morgan_kane Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 Heisann, Hvilken lov skal følges dersom det er konflikt? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 Heisann, Hvilken lov skal følges dersom det er konflikt? Det er konflikt hele tiden ettersom lovverket er i høy grad selvmotsigende. Advokatmat. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 Spørs kva saka gjeld. Grovt sett så gjeld arbeidsmiljølova for arbeidstakarar, og opplæringslova gjeld for elevar. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Det følger av arbeidsmiljøloven § 1-6 at elever ved institusjoner som har undervisning som formål skal anses som arbeidstakere for formålene helse, miljø, og sikkerhet, men kun når de utfører arbeid i virksomhet som ellers går inn under loven. Etter opplæringslova § 9A-1 gjelder opplæringslovas skolemiljøregler for "elevar i grunnskolen og den vidaregåande skolen". Det vil altså avhenge av konteksten. Hvis eleven utfører arbeid er eleven arbeidstaker etter arbeidsmiljøloven, og også omfattet av opplæringsloven. Hvis eleven mottar eller deltar i undervisning er eleven kun omfattet av opplæringsloven. 1 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. november 2017 Forfatter Del Skrevet 3. november 2017 Jeg er lærer selv. Og har en personlig sak, der skole benytter seg av opplæringsloven mot meg. Jeg kan ikke gå nærmere inn på saken, har allerede fagforening på tråden og er settet i kontakt med jurist. Fagforeningen støttet meg og henviste til arbeidsmiljøloven, mens skolen henviste til opplæringsloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå