilsøker ved å koble fra alt unødvendig for å få post.

Det som er nødvendig er:

Strømforsyning

Hovedkort med cpu og kjøler samt en minnebrikke i riktig posisjon, alt riktig montert.

Skjermkort riktig montert i hovedkortet.

Hovedkort og skjermkort må ha nødvendig strøm fra psu.

Skjerm koblet til skjermkort.

Ingenting annet skal være tilkoblet hovedkort og strømforsyning. Man kan risikere at en defekt komponent koblet til psu medfører non-post.

Lenke til kommentar

Du feilsøker ved å koble fra alt unødvendig for å få post.

Det som er nødvendig er:

Strømforsyning

Hovedkort med cpu og kjøler samt en minnebrikke i riktig posisjon, alt riktig montert.

Skjermkort riktig montert i hovedkortet.

Hovedkort og skjermkort må ha nødvendig strøm fra psu.

Skjerm koblet til skjermkort.

Ingenting annet skal være tilkoblet hovedkort og strømforsyning. Man kan risikere at en defekt komponent koblet til psu medfører non-post.

Da har jeg gjort som beskrevet. Fortsatt ikke noe resultater.

Har også byttet tilbake til gammel setup. Alt funker som smurt.. 

Trygt å konkludere med at det er hovedkortet som er synderen og at jeg kanskje har fått tilsendt et mandagskort?

Lenke til kommentar

Det er mulig at f.eks. hovedkortet er defekt, men at det likevel klarte første eller to første oppstart.

Det er sannsynligvis ikke utenkelig at strømforsyningen er på grensen av spesifikasjonenen og den gamle riggen takler det, mens den nye ikke gjør det.

Dersom du har forsøkt med en minnebrikke i riktig posisjon og riktig montert, så kan du forsøke med den andre.

Ingen kan sitte foran skjermen sin og uttale seg sikkert om at du har feilsøkt tilstrekkelig evt. riktig.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Hver gang jeg har hatt problemer med posting (enten ved bygging av ny PC, eller som deg med enkelte gjenbrukte deler) så er det rammen som er synderen.

Det er sjeldent det handler om defekte komponenter.

I går satt jeg i 6 timer og feilsøkte min relativt nybygde pc som ikke kjørte stabilt. Etter endel restarter og cmos'er ville den til slutt ikke poste.

Men viftene snurret og vannkjølingen gikk sin gang, allikevel lyste eksempelvis ikke lyset på tastaturet. Endte med at jeg tok ut absolutt alle ledningene (og cmos batteriet). Etter å ha kobla alt sammen (bortsett fra at jeg kun brukte en ram brikke) posta den inn i BIOS. Jeg satt rammen til xmp profil og pcen boota helt opp.

Her hadde tydeligvis hastigheten på rammen noe å si, selv om default innstillingene også skulle ha funka. Det skal sies at hastigheten xmp profilen satt den til hadde jeg selv prøvd å sette manuelt uten hell tidligere.

Om dette hjelper deg vet jeg ikke, men poenget er at ram kan fucke det grusomt til og at det ikke alltid er en logisk løsning på det.

Lenke til kommentar

Problemer med RAM påvises enklest med programmet Memtest86+.

Når det er sagt: Har vært borti et par tilfeller der Memtest86+ ble kjørt på en ustabil PC, og hvor RAM ble påvist feil ihht Memtest, men der samtlige ram-brikker feilet da de ble testet enkeltvis. Det viste seg da at det var strømforsyninga som var synderen, og konklusjonen den gang var at RAM den gang måtte ha vært følsom for ustabil spenning, for samme maskinen ble dønn stabil etter bytte av strømforsning.

Dette var før DDR2, så kan ikke si noe om hvorvidt DDR2/DDR3 kan ha samme tendenser ved dårlig strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...