snusking Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Jeg har lagt en lang kabel for å kunne starte kompressor en annen plass. Jeg har med dette problemer med at jeg får strøm i meg ved å komme i kontakt med to jordede flater. Bryteren er S1 på skjemaet, og jeg skal bryte mellom AUTO og stengt. Jeg har også en indikatorlampe som er koblet X1 på den ene siden på bryteren, og X2 på 96. Den nye bryteren er koblet på 1 til 67 og 2 til 13 på tegningen. Jeg får da rundt 140 volt mellom jord og bryteren, dette gjør jeg ikke med den gamle bryteren (S1). Er det noen som kan hjelpe med dette? Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Litt vanskelig å forstå hva du mener uten at du tegnet den nye bryteren inn i skjemaet. Hvor lang kabel er det bort til den nye bryteren og hvor tykk kabel bruker du? De to jordede platene, hvor befinner dem seg? Er dem jordet til samme punkt? Lenke til kommentar
snusking Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 Kabelen er 1,5mm2 og er ca 15m lang. Lenke til kommentar
snusking Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 Litt vanskelig å forstå hva du mener uten at du tegnet den nye bryteren inn i skjemaet. Hvor lang kabel er det bort til den nye bryteren og hvor tykk kabel bruker du? De to jordede platene, hvor befinner dem seg? Er dem jordet til samme punkt? Den er 1.5mm2 og ca 15m lang. Er litt usikker på hva du mener men hvis det er de jeg tror du mener så er de i bunnen i skapet. De går vel sammen men jordingsledningen fra inntakskabelen er skrudd rett i skapet. Jeg skulle gjerne lastet opp bilde men får ikke gjort det fra kamerarull her Lenke til kommentar
snusking Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 Litt vanskelig å forstå hva du mener uten at du tegnet den nye bryteren inn i skjemaet. Hvor lang kabel er det bort til den nye bryteren og hvor tykk kabel bruker du? De to jordede platene, hvor befinner dem seg? Er dem jordet til samme punkt? Den er 1.5mm2 og ca 15m lang. Er litt usikker på hva du mener men hvis det er de jeg tror du mener så er de i bunnen i skapet. De går vel sammen men jordingsledningen fra inntakskabelen er skrudd rett i skapet. Jeg skulle gjerne lastet opp bilde men får ikke gjort det fra kamerarull her Bilde av skapet her https://www.dropbox.com/s/6n04a8vh03smb9w/Bilde%2001.11.2017%2C%2022%2019%2001.jpg?dl=0 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Her var det nok litt mye forskjellig. Koblingen viser en stjerne deltakobler med det som ser ut til å være en pneumatisk tidsforsinkelse. Kompressoren skal i henhold til tegningen være koblet opp mot et 400V trefase TN anlegg. Det skal normalt ikke være mulig å måle 140V i et trefase TN anlegg. Det kan man der i mot i et 3 fase 230V IT anlegg. Er kompressoren koblet opp mot et 400V TN anlegg eller et 230V IT anlegg? Det som kobles om er jo styrestrømmen og ikke hovedstrømmen. 1,5 kvadrat og 15 m skulle jo sånn sett ikke medføre noe problem mht strømføringsevne eller spenningfall i en styrestrømskrets. Uansett hvordan man kobler styrestrømmen så skal jo ikke det medføre at man får strøm i seg med mindre man kobler en faseleder mot "gods". Før man setter på spenning så må man jo gjennomføre en sluttkontroll eller i det minste en "sikkerhetssjekk" etter gjeldende regelverk. (Maskinforskriften/NEK-EN-60204-1). Blant mange andre kontrollpunkter så inngår også (fritt fra hukommelsen og med alle forbehold): Måling av utjamningsjord mellom alle ledende deler. Godt under 1 Ohm. Målestrøm minst 200 mA. Måling av kontinutitet i jordleder. Tilsvarende godt under 1 Ohm og målestrøm 200 mA. Måling av isolasjonsmotstand mellom faseledere og jord. Målespenning 1000V. Overgangsresistens mer enn 1 Megaohm. Slik som feilen blir beskrevet så kan denne sikkerhetssjekken ikke være utført. Hvis man ikke vet hvordan en slik sikkerhetsjekk utføres, eller man ikke har det riktige utstyret, og hvis man har livet og utbetalingen fra forsikringsselskapet kjært, da bør man få tak i en fagmann til å gå gjennom installasjonen, før man forsøker å sette spenning på denne installasjonen på nytt. Endret 2. november 2017 av arne22 Lenke til kommentar
snusking Skrevet 2. november 2017 Forfatter Del Skrevet 2. november 2017 Her var det nok litt mye forskjellig. Koblingen viser en stjerne deltakobler med det som ser ut til å være en pneumatisk tidsforsinkelse. Kompressoren skal i henhold til tegningen være koblet opp mot et 400V trefase TN anlegg. Det skal normalt ikke være mulig å måle 140V i et trefase TN anlegg. Det kan man der i mot i et 3 fase 230V IT anlegg. Er kompressoren koblet opp mot et 400V TN anlegg eller et 230V IT anlegg? Det som kobles om er jo styrestrømmen og ikke hovedstrømmen. 1,5 kvadrat og 15 m skulle jo sånn sett ikke medføre noe problem mht strømføringsevne eller spenningfall i en styrestrømskrets. Uansett hvordan man kobler styrestrømmen så skal jo ikke det medføre at man får strøm i seg med mindre man kobler en faseleder mot "gods". Før man setter på spenning så må man jo gjennomføre en sluttkontroll eller i det minste en "sikkerhetssjekk" etter gjeldende regelverk. (Maskinforskriften/NEK-EN-60204-1). Blant mange andre kontrollpunkter så inngår også (fritt fra hukommelsen og med alle forbehold): Måling av utjamningsjord mellom alle ledende deler. Godt under 1 Ohm. Målestrøm minst 200 mA. Måling av kontinutitet i jordleder. Tilsvarende godt under 1 Ohm og målestrøm 200 mA. Måling av isolasjonsmotstand mellom faseledere og jord. Målespenning 1000V. Overgangsresistens mer enn 1 Megaohm. Slik som feilen blir beskrevet så kan denne sikkerhetssjekken ikke være utført. Hvis man ikke vet hvordan en slik sikkerhetsjekk utføres, eller man ikke har det riktige utstyret, og hvis man har livet og utbetalingen fra forsikringsselskapet kjært, da bør man få tak i en fagmann til å gå gjennom installasjonen, før man forsøker å sette spenning på denne installasjonen på nytt. Er som du sier koblet opp mot et 230v Nett. Men er usikker på om det er IT eller TN Lenke til kommentar
snusking Skrevet 2. november 2017 Forfatter Del Skrevet 2. november 2017 http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Indikatorlampe-2-stk-2000034453/ Dette er lampen jeg bruker Og dette er bryteren jeg bruker http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Nodstopp-2000034454/ Lenke til kommentar
snusking Skrevet 2. november 2017 Forfatter Del Skrevet 2. november 2017 Bryteren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå