Salvesen. Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Folk flyr jo hver dag, hvis noe går gærnt i et fly i luften så er sjansen stor for at alle stryker med, men vi flyr jo til stadig likevel.Fly har redundante systemer og strenge krav til vedlikehold. De har også 2 piloter som passer på i tilfelle noe uforutsett skjer. Videre er det vesentlig enklere å fly enn å navigere på veien. Så enkelt at det må være to piloter for å fly? Naturligvis så er det mye enklere å kjøre en bil enn å lande et fly! I eksemplet i artikkelen virker det som bilen vil kjøre ut av veien. Bruker i selvkjøringssystemene GPS sammen med ulike sensorer? GPS er utrolig unøyaktig, men informasjon fra kartdata brukes i tillegg til sensorer. Å lande moderne fly kan være en relativt enkel oppgave, så lenge en har sjekklister i orden. Men å lande uten hjelpesystem kan være utrolig vanskelig. Det er uansett søkt å sammenligne autopilot på fly og "autopilot" i bil. De har helt forskjellige behov. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Blir som å sammenlikne en drill med en CNC-fres Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 GPS er utrolig unøyaktig, men informasjon fra kartdata brukes i tillegg til sensorer. Å lande moderne fly kan være en relativt enkel oppgave, så lenge en har sjekklister i orden. En nøyaktighet på +- 1 cm er kanskje bra nok (Galileo, betalt versjon). Landing kan være enkelt. Mange ganger har to piloter problem med å klare det! Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Synes det er merkelig at dere ikke informerer om riktig historie om dødsulykken. Den er gransket og konkludert. Nr. 1 det var ikke selvkjørende system, kun 1. generasjon autopilot som blandt annet krevde at du holdt på rattet. 2 fører fikk fem varsler før det smalt uten at han reagerte. 3 fører satt totalt engasjert i å se på Pad. 4 fører lagde flere YouTube videoer for å teste grenser på kjøring. Dagens system som de fortsetter å utvikle har en helt annen standard. Menneskelige feil vil nok alltid fortsette. (ikke følge retningslinjer for riktig bruk) Å bremse når en lastebil sperrer veien hadde de glemt å implementere i første generasjon da eller? Mye å holde styr på, men det virker som en funksjon man bør ha på plass fra begynnelsen av i en autopilot. Å implementere skarp nedbremsing er også farlig hvis den skulle feile, som ved parkerte biler, skilt og kumlokk langs vegen, Styring av fart vs. fartgrense, følge fil/veglinje, avstand til kjørende bil rett foran og parkering er vel hva mange har fokusert på. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Folk flyr jo hver dag, hvis noe går gærnt i et fly i luften så er sjansen stor for at alle stryker med, men vi flyr jo til stadig likevel.Fly har redundante systemer og strenge krav til vedlikehold. De har også 2 piloter som passer på i tilfelle noe uforutsett skjer. Videre er det vesentlig enklere å fly enn å navigere på veien. Så enkelt at det må være to piloter for å fly? Naturligvis så er det mye enklere å kjøre en bil enn å lande et fly! I eksemplet i artikkelen virker det som bilen vil kjøre ut av veien. Bruker i selvkjøringssystemene GPS sammen med ulike sensorer? Når det går galt, så går det som regel veldig galt. Og av og til må piloten overta kontrollen. Det er mange kontroller å holde styr på, så selv om en person kan klare dette aselv, så skal andrepiloten være både til hjelp, og for å dobbeltsjekke hva som gjøre/skal gjøres. Også på grunn av at 1. pilot kan bli syk, så er det derfor en innlagt manuell sikkerhet med å være 2, og i noen tilfeller også 3. Den siste tiden har også vist seg å være utsatt for piloter med personlige problemer, som har villet ta fly og passasjerer med seg. Det er derfor innskjerpet at det alltid skal være minimum 2 personer i cockpit, slik at en av øvrig besetning må være tilstede før noen av de andre kan gå ut, for eksempel for å gå på do. Lenke til kommentar
threeeyes Skrevet 5. november 2017 Del Skrevet 5. november 2017 Når det går galt, så går det som regel veldig galt. Og av og til må piloten overta kontrollen. Den siste tiden har også vist seg å være utsatt for piloter med personlige problemer, som har villet ta fly og passasjerer med seg. Et annet problem, som kan bli større i fremtiden er at lønna og arbeidstiden til pilotene blir presset. All ære til dem for det flotte arbeidet de gjør, bare synd at flyselskapene ikke ser på de som et resurss og presser de til å ha flest mulig arbeidstimer med minst mulig hviletid. Det samme gjelder også flyvertinner (vet ikke det politiske korrekte ordet). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå