Gå til innhold

Koble sammen pc og anlegg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare en kommentar:

 

Du må ikke bruke phono inngangen på forsterkeren da denne er beregnet for platespiller og har et såkalt RIAA forforsterkertrinn som forvrenger lyden. Men du skal kunne høre noe lyd likevel.

Hvilken inngang skal jeg bruke på forsterkeren, dersom jeg ikke bruker phono da?

Kabelen er slik ja:

 

Minijack --> 2xPhono/RCA

 

Litt merkelig at den ikke skal inn på phono inn, siden den har phono i ene enden, eller?

Lenke til kommentar

Lmao. Nei, nei, det er ikke rart i det hele tatt. Du bruker digitalutgangen på kortet, du kan ikke koble den på en inngang som forventer et analog signal (teknisk sett er begge analoge signaler, men det er en annen sak).

 

Phono-inngangen er for platespillere, du skal bruke digitalinngangen på forsterkeren når du bruker (og har aktivert digital-ut) digitalutgangen på kortet.

Lenke til kommentar

Foreslår at du litt litt blaffen i navnene- de er litt misvisende.

Kolbe på LINE OUT på lydkortet ditt, og på LINE IN, AUX eller TUNER på forsterkeren. Da får du lyd, skal du se..

 

Hvis du har digitalinngang på forsterkeren din, kan du bruke den, og digitalutgangen på lydkortet.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Herre jemini da :roll:

 

Dersom man bruker et digitalt signal ut, må man så klart bruke en passende kabel og en digital inngang. Phonokontakter er et gammelt ord som henger igjen fra tiden der phono-systemet var det eneste folk brukte. Dette heter RCA-kontakter.

 

Koble samme ledningen fra line-out på lydkortet, skru av det digitale signalet, og koble andre enden til en video, aux, tv, cd eller liknende inngang på ampen. Ikke phono ;)

 

bfisk

Lenke til kommentar

Men instillinger av forsterkeren må jo åsså til. Hvordan skal jeg få fram Setup Menu for å få stillt den inn skikkelig? Har en tv stående.. men hvilke kabler skal jeg bruke for å få koblet på receiveren? har en kabel her som har 1 hvit og 1 rød plugg i hver ende.. kan denne brukest? På tven er det 1 gul, 1 hvit og 1 rød inngang.

Lenke til kommentar
Men instillinger av forsterkeren må jo åsså til. Hvordan skal jeg få fram Setup Menu for å få stillt den inn skikkelig? Har en tv stående.. men hvilke kabler skal jeg bruke for å få koblet på receiveren? har en kabel her som har 1 hvit og 1 rød plugg i hver ende.. kan denne brukest? På tven er det 1 gul, 1 hvit og 1 rød inngang.

på tven er det vel strengt tatt utanger, ikke innganger, men det er en annen ting. rød og hvit rca-plugg fører lyd, den gule tar bildet. det funker finfint å bare bruke lyden, altså, koble den røde og den hvite til ampen.

 

 

bfisk

Lenke til kommentar

Neida, det er relativt vanlig nå til dags med audio-IO på tver, særlig fra mellomklasse og oppover.

RCA/phono (kjært barn, mange navn) pluggene på baksiden er som oftest utganger for forsterkertilkobling, i front/side har man gjerne innganger for videokamera/konsoll/etc.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke en kabel med "hodetelefonplugg" i ene enden og rød/hvit plugger i andre enden for å få digital lyd, må du koble kabelen i mono. Det du da gjør er å plugge "hodetelefonpluggen" i digitalutganger på lydkortet og den hvite pluggen i andre enden til digitalinnganger på forsterkeren.

 

Jeg har selv en Denon AVR-3300 og jeg har gjort følgende: koblet lyden fra pc'en til en digital-inngang på forsterkeren (som nevnt over), og koblet en bildekabel fra pc'en til "VDP"-bildeinngangen. Går så inn på menyen til forsterkeren (på skjermen) og velger at "VDP" skal bruke den digitalinngangen som er koblet til pc'en. Piece of cake ;)

Lenke til kommentar

Åh, pokker!! Får ikke til å stille inn den hersens (nydlige) receiveren!

Okey, tror jeg trenger å få dette forklar meeeget detaljert.

 

Jeg har en kabel, som har 2 plugger i hver ende.. vanlige plugger. 1 sort og 1 gul.

I fronten på tven, har jeg 3 innganger.. lr utganger, vis dere vil. 1 hvit, 1 gul og en rød.. under den røde står det R, under den hvite står det L og under den gule står det V. Kan jeg likevel klare å få opp setup menyen, når jeg bare har 2 plugger på kabelen min? Når jeg trykker på system setup på fjernkontrollen, skjer det ingenting! Hvilke innganger skal jeg bruke bak på forsterkeren min?

 

Går det kanskje an å stille inn forsterkeren uten å bruke setup meny? Hvordan gjør jeg eventuelt dette?

 

Mange takk!

Lenke til kommentar

Den gule inngangen på tven din er en kompositt-inngang.

Den røde og hvite er lydinnganger (L = venstre, R = høyre).

 

Du trenger en komposittkabel, men du kan bruke den du har (du har en ren lydkabel) uten noen store problemer. Finn videoutgangen på forsterkeren (ikke en inngang) og plugg den sorte pluggen i den, den andre (sorte) enden plugger du i den gule inngangen på tven din.

 

Ikke bry deg så mye om fargene, tenk heller på hva de står for.

 

Du sier ikke hvilken forsterker du har, og jeg er ikke særlig synsk, så jeg kan ikke hjelpe deg der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...