Gå til innhold

Ny testmetode viser hva som får kunstig intelligens til å ta feil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer aldri til å kjøre en "selvkjørende" bil uansett, greit med hjelpemidler, men jeg slipper ikke rattet. Får noya av å sitte på i en taxi med en fører i, egentlig alt jeg ikke har kontroll på selv =)

Hater å sitte på, å en selvkjørende bil, vell da sitter du egentlig bare på fra a til b. Å jeg elsker å kjøre bil selv og kjenne kjøregleden av å kontrolere kjøretøyet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å kjøre en "selvkjørende" bil uansett, greit med hjelpemidler, men jeg slipper ikke rattet. Får noya av å sitte på i en taxi med en fører i, egentlig alt jeg ikke har kontroll på selv =)

Hater å sitte på, å en selvkjørende bil, vell da sitter du egentlig bare på fra a til b. Å jeg elsker å kjøre bil selv og kjenne kjøregleden av å kontrolere kjøretøyet

 

Men du er ikke redd medtrafikantene altså? Du er klar over at den samme taxi sjåføren kan krasje i bilen din også, sant? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å kjøre en "selvkjørende" bil uansett, greit med hjelpemidler, men jeg slipper ikke rattet. Får noya av å sitte på i en taxi med en fører i, egentlig alt jeg ikke har kontroll på selv =)

Hater å sitte på, å en selvkjørende bil, vell da sitter du egentlig bare på fra a til b. Å jeg elsker å kjøre bil selv og kjenne kjøregleden av å kontrolere kjøretøyet

 

Uff da, høres ikke kjekt ut.

Merker du det samme når du er ute å flyr også?

Er det fordi du ikke stoler på andre mennesker? Eller fordi du ikke stoler på andres ferdigheter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er merkelig at dere ikke informerer om riktig historie om dødsulykken. Den er gransket og konkludert. Nr. 1 det var ikke selvkjørende system, kun 1. generasjon autopilot som blandt annet krevde at du holdt på rattet. 2 fører fikk fem varsler før det smalt uten at han reagerte. 3 fører satt totalt engasjert i å se på Pad. 4 fører lagde flere YouTube videoer for å teste grenser på kjøring. Dagens system som de fortsetter å utvikle har en helt annen standard. Menneskelige feil vil nok alltid fortsette. (ikke følge retningslinjer for riktig bruk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er merkelig at dere ikke informerer om riktig historie om dødsulykken. Den er gransket og konkludert. Nr. 1 det var ikke selvkjørende system, kun 1. generasjon autopilot som blandt annet krevde at du holdt på rattet. 2 fører fikk fem varsler før det smalt uten at han reagerte. 3 fører satt totalt engasjert i å se på Pad. 4 fører lagde flere YouTube videoer for å teste grenser på kjøring. Dagens system som de fortsetter å utvikle har en helt annen standard. Menneskelige feil vil nok alltid fortsette. (ikke følge retningslinjer for riktig bruk)

 

Å bremse når en lastebil sperrer veien hadde de glemt å implementere i første generasjon da eller? Mye å holde styr på, men det virker som en funksjon man bør ha på plass fra begynnelsen av i en autopilot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å kjøre en "selvkjørende" bil uansett, greit med hjelpemidler, men jeg slipper ikke rattet. Får noya av å sitte på i en taxi med en fører i, egentlig alt jeg ikke har kontroll på selv =)

Hater å sitte på, å en selvkjørende bil, vell da sitter du egentlig bare på fra a til b. Å jeg elsker å kjøre bil selv og kjenne kjøregleden av å kontrolere kjøretøyet

 

Gleder meg til selvkjørende biler blir forbedret og mer utviklet.

 

Er jo etterhvert rimelig lei av å kjøre 1 time til jobben tidlig på morgenen og samme ruten hjem igjen på kvelden. Man må følge med og være fokusert hele tiden da folk kjører som tullinger. Selv om det er 80-sone så går farten opp til 100 og ned 70 og alle hastighet innimellom. Omtrent umulig å holde jevn fart selv med cruise-kontroll. I tillegg går det i rykk og napp med køkjøring på motorveien.

 

Å ha en bil som kjører selv, ihvertfall i køer og større deler av landeveis kjøringen vil hjelpe meg være mer mentalt uthvilt både når jeg kommer på jobb og når jeg kommer hjem. Mindre stress og trenger ikke være 100% fokusert hele tiden mens man er på veien.

 

Jeg gleder meg.

 

Enda bedre skal det bli den dagen manuell kjøring blir forbudt ved lov og selvkjørende biler er standard. Etter hva jeg har sett av idiot kjøring, nestenulykker og ulykker i løpet av mine etterhvert mange år med pendling både på motorvei og landevei så er ting helt sikkert; mennesker er ikke gode på å kjøre bil.

 

#BannlysManuellKjøring

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å kjøre en "selvkjørende" bil uansett, greit med hjelpemidler, men jeg slipper ikke rattet. Får noya av å sitte på i en taxi med en fører i, egentlig alt jeg ikke har kontroll på selv =)

Hater å sitte på, å en selvkjørende bil, vell da sitter du egentlig bare på fra a til b. Å jeg elsker å kjøre bil selv og kjenne kjøregleden av å kontrolere kjøretøyet

 

Så egentlig er det ikke den selvkjørende bilen som er problemet, men psyken din :-)?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kommer aldri til å kjøre en "selvkjørende" bil uansett, greit med hjelpemidler, men jeg slipper ikke rattet. Får noya av å sitte på i en taxi med en fører i, egentlig alt jeg ikke har kontroll på selv =)

Hater å sitte på, å en selvkjørende bil, vell da sitter du egentlig bare på fra a til b. Å jeg elsker å kjøre bil selv og kjenne kjøregleden av å kontrolere kjøretøyet

 

Men du er ikke redd medtrafikantene altså? Du er klar over at den samme taxi sjåføren kan krasje i bilen din også, sant? 

Det er jo et poeng at også "irrasjonell" frykt føles like ekte for den det gjelder. Frykt er en følelse det ikke går an å skru av og på, så sånn sett bør nok dette tas med som et punkt som veier mot selvkjørende biler, siden det nok vil gi et reelt ubehag hos mange mennesker.

For å sette det på spissen, hvis fallskjermhopp ble tilnærmet 100% trygt, ville vi ikke "tvinge" alle folk til å hoppe i fallskjerm til jobb hver dag.

Når det er sagt så mener jeg fordelene med selkjøring er langt større enn ulempene, så jeg gleder meg også til å kunne ta en lur eller se på Netflix på vei til jobb :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kommer aldri til å kjøre en "selvkjørende" bil uansett, greit med hjelpemidler, men jeg slipper ikke rattet. Får noya av å sitte på i en taxi med en fører i, egentlig alt jeg ikke har kontroll på selv =)

Hater å sitte på, å en selvkjørende bil, vell da sitter du egentlig bare på fra a til b. Å jeg elsker å kjøre bil selv og kjenne kjøregleden av å kontrolere kjøretøyet

 

Men du er ikke redd medtrafikantene altså? Du er klar over at den samme taxi sjåføren kan krasje i bilen din også, sant? 

Det er jo et poeng at også "irrasjonell" frykt føles like ekte for den det gjelder. Frykt er en følelse det ikke går an å skru av og på, så sånn sett bør nok dette tas med som et punkt som veier mot selvkjørende biler, siden det nok vil gi et reelt ubehag hos mange mennesker.

For å sette det på spissen, hvis fallskjermhopp ble tilnærmet 100% trygt, ville vi ikke "tvinge" alle folk til å hoppe i fallskjerm til jobb hver dag.

Når det er sagt så mener jeg fordelene med selkjøring er langt større enn ulempene, så jeg gleder meg også til å kunne ta en lur eller se på Netflix på vei til jobb :)

 

 

Problemet er jo at det dør over en million mennesker i trafikken hvert år, det er noe større enn den irrasjonelle frykten til folk. Svarer seg nok å ha personlig terapeut til de som lider mest av dette i fremtiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvkjørende biler kommer til å redde ubeskrivelig mange liv i sammenligning med alle fjolsene vi i dag slipper ut på veiene, lite opplagt, rusa, hissig, stresset eller rett og slett suicidal. Ja, selvkjørende biler kommer innimellom til å gjøre en feil og ta livet av noen... spørsmålet er da, er nytten bedre enn risikoen? Folk flyr jo hver dag, hvis noe går gærnt i et fly i luften så er sjansen stor for at alle stryker med, men vi flyr jo til stadig likevel. Nytten en større enn risikoen og sjansen for uhell er uansett så forsvinnende liten at man etter å ha flydd en del ganger overvinner frykten (med mindre man lider av angst generelt, hvor man egentlig burde vært mer redd for å krysse gata enn å fly).

 

Nei selvkjørende biler vil være bedre både for de inni bilen og de utenfor. Samt at det vil få vekk hele stress-faktoren i dag som gjør folk til idioter i trafikken. Ja man kan sikkert også redusere farten på trafikken og likevel vil man komme fram like raskt pga selvkjørene biler vil redusere den evinnelige rykkognapp greien vi i dag har pga folk som er stressa i trafikken og skal presse seg inn overalt i stedet for å legge seg i rett felt og følge trafikkreglene og flyten i trafikken.

 

Så veldig enig med Roger Hansen her. #BannlysManuellKjøring

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes det er merkelig at dere ikke informerer om riktig historie om dødsulykken. Den er gransket og konkludert. Nr. 1 det var ikke selvkjørende system, kun 1. generasjon autopilot som blandt annet krevde at du holdt på rattet. 2 fører fikk fem varsler før det smalt uten at han reagerte. 3 fører satt totalt engasjert i å se på Pad. 4 fører lagde flere YouTube videoer for å teste grenser på kjøring. Dagens system som de fortsetter å utvikle har en helt annen standard. Menneskelige feil vil nok alltid fortsette. (ikke følge retningslinjer for riktig bruk)

 

Å bremse når en lastebil sperrer veien hadde de glemt å implementere i første generasjon da eller? Mye å holde styr på, men det virker som en funksjon man bør ha på plass fra begynnelsen av i en autopilot.

Det var to systemer som kunne ha stoppet bilen, men begge ble lurt av foholdene.

 

1) Mange amerikanske trailere har en stor åpning mellom akslingene, radarsystemet var per design laget for å ha en blindsone, for å hindre at bilen stopper for veiskilt, f.eks inn i parkeringshus.

2) Kameraet ble blendet og var ikke istand til å se forkjell på trailer og himmel.

 

Så to feil av tesla der; men jeg skriver "var" for vi kan være sikker på at samme type ulykke aldri skjer igjen, da både bildegjennskjenning og radaralgoritmer er forlengst oppdatert.

 

Som andre her skriver krever Tesla at man holder i rattet, men disse advarslene ble ignorert av sjåføren.

 

En annen faktor som ikke er nevnt her inne er at trailersjåføren så bilen, men kjørte ut i krysset, da han antok at den kom til å stoppe - en type oppførsel som er helt vanlig i land som har en mer offensiv kjørestil. Trailersjåføren er siktet for brudd på vikeplikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Så to feil av tesla der; men jeg skriver "var" for vi kan være sikker på at samme type ulykke aldri skjer igjen, da både bildegjennskjenning og radaralgoritmer er forlengst oppdatert.

 

 

Jeg er temmelig sikker på at radar (som de ikke hadde i første generasjon) ville lett identifisert dette, og Tesla har jo dette i de nye modellene. Google har jo hatt dette på sine modeller lenge, og har basert seg på at full autonomi bør være hovedfokus da såkalt "driver assistance" nettopp legger opp til at man vil benytte slike halv-implementasjoner som f.eks. å basere alt på billige kamera-løsninger.

 

Noen som vet hva Nissan har i sin nye Leaf? Er det bare kamera eller er det Lide radar i den også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Synes det er merkelig at dere ikke informerer om riktig historie om dødsulykken. Den er gransket og konkludert. Nr. 1 det var ikke selvkjørende system, kun 1. generasjon autopilot som blandt annet krevde at du holdt på rattet. 2 fører fikk fem varsler før det smalt uten at han reagerte. 3 fører satt totalt engasjert i å se på Pad. 4 fører lagde flere YouTube videoer for å teste grenser på kjøring. Dagens system som de fortsetter å utvikle har en helt annen standard. Menneskelige feil vil nok alltid fortsette. (ikke følge retningslinjer for riktig bruk)

Å bremse når en lastebil sperrer veien hadde de glemt å implementere i første generasjon da eller? Mye å holde styr på, men det virker som en funksjon man bør ha på plass fra begynnelsen av i en autopilot.

 

 

Radar teknologi er notorisk for å slite med å oppfatte stillestående objekter og plassere de i ett tredimensjonalt system. Derfor har Tesla, og så og si alle andre med lignende teknologier dette som ett advarsels punkt i manual. Altså, stillestående objekter blir muligens ikke oppfattet på en korrekt måte. Dette er noe de konstant forbedrer. 

 

Det er altså ikke "funksjonen" som mangler, problemet er plasseringen av objekter. Dette er som nevnt vanskelig og en må filtrere vekk mye, som skilt osv som en trygt kan passere. Av og til filtreres det vekk ting som ikke burde filtreres vekk på grunn av dette. 

Lenke til kommentar

 

Så to feil av tesla der; men jeg skriver "var" for vi kan være sikker på at samme type ulykke aldri skjer igjen, da både bildegjennskjenning og radaralgoritmer er forlengst oppdatert.

 

 

Jeg er temmelig sikker på at radar (som de ikke hadde i første generasjon) ville lett identifisert dette, og Tesla har jo dette i de nye modellene. Google har jo hatt dette på sine modeller lenge, og har basert seg på at full autonomi bør være hovedfokus da såkalt "driver assistance" nettopp legger opp til at man vil benytte slike halv-implementasjoner som f.eks. å basere alt på billige kamera-løsninger.

 

Noen som vet hva Nissan har i sin nye Leaf? Er det bare kamera eller er det Lide radar i den også?

 

 

Nei, det er radar i alle generasjoner av AP(Tesla) og dette er en av hovedproblemene til radar teknologi, å plassere objekter i tre dimensjoner. 

 

Det er forøvrig ikke lidar i noen av tesla sine biler, leaf har dette på modellene de har vist(prototyper) men hva de kommersielle har vet jeg ikke. Tviler på at de har lidar. Det er enn så lenge ganske dyrt. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Folk flyr jo hver dag, hvis noe går gærnt i et fly i luften så er sjansen stor for at alle stryker med, men vi flyr jo til stadig likevel.

 

Fly har redundante systemer og strenge krav til vedlikehold. De har også 2 piloter som passer på i tilfelle noe uforutsett skjer. Videre er det vesentlig enklere å fly enn å navigere på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Folk flyr jo hver dag, hvis noe går gærnt i et fly i luften så er sjansen stor for at alle stryker med, men vi flyr jo til stadig likevel.

 

Fly har redundante systemer og strenge krav til vedlikehold. De har også 2 piloter som passer på i tilfelle noe uforutsett skjer. Videre er det vesentlig enklere å fly enn å navigere på veien.

Så enkelt at det må være to piloter for å fly? Naturligvis så er det mye enklere å kjøre en bil enn å lande et fly!

 

I eksemplet i artikkelen virker det som bilen vil kjøre ut av veien. Bruker i selvkjøringssystemene GPS sammen med ulike sensorer?

Lenke til kommentar

Det er jo et poeng at også "irrasjonell" frykt føles like ekte for den det gjelder. Frykt er en følelse det ikke går an å skru av og på, så sånn sett bør nok dette tas med som et punkt som veier mot selvkjørende biler, siden det nok vil gi et reelt ubehag hos mange mennesker.

 

Fly er veldig mykje tryggare enn bilkøyring, likavel er det mange fleire som slit med flyskrekk enn bilskrekk. Men ingen seier at vi skal sette alle flya på bakken sida det finst folk med flyskrekk, so det er ingen grunn til å slutte å få til sjølvkøyrande biler fordi det finst folk som ikkje tør å bruke dei.

Endret av soleis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...