AnonymDiskusjon Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 Noen som har tatt laseroperasjon før som kan fortelle litt om hvordan forundersøkelsen foregikk? Hva slags målinger ble gjort? Må en ta sånn trykkmåling av øyet (luft) (jeg syns denne er så ekkel)? Fikk du noe slags øyedråper i øyet? Vil gjerne vite litt i forkant så jeg vet hva jeg går til ☺ Anonymous poster hash: d8eff...c4e Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Jepp, har tatt operasjon. Er et par år siden nå. Verdt hver eneste krone, og kan ikke annet enn å anbefale det til alle som er avhengige av briller/linser. Forundersøkelsen fokuserer først og fremst på å kartlegge synet ditt så grundig som mulig, og man gjennomgår en rekke ulike tester. Noe er normale synstester ala de man tar hos opiker, men det var også flere andre. Jeg har vært hos optiker flere ganger ifbm. linse-/brillekontroll o.l., og sammenliknet med disse var forundersøkelsen før operasjonen mye mer grundig. De trykktestet også øyet ja, men ikke med luft når jeg ble undersøkt. Jeg fikk noen bedøvende øyedråper, og så brukte de et instrument som fysisk dyttet på øyeeplet. Det høres kanskje ekkelt ut, men det var ikke noe under undersøkelsen som gjorde vondt, utover litt kortvarig svie når jeg fikk de øyedråpene. Også får du litt problemer med å fokusere etter undersøkelsen pga. bedøvelsen, men det går ganske raskt over. Selve operasjonen innebar noe mer smerter (hvertfall litt i etterkant for min del), og du må mentalt forberede deg på at det vil bli litt ubehagelig. Jeg har ikke legeskrekk, men kjente litt på at jeg måtte fokusere på å holde meg rolig, at legen visste hva han gjorde og at det ikke var farlig, ettersom du faktisk ligger og ser på at de pirker på øyet ditt. Lukta er også litt spesiell. Det er heldigvis veldig raskt overstått. Selve inngrepet tar 5-10 min pr. øye. Også skal du jo faktisk ikke gjøre noe annet enn å ligge rolig på ryggen og se dit legen sier - ikke akkurat komplisert Du vil naturlig nok ikke se så godt de første dagene etter inngrepet, og særlig kan tiden mellom første og andre inngrep være litt utfordrende fordi du har et øye som er synshemmet og et som er nyoperert. Du kan ikke bruke linser en god stund før forundersøkelsen, og heller ikke i tiden mellom forundersøkelsen og operasjonen. Uten briller ser du dermed tilnærmet ingenting fordi det tar tid før du ser klart på det nyopererte øyet, og med briller ser du klart på et øye, men brillene gjør at du blir svimmel pga forskjellen mellom øyene. Min løsning var fjerne glasset over det nyopererte øyet på brillene mine. Det så rimelig corny ut, men det funket da, og jeg hadde kun fravær fra jobb de to dagene hvor jeg ble operert. Svarte kanskje på litt mer enn du spurte om, men det jeg skriver over er i hvert fall ting jeg kanskje skulle likt å visst i forkant, i stedet for at jeg måtte finne det ut underveis. Det er vel også eneste kritikken jeg har mot klinikken hvor jeg tok operasjonen, at de kunne gitt mer informasjon. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. november 2017 Forfatter Del Skrevet 3. november 2017 Jepp, har tatt operasjon. Er et par år siden nå. Verdt hver eneste krone, og kan ikke annet enn å anbefale det til alle som er avhengige av briller/linser. Forundersøkelsen fokuserer først og fremst på å kartlegge synet ditt så grundig som mulig, og man gjennomgår en rekke ulike tester. Noe er normale synstester ala de man tar hos opiker, men det var også flere andre. Jeg har vært hos optiker flere ganger ifbm. linse-/brillekontroll o.l., og sammenliknet med disse var forundersøkelsen før operasjonen mye mer grundig. De trykktestet også øyet ja, men ikke med luft når jeg ble undersøkt. Jeg fikk noen bedøvende øyedråper, og så brukte de et instrument som fysisk dyttet på øyeeplet. Det høres kanskje ekkelt ut, men det var ikke noe under undersøkelsen som gjorde vondt, utover litt kortvarig svie når jeg fikk de øyedråpene. Også får du litt problemer med å fokusere etter undersøkelsen pga. bedøvelsen, men det går ganske raskt over. Selve operasjonen innebar noe mer smerter (hvertfall litt i etterkant for min del), og du må mentalt forberede deg på at det vil bli litt ubehagelig. Jeg har ikke legeskrekk, men kjente litt på at jeg måtte fokusere på å holde meg