Flodec Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Nettbutikk sender feil vare. Kunde gjør selger oppmerksom på dette. Selger sender ny korrekt vare til kunde, og kunde sender samtidig den feilsendte varen i retur til selger. Selger påstår i ettertid at den feilsendte varen aldri har kommet fram til de, og at kunde nå skylder de penger for denne varen. Hvem sitter med risikoen for det feilsendte produktet? Forbrukerkjøpsloven §14 femte ledd sier følgende: Er en ting kjøpt og levert på prøve eller for øvrig med rett til tilbakelevering, har forbrukeren risikoen for tingen inntil den igjen er overtatt av selgeren. Dette gjelder likevel ikke når forbrukeren har rett til å levere tingen tilbake etter angrerettloven eller tilsvarende angrefrist etter avtale om forbrukerkjøp. Vil jo tru at en feilsendt vare vil komme inn under unntaket som Forbrukerkjøpsloven nevner i siste setning her. Eller er det andre paragrafer som er mer treffende? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 returnerte du varen uten sporing? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 returnerte du varen uten sporing? Nå er dette ikke en sak jeg har gående. Ikke kan jeg se at forbrukerkjøpsloven setter krav til sporing ved denne problematikken heller. Men for ordens skyld kan vi jo si at transportør er den samme som selger benyttet siden forbrukerkjøpsloven sier noe om risiko om kjøper velger å benytte annen transportør enn hva selger benytter. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 returnerte du varen uten sporing? Nå er dette ikke en sak jeg har gående. Ikke kan jeg se at forbrukerkjøpsloven setter krav til sporing ved denne problematikken heller. Men for ordens skyld kan vi jo si at transportør er den samme som selger benyttet siden forbrukerkjøpsloven sier noe om risiko om kjøper velger å benytte annen transportør enn hva selger benytter. Tenker forsendelsemetode er vesentlig dersom pakken blir borte underveis. Kan du ikke dokumentere at selger har fått varen tilbake så stiller du svakt dersom selger sier at varen ikke er mottatt i retur. En del postordreforma vil imidlertid sende deg en ferdig frankert pakkelapp med sporing. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 (endret) Tror ikke forsendelse måte er vesentlig når blant annet inkasso selskaper anser krav som trygt levert når brevet er levert posten. Om en ikke mottar kravet av ulike årsaker er det mottakers problem. Er varen levert posten for forsendelse som brev eller tilsvarende er varen returnert. Endret 4. november 2017 av LabWeiler Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 (endret) Hvis selger har sendt feil vare så er det en mangel. Hvis selger så sender ny vare er det avhjelp. I en slik situasjon er det selger som skal ta kostnaden ved retur av den feilsendte varen. Hvis selger instruerer kjøper om å bruke en risikofylt returforsendelse for å få ned sine kostnader er det en risiko selger må stå for. Som kjøper er det tryggeste å insistere på at selger velger og forhåndsbetaler returforsendelse, og sender returemballasje til kjøper. § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Endret 4. november 2017 av what_no2000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå