Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU-kontroll årsmodell

1976kjell

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte en 1987 Ford Scorpio i 2016 og den var blitt EU-godkjent samme året, 31.Oktober. Sjekket mine sider på www.vegvesen.no i går og fant tilfeldigvis ut at fristen for ny EU-kontroll var gått ut dagen før

Iflg www.vegvesen.no har bilen trolig ikke vært registrert mellom 2006 og 2016. Det er bare gått ett år siden den ble EU-godkjent, men pga av årsmodell skal den til EU-kontroll i år også. Kun ett år etter siste godkjenning.

Noen som vet om det er mulig å søke om at bilen heller blir godtkjent i 2018 osv i partallsår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var jo trolig selger inneforstått med, og viste at det var noen mangler på bilen... Om man får først inkalling til EU kontroll innenfor en frist er det faktisk helt umulig å endre på det, det ligger låst inne på systemet, også til de som har mulighet til å endre på det.. De må da "godkjenne" bilen og kjøre den ut igjen på ny frist om det skal gjøres.. Noe få eller ingen ønsker å gjøre..

Lenke til kommentar

Selger var vel klar over dette ja. Men det var ingen mangler når den ble EU-godkjent i 2016. Kontrollmåned kan vertfall endres, vertfall når det gjelder veteranbiler som kun kjøres om sommeren. Dette ble en veteranbil i 2017. Kan de endre på måneden burde de også kunne endre på konrollåret, særlig i slike tilfeller som dette, når en bil har være avregistrert i 10 år og blir registrert igjen mellom 2 kontrollår (2015 og 2017). Men så var det det norske byråkratiet da

Lenke til kommentar

Tenkte ikke over at det er en veteranbil, det er mulig det er noen regler der jeg ikke kjenner til..  Men i utgangspunktet når det er blitt satt en dato er det tilnæmeret umulig å endre det, og om det gjøres så kan personen som endrer det måtte få besøk av SSV for å kontrollere bilen helt uameldt.. For å sjekke at det er gjort etter boken..

Lenke til kommentar

En person som eventuelt endrer det må jo være en ansatt i SVV

Alle som kan gjøre en EU kontroll kan endre dette.. Var veldig lett tidligere å la litt små mangler eller lignende bare gli gjennom.. Godkjenne en rekke biler som aldri burde bitt godkjent :p

Nå derimot er det "fare" for en stikkkontroll om man er litt "snill" en større rissiko og man vet aldri om man blir kontrolert fra øverste hold...Derfor er det vanskeligere å få godkjent en bil nå, og helt umulig å få en slags vennetjeneste om man har et vrak...

Lenke til kommentar

Det kommer til å bli nye regler om dette (se link), slik at ny kontroll må tas innen to år etter den forrige, uansett registreringsår og -måned, men de blir nok garantert ikke innført før denne bilen er (begjært) avskiltet, om trådstarter ikke biter i det sure eplet.

Kontrollmåned (men ikke år...) kan endres også etter dagens regler, men det er det SVV som må gjøre etter søknad.

Se punkt 8, kommentarer til §5, og særlig punkt 8.2.2 på øvre halvdel av side 14: https://www.vegvesen.no/_attachment/1660375/binary/1154688?fast_title=H%C3%B8ringsnotat.pdf

Dagens kontrollvinduer kan oppleves som urimelige for kjøretøy som har vært avregistrert lenge. I tilfeller der kjøretøy har krav om godkjent kontroll før påregistrering og kjøretøyet påregistreres i slutten av en kontrollperiode, fører det til behov for to godkjente periodiske kontroller innenfor et kort tidsrom.
Lenke til kommentar

Ringte SVV og de var som ventet ikke fleksibel. Derimot påstod han jeg pratet at jeg ikke hadde en måned på meg etter frist til å få godkjent bilen. Men han kommentert at jeg måtte prøve å fikse bilen fortest mulig, så gikk det bra.  Dama bak skranken på trafikkstasjonen i Harstad fortalte meg at jeg hadde hele November på meg; fristen var egentlig 31.Okt. Har 5 biler, har nå erfart før at man har en måned på seg etter fristen er utløpt. Blitt noen endringer der? 

Se punkt 8, kommentarer til §5, og særlig punkt 8.2.2 på øvre halvdel av side 14: https://www.vegvesen...øringsnotat.pdf

Interessant høringsnotat. Får håpe det trer i kraft relativt snart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...