rolig, at legen visste hva han gjorde og at det ikke var farlig, ettersom du faktisk ligger og ser på at de pirker på øyet ditt. Lukta er også litt spesiell. Det er heldigvis veldig raskt overstått. Selve inngrepet tar 5-10 min pr. øye. Også skal du jo faktisk ikke gjøre noe annet enn å ligge rolig på ryggen og se dit legen sier - ikke akkurat komplisert Du vil naturlig nok ikke se så godt de første dagene etter inngrepet, og særlig kan tiden mellom første og andre inngrep være litt utfordrende fordi du har et øye som er synshemmet og et som er nyoperert. Du kan ikke bruke linser en god stund før forundersøkelsen, og heller ikke i tiden mellom forundersøkelsen og operasjonen. Uten briller ser du dermed tilnærmet ingenting fordi det tar tid før du ser klart på det nyopererte øyet, og med briller ser du klart på et øye, men brillene gjør at du blir svimmel pga forskjellen mellom øyene. Min løsning var fjerne glasset over det nyopererte øyet på brillene mine. Det så rimelig corny ut, men det funket da, og jeg hadde kun fravær fra jobb de to dagene hvor jeg ble operert. Svarte kanskje på litt mer enn du spurte om, men det jeg skriver over er i hvert fall ting jeg kanskje skulle likt å visst i forkant, i stedet for at jeg måtte finne det ut underveis. Det er vel også eneste kritikken jeg har mot klinikken hvor jeg tok operasjonen, at de kunne gitt mer informasjon. Takk for svar. Jeg skal ta begge øynene samtidig da. Men jeg håper ikke de absolutt er nødt til å sjekke trykket på øyet ved at man får øyedråper. Kanskje de har forandret prosedyren i løpet av de årene du var der..Jeg vet at man kommer til å få bedøvelsesdråper i øynene under selve operasjonen men det tror jeg skal gå bra. Ønsker gjerne flere erfaringer fra de som har tatt lasik☺ Anonymous poster hash: d8eff...c4e Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 De sjekker (heldigvis) det aller meste på forundersøkelsen, men jeg kan dessverre ikke huske om trykk var en av dem. De må bl.a. måle tykkelse og kurvatur på hornhinnen. Jeg synes det virker litt rart at du er redd for trykktest men ikke selve operasjonen. Operasjonen gikk helt greit for meg, men den er definitivt eklere enn en vanlig trykktest - så hvis du friker ut av en trykktest tror jeg ikke jeg ville anbefalt deg å gå til operasjon. Man får dog en valium som hjelper, og selvsagt full bedøvelse(dråper). Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Der jeg opererte målte de med luft, men det er jo null stress. Ellers tar det rundt 1 time for å gå gjennom alle undersøkelsene, så det er en del. Det jeg syns var vanskeligst var å holde øyet oppe lenge nok til at de forskjellige bildene ble tatt, men du får flere forsøk Jeg tok cTEN, så det er vel litt annerledes enn LASIK, men jeg hadde ingen plager annet enn litt svie og slørete syn i et par uker etterpå. Bare pass på å ta alle dråpene du skal ha i tiden etterpå. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Ja hmm... det er jo moro de stedene hvor de bruker pistol med nåler når de skal måle trykket. Særlig når legen aldri har skutt før eller har holdt en pistol hele sitt liv. Grøss og gru - takke meg til andre metoder. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Jeg tok denne operasjonen i fjor sommer. Forundersøkelsen var så vidt jeg husker bare en utvidet synsundersøkelse. De trykktestet øyet mitt med luft, og det var fullstendig udramatisk. Det er gjort på 0,5 sekunder. Selve operasjonen var vel det mest ubehagelige (jeg vil ikke si smertefulle, da jeg ikke vil klassifisere noe av det jeg opplevde som smertefullt), men det var også jævlig fett. Du får deg litt av et lysshow, kan man si. Så var det rundt 3-4 timer med ubehag og sviing i øynene, før jeg var helt fin igjen. Dette er ikke noe å bekymre seg over, det er bare å kjøre på. Jeg angrer ikke ett eneste sekund. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Ja hmm... det er jo moro de stedene hvor de bruker pistol med nåler når de skal måle trykket. Særlig når legen aldri har skutt før eller har holdt en pistol hele sitt liv. Grøss og gru - takke meg til andre metoder. What... måling av øyetrykk har da ingenting med skytevåpen å gjøre. At et instrument tilfeldigvis har pistolgrep gjør det ikke til en pistol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå