Gå til innhold

Lydløs og utslippsfri seilas på kystruta kan bli mulig fra 2022. Men det krever politisk omkamp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samferdselsdepartementet har skutt seg selv i foten her.

De har nektet innsyn i prosessene, ikke tatt imot informasjon om teknologirevolusjonen som nå skjer i kystNorge, og i tillegg sett helt bort fra Parisavtalen Norge har signert på.

 

Hvis vi ikke greier 40 % kutt i utslippene i en sektor Staten har 100 % kontroll på mht utslipp, hvordan skal man da greie det overalt ellers hvor pisk og gulrot må taes i bruk????

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Elektrisk drift av skip og båter ( enten det er batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk) vil antagelig gi betydelig lavere støy både for betjening og passasjerer,  fra fiskebåter til cruise-skip.

Dette må  det vel legges  stor vekt på, antar jeg.

Men hvor stor støy og vibrasjonsredusering blir dette?  Noen som har hatt en opplevelse/erfaring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektrisk drift av skip og båter ( enten det er batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk) vil antagelig gi betydelig lavere støy både for betjening og passasjerer,  fra fiskebåter til cruise-skip.

Dette må  det vel legges  stor vekt på, antar jeg.

Men hvor stor støy og vibrasjonsredusering blir dette?  Noen som har hatt en opplevelse/erfaring?

 

Det kan ikke beskrives - det må oppleves! Nullutslipp Hurtigrute vil være et helt annet og bedre produkt enn den fossile varianten

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hurtigruten burde jo være ideell for delvis batteridrift, med hurtiglading i hver havn.

 

Det brukes over 20milliarder på tog over statsbudsjettet - noen ladestasjoner på kaiene og litt batterier koster en brøkdel av dette.

 

I tillegg får man en haug med synergieffekter:

Utbygging av landstrøm ved norske havner vil også kunne brukes av andre skip ved lasting/lossing osv.

Økt hurtigrute-turisme er sannsynlig hvis hurtigruten er batteribåt.

Innsparing av mange millioner per år i diesel kostnader

Vil skape nye norske grønne arbeidsplasser, i et marked vi allerede er verdensledende og det er stor sjanse for å lykkes.

Økt trivsel og bedre helse for ansatte, reisende og naboer til Hurtigruten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samferdselsdepartementet har skutt seg selv i foten her.

De har nektet innsyn i prosessene, ikke tatt imot informasjon om teknologirevolusjonen som nå skjer i kystNorge, og i tillegg sett helt bort fra Parisavtalen Norge har signert på.

 

Hvis vi ikke greier 40 % kutt i utslippene i en sektor Staten har 100 % kontroll på mht utslipp, hvordan skal man da greie det overalt ellers hvor pisk og gulrot må taes i bruk????

 

Parisavtalen er heldigvis ikke bindende.

Lenke til kommentar

 

Parisavtalen er heldigvis ikke bindende.

Tja.

 

"Parisavtalen er den første globale klimaavtalen som er rettslig bindende og reelt forpliktende for alle land." (regjeringen.no)

 

"Parisavtalen ble vedtatt som en juridisk forpliktende avtale under rammeavtalenKlimakonvensjonen  på klimatoppmøtet i Paris 12. desember 2015." (SNL)

 

 

Vel, de tar feil. Det er ikke en bindende avtale, men de som signerer den må måle fremgangen: 

 

"While each Party's NDC is not legally binding, the Parties are legally bound to have their progress tracked by technical expert review to assess achievement toward the NDC, and to determine ways to strengthen ambition."

 

Kilde

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Elektrisk drift av skip og båter ( enten det er batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk) vil antagelig gi betydelig lavere støy både for betjening og passasjerer,  fra fiskebåter til cruise-skip.

Dette må  det vel legges  stor vekt på, antar jeg.

Men hvor stor støy og vibrasjonsredusering blir dette?  Noen som har hatt en opplevelse/erfaring?

Det kan ikke beskrives - det må oppleves! Nullutslipp Hurtigrute vil være et helt annet og bedre produkt enn den fossile varianten

 

Har du opplevd dette, eller snakket med noen som har?

Lenke til kommentar

 

 

Elektrisk drift av skip og båter ( enten det er batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk) vil antagelig gi betydelig lavere støy både for betjening og passasjerer,  fra fiskebåter til cruise-skip.

Dette må  det vel legges  stor vekt på, antar jeg.

Men hvor stor støy og vibrasjonsredusering blir dette?  Noen som har hatt en opplevelse/erfaring?

Det kan ikke beskrives - det må oppleves! Nullutslipp Hurtigrute vil være et helt annet og bedre produkt enn den fossile varianten

 

Har du opplevd dette, eller snakket med noen som har?

Jeg har bygget den elektriske fiskebåten Karoline, og seilt med den både langs Norskekysten, og ute på fiskefeltene rundt Vannøya. Varsle-så tar vi en tur sammen! Telefon 90922915

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Elektrisk drift av skip og båter ( enten det er batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk) vil antagelig gi betydelig lavere støy både for betjening og passasjerer,  fra fiskebåter til cruise-skip.

Dette må  det vel legges  stor vekt på, antar jeg.

Men hvor stor støy og vibrasjonsredusering blir dette?  Noen som har hatt en opplevelse/erfaring?

 

Neste ramaskriket blir vel noen dårlige forskningsrapporter som "beviser" hvor helsefarlig det er å befinne seg ombord på skip som er drevet elektrisk på grunn av skummel magnetisme, samt hvor mye skade magnetismen gjør på fisk og tang i nærheten av skipet.

 

Vil alltid dukke opp ett eller annet hysteri rundt "ny" teknologi som tas i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste man må gjøre er iallefall å sørge for at propulsjonen kan skje elektrisk. Da står man friere til å mate propellakslingene både fra batteri, brenselcelle. gass/dieselgeneratorer eller andre eksperiment. Sikkerhet kommer uansett først.

 

De fartøyene som ikke har dette i dag, bør kanskje hurtigruten vurdere å få taksert og solgt etterhvert. De som har, bør få batteribanker slik at lading fra land og utslippsfri kjøring på deler av ruta er mulig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektrisk drift av skip og båter ( enten det er batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk) vil antagelig gi betydelig lavere støy både for betjening og passasjerer,  fra fiskebåter til cruise-skip.

Dette må  det vel legges  stor vekt på, antar jeg.

Men hvor stor støy og vibrasjonsredusering blir dette?  Noen som har hatt en opplevelse/erfaring?

 

For besetning blir det som en annen verden, med mye mindre støyete arbeidsplass, mindre vedlikeholdsarbeid og alt i alt bedre arbeidsmiljø.

 

For å være helt ærlig tror jeg ikke passasjerer vil merke noe. S vidt jeg har forstått kommer hovedkomponentene til vibrasjoner ombord på skip fra propellene, og siden passasjerkabinene gjerne er flere dekk over maskinrommet på store cruiseskip er støy fra hovedmaskineri ikke noe stort problem for passasjerer på moderne skip. Kilde(har jobbet flere månder på nye cruiseskip, og kjenner noen som jobber med beregninger av vibrasjon). På mindre skip vil det selvfølgelig har mer å si for passasjerene også!

Lenke til kommentar

Støy er ikke noe problem om man bruker motor. Løsningen med batteri og hydrogen vil være tvilsom. Om batteri skal vare i 10 år kan de ikke utlades flere ganger i døgnet med 70%. Hydrogen i store mengder ombord vil kreve regelverksendringer. Den største hindringen er reservene med energi et slikt skip må ha. I grov sjø og motvind er energiforbruk mye høyere. Må skipet skippe et par ladesteder p.g.a vind går det ikke veldig lenge før et 5mw batteri er tomt. Vil også tro at pris på slike skip er betydelig høyere. Energiforbruk ved å bruke hydrogen blir typisk 5 ganger høyere enn batteri.

Lenke til kommentar

 

 

 

Elektrisk drift av skip og båter ( enten det er batteri-elektrisk eller Hydrogen-elektrisk) vil antagelig gi betydelig lavere støy både for betjening og passasjerer,  fra fiskebåter til cruise-skip.

Dette må  det vel legges  stor vekt på, antar jeg.

Men hvor stor støy og vibrasjonsredusering blir dette?  Noen som har hatt en opplevelse/erfaring?

Det kan ikke beskrives - det må oppleves! Nullutslipp Hurtigrute vil være et helt annet og bedre produkt enn den fossile varianten

 

Har du opplevd dette, eller snakket med noen som har?

Jeg har bygget den elektriske fiskebåten Karoline, og seilt med den både langs Norskekysten, og ute på fiskefeltene rundt Vannøya. Varsle-så tar vi en tur sammen! Telefon 90922915

 

Takk for  svar, - og et flott tilbud. 

Dette kunne vært interessant om jeg ikke hadde bodd så langt sør.

 

Mvh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...