Gå til innhold

Ferie i oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sa opp jobben min i forrige uke, og oppsigelsestiden min er ut november. Sjefen sa at det bare var å glemme å få gå før, så da respekterer jeg selvfølgelig det. Jeg har bare hatt 2 uker ferie, og begynte i denne jobben i februar i år. Hvordan er ferieloven ift når jeg har ferie igjen på dette tidspunktet? Nye jobben vil svært gjerne ha meg inn ASAP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg sa opp jobben min i forrige uke, og oppsigelsestiden min er ut november. Sjefen sa at det bare var å glemme å få gå før, så da respekterer jeg selvfølgelig det. Jeg har bare hatt 2 uker ferie, og begynte i denne jobben i februar i år. Hvordan er ferieloven ift når jeg har ferie igjen på dette tidspunktet? Nye jobben vil svært gjerne ha meg inn ASAP

Du har kun rett på ferie i sommer månedene, er vell 3 uker eller noe slikt. Du kan derfor ikke kreve å ta ut ferie nå. Du vill bli tilbakebetalt for de dagene du ikke har tatt ut i slutt oppgjøret. Men du kan jo alltids spørre. 

Lenke til kommentar

Er du sikker? Virker som ferieloven sier at du har lov til å ta ut resterende ferieuker man har krav på, og ettersom jeg ikke hadde 3 uker i fellesferien har jeg rett på de i oppsigelsestiden men at jeg ikke kan bestemme når jeg får de. Mangler jo 2 uker og 1 dag

Ja og nei, det heter at: 

Hvis arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige, har arbeidsgiver siste ord i saken. 

Arbeidstaker kan likevel kreve å få avvikle tre uker sammenhengende ferie i løpet av hovedferieperioden 1. juni - 30. september.

I tillegg heter det at: 

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker tar ut full ferie.

Så disse to tingene er noe motstridene. Så jeg ble egentlig litt usikker opp i det hele, siden du avslutter uten å ha tatt ut all ferie. 

MEr info:

Ferie i oppsigelsestiden

Ved oppsigelse fra arbeidsgiver kan ikke arbeidsgiver legge ferien i oppsigelsestiden uten arbeidstakers samtykke. Unntaket er der hvor oppsigelsesfristen er på tre måneder eller lenger. Da kan ferie kreves avviklet i oppsigelsestiden innenfor rammene i ferieloven.

Arbeidstaker kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i oppsigelsestiden.

I og med at arbeidsgiver har siste ordet om når ferien skal avvikles, kan arbeidstaker i utgangspunktet ikke kreve å få avvikle ferien i oppsigelsestiden. Arbeidstaker kan likevel kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp dersom det ellers ikke vil være tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september) eller innenfor ferieåret.

Du har krav på å få avviklet ferie hos eventuell ny arbeidsgiver dersom du ikke får avviklet ferie inneværende år før du avslutter et arbeidsforhold. Dette gjelder dersom du tiltrer innen 30. september samme år.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Ferien tjener du opp foregåeende år. Siden du er ansatt fra februar i år hos denne arbeidsgiveren har du ikke tjent deg opp retten til ferie.

Nei dette stemmer ikke, man opptjener feriepenger foregåeende år. Man har rett på full ferie om man er ansatt før september:

Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår.
Lenke til kommentar

Ferien tjener du opp foregåeende år. Siden du er ansatt fra februar i år hos denne arbeidsgiveren har du ikke tjent deg opp retten til ferie.

Nei dette stemmer ikke, man opptjener feriepenger foregåeende år. Man har rett på full ferie om man er ansatt før september:

Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår.

Men er det lov å kreve ferie fra arbeidsgiver, samtidig som man jobber fulltid i en annen jobb?

Oppsigelsestiden er et vern for begge parter, da det kan være en tidkrevende prosess å finne og ansette en erstatter.

Å fratre før oppsigelsesfristen er respektløst ovenfor arbeidsgiver, ihvertfall hvis du forlanger ferie uten å ta deg fri. Det høres ut som misbruk av ferieloven...

Lenke til kommentar

Men er det lov å kreve ferie fra arbeidsgiver, samtidig som man jobber fulltid i en annen jobb?

Oppsigelsestiden er et vern for begge parter, da det kan være en tidkrevende prosess å finne og ansette en erstatter.

Å fratre før oppsigelsesfristen er respektløst ovenfor arbeidsgiver, ihvertfall hvis du forlanger ferie uten å ta deg fri. Det høres ut som misbruk av ferieloven...

Poenget var at en har rett på ferie selv om en ikke jobbet der sist år. 

Lenke til kommentar

Sjefen min reagerte høyt uprofesjonelt når jeg sa opp stillingen, og nehandler meg alerede som en sviker. Da frister det ikke skkurat å jobbe ut oppsigelsestida når hun lasser på med arbeidsoppgaver jeg må gjøre på fritiden.. ønsker ikke å avslutte med dårøig stil, men i dette tilfellet så vet jeg ikke om jeg greier å bite dette i meg i en hel måned, så tror nesten det blir bedre stil om jeg går 1-2 uker før

Lenke til kommentar

Takk for svar Salvesen!

Er det under "mer info" som jeg stusset over.klarer ikke sette fingern på om det betyr at jeg har rett til å få de to siste ferieukene mine ila november eller om jeg ikke har rett på ferie i det hele tatt..

Arbeidstaker kan likevel kreve at ferie avvikles før oppsigelsesfristens utløp dersom det ellers ikke vil være tid til å avvikle ferie innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september) eller innenfor ferieåret.

Du har en måned igjen i den nye jobben og to uker ferie. Jeg vill si det som er merket i bold gjelder her. Det vill iallefall være problematisk å ta ut disse ukene første måneden i ny jobb. Men det er jo mulig. Så det blir vell ett definisjonsspørsmål. Finner muligens bredere info iferieloven. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...